Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2219 ggr
[[pimey]]
2013-08-18 13:42
0

Import

Hej! Är väldigt nyfiken på ni som importerar katter, är själv sugen på en import. Hur har ni gått tillväga samt vad kostar allt från transport, katt osv? Tacksam för svar :)

[[pimey]]
2013-08-18 14:01
0

Tyskland, Norge, Danmark & Finland är där mitt intresse ligger :)

[Litlamins]
2013-08-18 15:37
0

Jag har importerat från Polen Kanada och Norge. pris för katten går inte att svara på det är så olika. Katten från kanada fraktades förstås som cargo den från Polen åkte med i kabinen det kostade typ 500 extra på vanliga biljetten. Norsken åkte bil.

[Litlamins]
2013-08-18 18:21
0

Bra första steg kan vara o maila intresseanmälan berätta kort om vad du söker för katt och skicka länk till din hemsida och fråga om det finns intresse att exportera till sverige Lycka till!

[[pimey]]
2013-08-19 18:45
0

Ok tack! Inga som har tips på några bra utländska uppfödare inom Europa som exporterar? Är så rädd att personen i frågan man kontaktar är oseriös :S

[[pimey]]
2013-08-20 09:49
0

Puff

Änglakatten
2013-08-22 00:06
5

När jag skulle importera min kille så frågade jag några utvalda om denna process och med den infon jag fick så tyckte jag det verkade himla enkelt! Nu efteråt vet jag att det inte alls var så. Steg 1 (efter att du hittat din tilltänkta import) är att prata med uppfödaren och planera om katten ska importeras som kattunge (mellan 12v - 3mån vilket är ca 6 dagars lucka) eller efter 3 månader. Importerar du som kattunge så behövs ingen rabiesspruta och du behöver inte vänta 21 dagar efter nån spruta. Dock behövs ett intyg ifrån Jordbruksverket då som kostar 900kr Importerar du efter 3 månader så krävs rabiesvaccin och vänta 21 dagar innan flytten. Om jag inte tar fel så måste man då även ha ett vetintyg som inte får vara äldre än 24h gammalt och stämpel i passet. Detta behövs inte om det är kattunge. Sedan måste du planera hur resan görs. Jag fick hjälp av en vän som åkte till Spanien åt mig och då hon stannade där två dagar extra som semester så blev biljettpriset tur och retur ca 2000kr istället för 4500kr om hon flygit och bara hämtat honom. Det var flygbute på väg hem och det kostade 50Euro per flyg. Jag fick ringa flygbolaget för att se till att det blev kabinbokning och då det var två olika flyg hem så hade de olika måttregler på transportburen så man fick välja det måttet som skulle funka till båda flygturerna. På Jordbruksverket står vilka papper som krävs vid tullningen, det beror på om det är kattunge eller inte. Säkert har jag glömt nåt i tröttmössan :) Men en sak är säker - jag hade varit jätteglad att få liknande svar som jag just skrivit när jag frågade runt. Sökte mycket på det, men det verkar vara lite hyssjanbyssjan om det där, vet inte varför. Jag betalade iallafall ca 18000kr totalt och är glad att jag kom undan så billigt i biljettpriserna :) Lycka till!

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

[[pimey]]
2013-08-22 07:17
1

Äntligen!! Tack för ett ordentligt svar :) ja jag har märkt att det är svårt att få någon information samt tips på pålitliga uppfödare som exporterar! Nu ligger mitt intresse i i Norge, Danmark, Tyskland & Holland för det är en sträcka jag känner att jag kan åka själv och transportpriset inte blir så högt men har inte kollat upp flyg riktigt ordentligt än. Har hittat några tilltänkta uppfödare från Danmark och Norge som jag ska kontakta samt vill jag gärna få in katten till Sverige innan 3 månader för det verkar enklast! 2000 tur och retur var ett otroligt bra pris till Spanien snacka om tur :) Hur valde du uppfödare? Eller hur kände du att denna person var seriös och inte försökte lura dig? Msn åker ju knappast till Spanien och visar sig och kollar på katten sedan far hem igen.

Änglakatten
2013-08-22 19:19
0

#7 Priserna på biljetterna kostar omkring så till Spanien om man som sagt åker hem några dagar senare :) Så det var inte ens tur.

Jag hade kikat ett tag och sedan dök killen med K upp på Facebookgruppen Available RAGDOLL kitten / Cats och jag bara flög på uppfödaren direkt och skapade kontakt så jag fick känna efter. Vi klickade direkt och hon har hållit på sedan 95 (utan att ha den typiska "jag-vet-bäst" attityden vilket jag gillade med henne) så allt kände bara bra. Men visst ska man vara försiktig. När du hittat en uppfödare så fråga några eller skriv ut här och fråga om den uppfödaren, det kan ju ligga en allmän varning på den uppfödningen. Det fanns några varningar på uppfödare i Spanien då jag importerade men var noga att kolla upp med så många som möjligt om "min" uppfödare.

Sen är det kul att se hur väl de utländska uppfödarna har koll på oss Svenska uppfödare :) Jag har bl a ett förbud i mitt avtal där jag absolut inte får beblanda min hane med en viss uppfödare här i Sverige 😛

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se