Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1896 ggr
persikorochparis
0

Stimulans - vad gör jag för fel?

Hej, 

Jag ska kanske börja med att förklara situationen här hemma. Men jag ska försöka fatta mig kort.

Jag och min sambo har en helt underbar fantastisk kattunge på fem månader (Hon är ej kastrerad ännu, men ska förstås bli). Vi bor på 55kvadrat i en tvåa. Katten har leksaker, ett mindre klösträd 1,20 samt ett större på 1,80 ungefär. Hon har även klättermöjligheter i bokhyllor och dylikt. Jag går ut med henne i koppel varje kväll. 

Detta funkar superbra. När min sambo är hemma. 

Hennes förmiddagsrutiner är alltid densamma dock. Vi leker på morgonen när jag gått upp, hon busar runt lite och sedan går hon och lägger sig och somnar vid 11 ungefär. Sedan sover hon till 16-17tiden. 

Min sambo jobbar för tillfället på annan ort så han är bara hemma hos oss några dagar varannan vecka. Han kommer att jobba såhär till den 9e augusti. 

Problemet är när jag och katten är själva hemma. För hon kommer aldrig riktigt till ro efter att hon sovit under dagen. 

För tillfället behöver jag leka/vara med henne mellan 18 och 23. Varje kväll. Om jag sätter mig ner eller går ifrån henne så sätter hon igång att jama. Jag försöker prata med henne men det fungerar inte och mitt hjärta brister om jag ignorerar henne. 

Ibland går hon och lägger sig och vilar men det är ALDRIG mer än en halvtimme och aldrig mer än två gånger på fyra timmar.

Vi leker med flera olika leksaker och är ute mellan en halvtimme och en timme varje kväll. 

Detta är som sagt aldrig ett problem när min sambo är hemma. 

En kattkompis kommer hon att få men just nu under sommaren så tillåter ekonomin inte det. Jag säger detta eftersom jag vet att det antagligen kommer komma upp i svaren.

Så vad jag undrar är, gör jag något fel? Finns det något jag kan göra annorlunda? För jag blir väldigt väldigt ledsen av att det är såhär just nu.

marimar
0

Jag tycker inte det låter som du gör nåt fel. Du verkar ju aktivera din katt mer än dom flesta. Och eftersom hon ändå sover många timmar på dagen (medans du jobbar?) kan hon ju inte lida över att vara själv. Sen att hon är annorlunda när husse är borta kanske beror på att du är "annorlunda" då? Eller att hon märker att nåt är annorlunda, husse är ju faktiskt borta.

Men jag är ganska ny på det här med katter, så du får kanske ett bättre svar av nån med mer erfarenhet.

Jag tror iaf att du är en bra matte som aktiverar din katt:)

Lycka till!

Pixiepussel
1

Vår katt hade samma beteende fast pga andra saker. Massa jamande (nästan skrikande) och ville aktiveras hela tiden. Vi pluggade in en Feliway i uttaget en kväll och sen morgonen efter har han nästan helt slutat. Vi tror lillen blev stressad av ngt (ändrade rutiner?) och hade svårt att, som du säger, varva ner. Vi hoppas vår ska ha mognat/vant sig om ett par veckor så han inte behöver Feliway mer. Hoppas det löser sig!

persikorochparis
1

Hej! Tack så mycket för svar! :) Det känns väldigt skönt att höra. Har dock de två senaste kvällarna haft radion på. Och det har hjälpt supermycket. Hon jamar ibland men inte mer än att hon pratar en stund eller säger till att nu är det dags för promenad. Vi leker mer "normala intervaller och hon ligger och vilar längre stunder emellan. Hon tyckte nog jag var för tyst helt enkelt. :) Förhoppningsvis får det vara då tills husse kommer hem igen!

Pixiepussel
0

När ni gått en promenad, kan hon varva ner sen? Vår springer runt och skriker i timmar när han varit ute.. Hur länge är ni ute?

persikorochparis
1

Vi är ute mellan en halvtimme och en timme och det brukar räcka med att vi leker runt lite med pappersrullar eller fjädervippa i en kvart efteråt innan hon lugnar ner sig och går och lägger sig i fönstret eller dylikt.