Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1678 ggr
[liontari]
2013-08-09 11:34
0

Avelshane efterlyses

Hej!
Jag är precis i startgroparna med mitt blivande katteri och väntar nu bara på att de sista pusselbitarna ska falla på plats. Ansökan om stamnamn är inskickad, min fantastiska avelshona har nu blivit 13 månader gammal och ska precis genomgå de sista testerna innan hon är redo. I lite drygt ett år har jag nu (mer eller mindre aktivt) sökt med ljus och lykta efter den "perfekta" avelshanen. Många fina hanar har jag stött på, men det gäller såklart att ha lite tur också för att få möjligheten att starta upp sitt katteri med någon av de finaste hanarna som pappa till första kullen. Därför lägger nu ut en liten efterlysning här, för att se om det kan ge något resultat.

Det jag söker är en rastypisk(!), stor kille med härligt temperament. Utställningsresultat är såklart meriterande, men inget krav (felteckningar kan jag ha överseende med). Han får gärna ha ordentlig bredd i kinderna, fin profil och en djup haka. Även ögonfärgen kan jag ha lite överseende med, då min hona förmodligen kan komplettera ganska bra på den biten. Pälskvaliteten måste vara god (silkig) och han får gärna ha ordentligt med krage och kjol. Givetvis ska han ha scannats (hjärta och njurar) och dna-testats för HCM. Färg är oviktigt, men råkar han vara mitted så är det ett plus ;)

Har du hanen jag söker eller tips om var jag kan finna honom? Skicka ett privat meddelande till mig så kan vi diskutera vidare!

Obs! Jag letar i första hand efter en hane att låna, men kan även tänka mig ett köp om "rätt" avelshane skulle dyka upp :)

[[pimey]]
2013-08-09 14:10
1

Synd att min hane är för ung än annars hade han matchat dina kriterier ;) förutom en lite feltecknad haka så är han exemplarisk :)

[liontari]
2013-08-09 14:48
0

Ja, det var verkligen synd! Han ser superfin ut :) Bli inte förvånad om jag hör av mig när han blivit lite äldre och jag är på jakt efter avelshane igen ;)

amadeusdolls
2013-08-10 00:12
1

Vart i landet bor du?

[Litlamins]
2013-08-10 00:45
6

Du kan lägga ut en länk till din honas stamtavla här så kan det nog vara lättare att få napp. lycka till med första kullen!!!

LittleSweeties
2013-08-14 09:45
9

Får man komma med ett litet tips?
Var lite öppen med vem du är, var du finns, länk till eventuell hemsida, om du har en "mentor" som finns i bakgrunden mm…
Som det är i dagsläget så får man ingen info från din profil här, och det är garanterat "avtändande" 😉
Att man har en avelshane är ingen garanti för att han lånas ut, liksom…
Man vill gärna känna att man har ett samarbete; liknande värderingar osv innan man lånar ut honom.

Hur är det med uppfödaren till din hona? Vet h*n ingen lämplig hane?
Det kan vara lättare att få låna om det finns en "mentor" som rekommenderar hanägare/honägare…..
Det är också väldigt skönt att ha någon att ringa när frågor uppstår, eller komplikationer….. 😕
Oavsett så önskar jag dig lycka till och hoppas att du finner den perfekta hanen 🙂
//Pernilla

[liontari]
2013-08-21 10:28
1

Hej!

Först och främst - tack till alla ni som hörde av era med vackra avelshanar! Jag har nu förhoppningsvis lyckats hitta "den rätte" och det ska bli jättespännande :)

Jag valde att vara lite privat i detta inlägg, dels för att jag inte fått mitt stamnamn ännu och dels för att jag ville slippa detta förhör som jag även sett uppstå i många liknande diskussioner tidigare. Självklart är det ingen garanti att man lånar ut sin avelshane (vilket jag även tycker mig ha nämnt när jag startade tråden) - och det var ju en av anledningarna till att jag la ut en annons här, så att de som var intresserade kunde höra av sig till MIG. Jag förstår precis vad du menar med lika värderingar och jag håller med, men det här var ett försök till första kontakt. Uppfödaren till min hona har jag kontinuerlig kontakt med och får ofta råd utav.