ragdoll vs birma?
Har en ragdoll men funderar på en birma Skulle vilja veta för och nackdelar? Även vilka likheter har birman med ragdollen? Har dom samma temperament? Har dom samma pälstyp? Allt av intresse:-)
Mina erfarenheter efter 3 birmor och nu en ragdoll: En Ragdoll är med dig medan en Birma är på dig, vill du ha närhet är Birma säkrare. Mina Birmor var mindre, smidigare och mer lekfulla. Pälsarna ungefär lika lätta att sköta. Färg, det finns varianter som är helt lika när Ragdollen är mitted förutom vit haka då. Birma har dock kil på bakbenen.
Svarade i din andra tråd men lägger in det här också:
Jag har ganska stor erfarenhet av både Ragdoll och Birma (flera individer av respektive ras). Just nu har jag en Ragdoll, en Birma och två norska skogkatter.
Likheterna mellan Ragdoll och Birma är främst att båda är maskade semilånghåriga raser med liknande aktivitetsbehov och temperament.
Det finns dock ganska tydliga skillnader både i teckningen, pälskvalitet, kroppsbyggnad, storlek, rörelsemönster, smidighet och snabbhet.
En ragdoll kan vara antingen Bicolor, Colorpoint eller Mitted beroende på vitfläcksgrad. Ingen av dessa teckningar är exakt likadan som en Birma (som alltid har vita tassar, men aldrig vitt i ansiktet).
När det gäller pälskvaliteten ska en Ragdoll helst sakna underull helt. Det gör att pälsen känns silkig och kall. Den ska helst röra sig när katten går.
En Birma har underull vilket gör att pälsen känns fluffigare och varmare när man klappar den.
En Ragdoll är oftast stor och har en muskulös långsträckt kropp med kraftig nacke. De är ofta ganska bredbenta vilket ger en vaggande och lite klumpig gångstil.
En Birma är betydligt smäckrare under den fluffiga pälsen. De är oftast mindre och ser kortare ut i kroppen än en ragdoll. Svansen och kragen är fluffigare p.g.a. underullen.
En Birma rör sig graciöst och smidigt. De är snabbare och smidigare än en Ragdoll och ger ofta ett lite förnämt intryck, till skillnad mot en Ragdoll som kan fläka ut sig på rygg lite hur som helst.
En fördel med Birmor är att de är lättare att bära. Dels när de är i bur p.g.a. den lättare vikten, men även när man har dem i famnen eftersom de "hjälper till" på ett annant sätt än en Ragdoll. Jag kan bära min Birma med en arm utan problem, men har fullt sjå när jag försöker bära min Ragdoll eftersom han är väldigt rastypisk när det gäller förmågan att bli som en stor lealös degklump när man lyfter honom. Antingen får man ha honom över axeln för att han inte ska glida ner, eller så får man bära honom som en bebis på rygg i famnen.
Jag har som sagt båda raserna och älskar både deras likheter och deras olikheter. De trivs också väldigt bra ihop!
Sajtvärd Katter iFokus