Snälla hjälp
Vi skaffade en omplaceringskatt för inte så längesedan, en ragdoll på lite över 1 år. Den förra ägaren brukade låta honom gå ut i en rastgård. Vi har en altan och tänkte att vi ska gå ut med honom i séle både på altanen och på gården här omkring, men det har inte gått så bra.
Han blir aggressiv när man försöker bära in honom igen, han har rivit och bitit mig.
Så min fråga är, kan man vänja honom att bli en innekatt endast och att han slutar gå ut. Men han tycker så mycket om det, jamar vid fönstret och slår på fönsterrutan.
Vi får inte skaffa ett staket för hyresvärden heller.
Vad tycker ni att vi ska göra?
Ingen av oss har haft katt innan, vi är helt nybörjare på detta snälla döm oss inte.
Har ni testat att locka in honom igen med favorit godiset eller en jättespännande leksak?
Om ni inte har haft honom så länge kanske ni behöver bygga upp en relation mellan er. Lek och umgås mycket med honom, men lär er läsa hans tecken när han vill vara ifred och ge honom en egen plats där han får ligga ostört.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
En tanke jag får är att det kanske inte handlar om att han inte vill gå in. Han kan känna sig osäker på att bli fasthållen då han är ute.
Många katter vill inte alls bli klappade eller burna då de är ute just för att de inte känner sig lika trygga som inne.
Prova med att ta upp honom några sekunder åt gången utan att bära in honom och se till att släppa ner honom innan han börjar protestera så att han vänjer sig vid att man kan bli buren utomhus utan att för den skull behöva gå in.
Godis och leksak är bra att använda för att avleda 🙂
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Tack så mycket för bägge svaren, det var jättebra tips! Ska testa och se hur det går. :)
Jag går ut med mina ragdolls i koppel och sele, och en av dom blir inte alltid så flad avatt bli buren när vi är ute. Vi bbrukar bara låta honom vara i några minuter om vi har tid. Han tycker det är så roligt ute så jag förstår att han inte vill in. Han brukar få lite space då och så försöker vi få honom att gå in "själv". (Utan att bli buren, bara lite uppmuntrad att röra sig mot porten :P. )