Fler med rädd/skygg ragdoll?
Vi misstänker att vi råkat ut för en oseriös uppfödare. Vi fick hem en kattunge som mådde psykiskt dåligt och var livrädd för människor, strykrädd t.o.m. Vi lät en veterinär titta på henne som trodde att hon antingen blivit väldigt illa behandlad eller inte fått någon social stimulans överhuvud taget.
Nu har vi haft vår katt i lite mer än ett år. Det har tagit tid och har varit väldigt jobbigt, men idag mår hon bättre. Vi ser dock fortfarande tydliga tecken på att hon saknar grundtrygghet och har svårt att lita på människor.
Så här i efterhand inser vi att det fanns mycket vi borde ha reagerat på. Det fanns bl.a fler skygga katter i katteriet. Vi var alldeles för godtrogna och har lärt oss en läxa. Men vi har svårt att lämna detta bakom oss.
Vår tanke är nu att vi kanske inte är ensamma? Det borde ju finnas andra som råkat ut för samma uppfödare. Vi vill gärna få kontakt med er som känner igen er i vår situation. Har ni köpt en ovanligt rädd och ängslig ragdoll från ett katteri i västra Sverige, nyligen eller under de senaste åren? Snälla, skicka mig ett pm.
(Och givetvis hänger vi inte ut någon öppet här i forumet)
Visst finns det Ragdoll som kan vara skygga utan att det är något fel.
Dom är ju individer….
Men som du beskriver det så självklart måste man reagera.
Är dom livrädda och mår psykiskt dåligt, självklart reagerar man :((
Har ni kontaktat uppfödaren?? Men det fanns flera skygga katter i uppfödningen?? kanske dom inte borde avlas på i min mening.
En Ragdoll är ju oftast en trygg och tillgiven katt, följer sin husse o matte
vart dom än går. Kelen och hur mysig som helst;))
Skönt att eran tjej mår bättre idag<3
Var det en registrerad uppfödare, dvs. har katten någon stamtavla?
Sajtvärd Katter iFokus
Självklart finns det katter med en skygg personlighet! Jag är själv uppvuxen med katt och vet hur olika de kan vara. Tyvärr handlar det dock inte om det nu, hur mycket jag än önskar att det vore så. Vi har inte fått någon hjälp av uppfödaren. Jag skulle så gärna vilja berätta mer, men jag vågar inte riktigt eftersom vi vill vara anonyma. Vi hoppas på att hitta andra kattungeköpare för att få lite mer kött på benen innan vi går vidare mer detta.