Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4238 ggr
jenny.wikman
0

Applaws farligt? Mycotoxins och Melamine

Söker information ang Applaws och hittade detta på ett utländst forum där de varnar för applaws att det förekommit mycotoxins och Melamine i speciellt kittenfodret, det ser ut som det var 2009 men hur är det nu? Är det utrett eller förekommer fortfarande Melamine för att höja proteininnerhållet?

http://www.petforums.co.uk/cat-health-nutrition/90314-warning-re-applaws-dry-food.html

Fabolousdolls
1

Hej Jenny, du börjar min morgon med att skrämmas, skämt o sido… Jätte bra att du är så noggrann! Hoppas någon kan berätta mer om detta! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

jenny.wikman
0

Jag kommer att avvakta att köpa applaws tills jag vet mer, tills dess kör vi granatapet och ska ev blanda ut det med acana spannmålsfria istället. Vad jag förstår så är applaws tillverkat i thailand.

[Isadolls]
0

Enligt information jag har fått fram är det tillverkat i Storbritannien.

[Isadolls]
0

Det verkar vara torrfodret är tillverkat i Storbritannien Och blöt maten i Thailand.

[Isadolls]
0

Går man in på Animal eller hemfoder.se står det info om till verkningsland, det jag hittade var att deras hundfoder är tillverkat i Thailand.

Helemick´s
0

Tack för infon lite orolig blir man ju 🤔

Enligt Wikipedia upptäcktes det här 2007 i USA, tillverkningen skedde då i Kina. Förhoppningsvis är det problemet inte kvar och att det bara är rykten ibland blossar upp på nytt.

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

[Raggababa]
0

Ja, just det! Jag lyssnade meddelandet på radion då kl.03:00. Det var den enda gång när den kom på tal.

Då fanns inte Applaws på marknaden och det gällde RC och Purina.

Jag pratade med Royal och fick svaret att fodret som säljs i Sverige tillverkat i Frankrike. Om det är någon tröst. 

Melatonin kan jämföras med paraben. Det står med stora bokstäver på att produkten inte innehåller paraben och med pyttesmå att den gör det.

Jag Applaws är tillverkat i Thailand, Sheba likaså.

En av mina katter fick fruktansvärda utslag av Applaws och den andra hostattacker. Symptomen försvann efter foderbytet.

Jag tycker att det  sorgligaste är att många butiker har en aning om detta och rekommenderar Applaws.

Fabolousdolls
0

#8 Så du är emot Applaws? kan du rekomendera mig något annat fiskfritt och spannmålsfritt till mina kisar?

Mvh

S*Fabolousdolls

Mvh

www.fabolousdolls.se

[Isadolls]
0

Det är tillverkat i STORBRITANNIEN :)) Deras torrfoder!

[Djupdal]
3

#9 Förutom att jag aldrig sett en studie som visar att några procent spannmål i fodret skulle vara skadligt på något vis, så har jag aldrig sett en studie som visar hur mycket högre allergenicitet fisk har i jämförelse med andra proteinkällor.

Det är mycket möjligt att vettiga studier på katt finns, men frågan är om fisk är så mycket mer allergiframkallande än andra proteinkällor, att det "lönar sig" att utesluta det. Följden blir ju i så fall att man tvingas repetera dessa andra proteinkällor istället för att variera med fisk.

Jag tänker så här: Om en katt i genomsnitt utvecklar allergi mot fisk efter 10.000 portioner, mot nötkött efter 15.000 portioner och mot fågel efter 20.000 portioner, så klarar den sig hela livet utan allergi om man varierar kosten. Om man däremot utesluter fisk och nötkött för att man läst att risken är större för allergier med dessa proteinkällor, så kommer genomsnittskatten i mitt lilla exempel att hinna utveckla allergi mot fågel, pga bristen på variation.

Jag kanske tänker helt konstigt, i min okunskap, men innan jag sett en riktig studie tänker jag nog fortsätta med det.

Jag vet att det finns väldigt flitiga kattforumister som saluför sina egna åsikter om spannmål och fisk med helt enorm energi, nästan frenesi, och självklart resulterar denna enorma energi i en massa lärjungar som glatt papegojar övertygelserna vidare. Men så länge de inte har några andra källor till sina påståenden än varandra, har iallafall jag svårt att ta dem på allvar. Påståendena alltså.

Jag har inga fodertips, men när det gäller reaktioner oroar jag mig i min lilla värld mera för tillsatser och produktionsmetoder än för de naturliga råvarorna spannmål och fisk, och jag är så gammal och naiv att jag inbillar mig att svensktillverkat kan vara ett bra sätt att minska risken för märkliga tillsatser och produktionsmetoder.

Lycka till i foderdjungeln! :)

Fabolousdolls
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Hej, Jag håller med dig till viss del, har heller ej sett studier på att fiskfritt och spannmåls fritt skulle vara så mycket bättre! Men i min värld är det onaturligt att ge en köttätare så mycket spannmål som jag gett dem när jag gett dem IAMS och RC, har då länge funderat på att gå över till Spannmålsfritt och valde Applaws och nu läser jag detta om att Applaws potentiellt skulle vara farligt SUCK… Mina katter är 2 som tåler allt, 1 som kräker av allt utom RC Intestinal, även av det då och då, och 1 som är allergisk, skulle aldrig våga byta proteinkälla som till t ex. fisk då dem alltid haft kyckling som proteinkälla, bytet till Applaws har gått över förväntat, men orkar bara inte att all katt mat verkar vara skit eller att allt, alltid verkar ha någon hållhake! Ja jag brukar också lita mer på svensktillverkat! Jag känner idag att jag ger upp i denna foderdjungel! Hade jag kunnat barfa hade jag gjort det men det har jag ej kunskap, tid eller möjlighet till! Bjuder i min frustration på en bild som gör mig glad på Kim Kardashian numera avlidne kattunge orkar ej denna katt den var bara för söt, påminner så mycket om min Beauty när hon var liten! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls

Mvh

www.fabolousdolls.se

Fabolousdolls
0

För er som ej vet berättar den forne biologistudenten att mykotoxiner är gift som bildas av mögelsvampar och att melamin är en typ av plast för att förklara mig kortfattat, ni minns säkert melamin skandalen i Kina då dem tillsatt detta i vällingen för att det i tester ser ut precis som protein då det är så kväverikt, så får verkligen hoppas att Applaws inte har detta i sitt foder! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls

Mvh

www.fabolousdolls.se

Mullemu
0

#11 Tänker lite som du när det gäller fisk och jag har letat efter forskning/studier men hittar inget. Funderar på om det är samma sak med fisk som med människor och nötter dvs om man är allergisk så får man kraftiga symptom men om man inte är allergisk så är det bara att mumsa på.

Jag barfar min katt och han får lite fisk då och då och har aldrig haft några problem med det.

Myrrami
0

Jag testade Applaws kittenfoder här hemma men Beetles mage blev helt förstörd och det har tagit lång tid att få ordning på den.

Jag kör Porta 21 nu som jag än så länge tycker funkar bra och Beetle får det fortfarande lite uppblandat med RC veterinärfoder för jag är rädd för att han skall få magproblem igen.

TessieTuss
0

Efter att ha läst om Applaws på en massa forum och att detta märke kommit upp som väldigt positivt hos många så bestämde jag mig för att kontakta företaget i England idag för att se om dom kunde svara på ang anklagelserna att de har mycotoxins och melamine i sin mat som var mellan 2007-2009.
Jag fick ett svar från Applaws:

_"We only use real chicken meat in our food which has been approved fit for human consumption and is made in a factory which meets the highest human food standards. Please see below our official response to this alleged single complaint.
_
OFFICAL RESPONSE APPLAWS PET FOOD: Allegations were made during 2010 by a customer about Applaws Dried Cat Food said to contain contaminants and which it was suggested had caused harm to the complainants cats.
These unfounded claims made there way into the public domain via the media of the internet, through chat rooms and various websites. That caused much understandable concern for our customers.
The claimants put their allegations to a court of law and on the 5th December, His Honour Judge Langham at the High Court in Leeds decided that the Court was incapable of finding toxins within our food and that Applaws Dried Cat Food was not capable of having harmed, let alone killed, the complainants cats.
The Court struck out the complainants’ proceedings and gave Summary Judgment in favour of this Company. The Judgment entirely vindicates both this Company; its product; the manufacturers of this product; and the manufactures reputation"

Jag känner mig lite bättre efter att dom svarade på mitt email.  Bad dom skicka samples av deras blötmat och torrfoder för det gör dom vart man än bor i världen.

Däremot kan jag tycka det är väldigt konstigt och märkligt ang Royal Canin som enligt en intervju i Forbes använder sig av fågelfjädrar och maskar i sin mat. Detta är dock för hundar fast man vet aldrig. Kan läsas via länken nedan.

Dog Food Made from Feathers: A Win-Win for Royal Canin

[Isadolls]
2

jag är nöjd med Applaws katt foder.

det jag har frågat om i affärer varför vissa kan bli

dåliga i magen, svaret jag fick är att fodret är så kraftigt

att vissa inte tål det på grund av det.

Jag har själv valt att köra 2 olika foder en längre tid,

fungerat  bra. inga tecken på kass mage på mina katter,

jag kör Applaws och Four friends.

Blue_Ice
1

Jag kör på applaws kitten till båda mina en ragdoll och en bonkatt och båda älskar detta foder är fin i pälsen och i magen bajset luktar inte så farligt heller:-) Så detta foder kommer jag att fortsätta med :-) Får 10* av 10* möjliga

Fabolousdolls
0

Mina älskar Applaws! Tack för du tog kontakt! Tänkte själv göra det men när jag mailade dem ang. samples fick jag ej svar kanske var en engångs företeelse vad vet jag?! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls

Mvh

www.fabolousdolls.se

TessieTuss
0

#19 jag provade att maila via deras hemsida men fick Error men i error meddelandet så fick jag också en emailadress så jag mailade direkt dit och fick svar samma dag :) Adressen är: Lisa.hunking@mpmproducts.co.uk

Jag gillar Applaws på Facebook också.

När jag fått proverna så skriver jag här.

Skönt och höra att andra kör det och det funkar bra ❤️