Vad tycker ni?
Jag tycker det ser ut som en ragdoll som är extremt medeltypad. ;) Inte en enda riktig styrka som gör att man skulle välja just den här katten för att kompensera för någon partners eventuella svaghet, men hon har inte heller någon enskild svaghet som sticker ut mer än andra på något sätt. Så det hela beror nog lite på vilken inriktning du vill ha på din avel. Det är ju medelkatterna som är de bästa representanterna för hur rasen faktiskt ser ut, och det är medelkatterna som många genetiker förespråkar att vi ska använda i vår avel. Men om du vill vara med och vinna priser, föra rasen "framåt" vad det nu är, eller samla likes på facebook i tävlingen krokigast-näsa-vinner, så har ni nog en del jobb framför er du och din tjej. Så tror jag, men jag är ju nybörjare precis som du, så risken är stor för att jag är helt ute och cyklar, haha. Men nu har du iallafall fått ett svar, och jag önskar er båda stort Lycka Till hur som helst! :)
jag kan tycka att hon ser för snipen ut i ansiktet. Hade önskat mer bredd och haka! Dock fin blå färg på ögonen
Tack för era åsikter :)
#5 Missförstå inte bara, hon kan bli jättefin. :) Och som sagt, ta inte ovanstående som någon slags fakta, för förutom att jag är nybörjare så tycker jag 17v är den absolut svåraste åldern att bedöma typen i. Det är ju precis den åldern när de ser som smalast, gängligast, snipigast och mest högörade ut. Om man fuskar lite och kollar hur hon såg ut som 6-8v, så såg hon ju jättefin ut. :) Låt vara att profilen aldrig kommer att bli jättestark.
Men de brukar ju kunna utvecklas enormt från 17v, och om jag snor ett par bilder som exempel så skulle i alla fall jag aldrig kunnat gissa att den lille smale och gänglige killen till vänster skulle se ut som han till höger 7 månader senare. Men det är kanske bara jag som har svårt att se? :)
Nej nej, jag missförstår inte, tycker själv att hon är lite snipig i ansiktet och troligtvis ska hon inte avlas på, men jag tycker det är kul att höra vad folk tycker :) Det beror på om hon brås mest på mamma eller pappa också då mamma är lite liten medan pappa är mycket bättre.
Ha ha, Djupdal: "eller samla likes på facebook i tävlingen krokigast-näsa-vinner"!!!!! 😂
Du har så roliga tankar och formuleringar - och ofta så helt mitt i prick!
OT, jag vet, ursäkta…
Tillbaka till katten i fråga… Jag tycker att hon har för svag profil - skulle ju vilja ha lite mer av det där som Djupdal så snitsigt formulerade! 😃
Men hon är ju i värsta urväxta "ful-åldern"…<3 Hon kan nog växa till sig och bli jättefin, men profilen tror jag inte kommer att hålla.