Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2247 ggr
VinceFonz
1

Tips vid köp av vuxen fd avelshane

Hej!

Som nybliven Ragdoll-fantast är jag på jakt efter en vuxen katt för adoption och som sällskap och kompis till vår maine coon hona.

Att jag fått upp ögonen för denna underbara ras och inte fortsätter med maine coon är främst att jag vill ha en innekatt, social och trevlig katt som går väldigt bra ihop med andra katter och barn. Plus att den ska vara oerhört kelig och gosig. Ragdollen är ju så fantastiskt vacker också med sina blåa ögon!

Jag har precis träffat en liten söt hankatt som är i avel, men som ska kastreras och pensioneras om ett tag. Den har precis gått ner väldigt mycket i vikt och såg undernärd ut och var väldigt trött och ointresserad när jag träffade den. Jag tvekar därför att köpa honom, men det är ändå något hos honom som har berört mig och jag kan inte få honom ur skallen, speciellt när jag tittar på bilder av honom blir jag helt varm i hjärtat. Är detta normalt, att en katt går ner sig så mycket under parning och när han lever med många fertila honor? Och kan hans beteende vara just så lugnt och oengagerat pga att han är utmattad eller tyder det på något annat, ev. sjukdom? Enligt uppfödaren är han väldigt trevlig i temperamentet och älskar barn och att kela.

Uppfödaren var trevlig och såg ut att ta väl hand om sina katter, så jag hoppas man kan lita på det hon säger att han inte visade sig från sin rätta sida.

Nu till min fråga och behov av hjälp av er kunniga och duktiga ragdollfantaster: Skulle ni råda någon att köpa denna katt eller är det som att köpa "grisen i säcken" och man vet inte vad man kommer att få? Är det vanligt att katter inte visar så mycket intresse för köparen första gången, men kan ändra sig vid ett andra besök? Eller vad ska man gå på när man köper katt?

Kan tillägga att vår maine coon är väldigt skygg och rädd, vilket hon var från början och jag har trott och hoppats hon skulle bli bättre med åren. Därför vill jag inte göra om samma misstag igen.

Tusen tack på förhand för råd och dåd i denna för mig viktiga fråga!

/VinceFonz

Denna kommentar har tagits bort.
bebbles
5

En fertil hane kan gå ner sig väldigt mycket och tappa vikt (om han går tillsammans med fertila honor) som han hämtar upp efter kastrering när hormonerna har lämnat kroppen ca 6 v.

Hur gammal är han?

Men trött ska han inte vara,  ointresserad kan han vara!

Det är så att ibland väljer katten !

Vi hade 2 honor en gång som skulle omplaceras då det gått ur avel
Två damer ringer och är intresserade (dock inte sammtidigt)

Första kommer på besök och var intresserad av "hona 1", men se hon ville inte
däremot "hona 2" kom och kråmade sig och sa "titta på mig, jag är så fin" Glad

Det blev henne de tog!

Dam 2 som ringde var intresserad av honan som flyttat och blev ledsen för hon tyckte att hon var så vacker och frågade om hon fick komma och titta på den andra och se här kommer "lilla madamen" och visar upp sig, det blev kärlek och hon bor nu hos dem

Det blev alltså tvärtom

Marleene
4

Fertila hankatter kan bli rätt magra och ganska fula i pälsen när de går med honor och så.

Att han var ointresserad behöver inte betyda att det är något fel på honom, han kanske helt enkelt inte var sugen på att visa upp sig Glad

Trötthet anser inte jag behöver vara något tecken på att det är något fel heller, det beror ju helt på hur katten är i "normalläge" så att säga. Och kanske också hur han varit tidigare under dagen. Om han tex spenderat en hel dag med att para en hona, eller lekt som en galning strax innan du kom så är det ju inte så konstigt om han är trött.

Folk som besöker mig och jämför mina ragdolls med andra raser brukar ofta kommentera och säga att mina katter är trötta, tråkiga och lata och säga "de sover ju bara!" Men samtidigt är det ju också lite av deras stil. Sedan finns det ju alltid variationer inom rasen också och en del är det mer fart i än andra.

Men visst är det så att man kanske ska kolla lite extra om det är så att man reagerar över att en katt verkar slöare än normalt och kanske ser lite hängig ut etc.

AgnetaB
2

Kanske vore bra att besöka dem flera gånger .ibland då jag haft hästköpare har hästen ej betett sig som vanligt o ger fel bild av sig själv.

VinceFonz
0

Tack för alla kloka råd! Jag vill inte publicera någon bild mht uppfödaren. Känns inte bra att hänga ut henne om någon känner igen katten. Katten är 5 år och verkade nog mest ointresserad. Den kom visserligen fram så att jag fick klappa honom o klia honom bakom öronen, sedan fick den o la sig en bit bort och började tvätta sig. Den brydde sig inte om att komma när man lockade på den. Jag ska försöka boka ett möte till om ett tag för att se hur han tagit sig i vikt och om han är lite mer intresserad. Vi får avvakta och se helt enkelt. Det dyker kanske upp en annan lite goding. :-) Jag har kontaktat fler uppfödare och anmält mitt intresse att adoptera en vuxen katt. Önskar er alla en skön sommar!

OberonsMatte
3

Angående det där att han verkade lite ointresserad av främmande människor kan jag tycka är helt normalt för en vuxen katt (även kastrater). Mina katter kan vara "jättetråkiga" ibland när folk kommer på besök, men med mig som är deras matte har de en helt annan relation. Det är den relationen som är den viktigaste tycker jag, och det är något som kommer med tiden.

Sajtvärd Katter iFokus

[Isadolls]
0

Sedan kan man tänka på att när katten blir kastrerad så kan den ändra sitt sätt:) haft själv en hane som blev kastrerad, blev en helt annan katt efter kastrering, mkt mysigare:))