Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 949 ggr
Tessizen
0

Varför jamar hon?

Hej, har en Ragdollhona på 3 år. Vi bor vanligtvis i stan i lägenhet, men på somrarna även i ett litet hus på landet. När vi är hemma i stan sover hon i vår säng på natten och går och lägger sej med oss och går upp när vi går upp. Ibland hör man henne tidigt på morgonen att hon går upp och äter och går på lådan, men sedan kommer hon och lägger sej igen. På landet, däremot, sover hon med oss kanske 1-2 timmar när vi lagt oss. Sedan är det full rulle…hon hoppar omkring överallt, jamar högt, väcker både oss och barnen - ska komma in i deras sovrum (vilket hon aldrig gör hemma). Detta håller på i flera timmar mitt i natten och inte förrän det börjar ljusna kan hon lägga sej igen hos oss. Jag vet att katter är nattdjur, så beteendet kanske inte är helt galet egentligen, men jag funderar på varför det är så stor skillnad på landet mot i stan? Det blir lite tröttsamt efter några nätter i stugan utan ordentlig sömn. Det är verkligen samma visa varje gång vi kommer till landet oxå. Vi har haft stället i två år nu, så hon borde väl känna igen sej? Tacksam för tips och funderingar!

[[pimey]]
1

Hon känner sig väl inte trygg och kan komma till ro. Antar att hon mestadels spendera tiden i lägenheten vilket gör att hon känner sig säker där.

Tessizen
0

Jo, jag tror du har rätt. Hoppas hon vänjer sej efter ett tag.

Tessizen
0

Jag måste bara tillägga att hon inte beter sej så på dagarna. Då verkar hon lugn och precis som vanligt - som hemma i lägenheten.

Asj
2

Det kanske är för mycket spännande ljud på nätterna på landet jämfört med i en lägenhet i stan, t ex fågelsång!

Tessizen
0

Ja, kanske det. Inget som vi människor hör, dock. Nån som tror det kommer bli bättre?

TessieTuss
0

Det brukar för det mesta ha att göra med den nya miljön och ljuden. Det kan hjälpa om ni spelar radion hemma, samma slags musik och även spelar den på landet. 

Visa har också sagt att Feliway kan hjälpa att lugna katten på nätterna (sätter i ett eluttag)