Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2173 ggr
1ebbs
0

Ute o går med sele?

Tänkte bara fråga om de flesta är ute och går med sina raggisar i sele? Är det så att dom sitter och längtar ut, nu när dom vet hur stort det är ute? Och om ni är ute o går, hur ofta? :)

OberonsMatte
0

Min Oberon är med mig och kattkompisarna lös när han är ute (det första 1,5 åren hade jag honom i sele). Oberon gillar att vara ute, men vill ha koll på var jag och kompisarna är någonstans, följer efter, kommer på inkallning och är helst precis i närheten hela tiden.

Han vill dock inte vara ute hur länge som helst, utan försöker få med mig hem när han tycker att det räcker (och han börjar längta hem till sina torrisar och den mjuka sängen).

Han tjatar aldrig om att få gå ut, men han blir glad när han märker att vi ska gå ut. Jag går dock bara ut med honom när det är fint väder och alltid bara på eftermiddagarna. På vinterna kan vi vara inne månader i sträck och på sommaren är det oftast utevistelse varje dag.

Mina katter har även daglig tillgång till balkongen, och där kan de vara när jag är hemma så mycket de vill oavsett väder och årstid.

Sajtvärd Katter iFokus

1ebbs
0

#1 Okej det låter ju bra! Har gått och funderat på hur man ska göra, om man ska gå ut i sele eller inte. För det jag var orolig över var just det att kissen skulle längta ut o vilja gå ut hela tiden och det går ju inte för det är ju faktiskt en innekatt haha. Tack för svaret! :)

[Skörbjugg]
0

Jag är ute lite då och då med min Rudy. Han älskar det och även att spana ut från balkong eller öppna fönsterspringor. Men han tjatar inte om att få gå ut(krafsar inte eller dylikt på dörren) men blir väldigt uppspelt när hans sele plockas fram, lite som #1 sade. :)

persikorochparis
0

Vi är ute med vår katt varje dag i typ en halvtimme. Längre än en halvtimme tycker hon inte är så kul. 
Hon vet ungefär när på kvällen som det börjar bli dags så då kommer hon gärna och sätter sig vid fötterna på oss och säger till. Om man inte har tid att gå ut just då får man leka lite med henne en stund så går hon och lägger sig igen. Så hon vill ju gå ut, men det är inte så att hon sitter och klagar hela dagarna. 

Vi tar ut henne i sin transportbur så hon har aldrig krafsat på dörren. :)

Lisa9
0

Det är dagens höjdpunkt att få komma ut på promenad och spana på pippisar och klättra i träd..

Sienna sätter sig vid dörren och talar om att nu vill jag ut, kommer även och tar tassen lite nätt på min kind för att visa vad hon vill : )

Hon älskar att få komma ut och går fint i sele och visar också när hon vill gå in..

Vi är ute varje dag i ur och skur, vid fint väder brukar vi vara ute 1-1,5 timme!

Mysig stund tillsammans<3

Tveka inte att gå ut med din lilla katt,  för det är värt det och höjer livskvaliteten för "innekatten" : )

Martyparty
0

Min lilla Sally HATAR att vara ute. Jag har försökt få henne att gilla det genom att vara ute många gånger. Utan framgång dock. Hon bara skriker och klättrar upp på mig. Däremot gillar hon att sitta på balkongen, och då kan hon börja pipa vid dörren när hon vill gå ut. Världen utanför är dock lite väl stor… 63 kvm är lagom enligt Sally.

SE*Astinis Ragdoll

Lotta Sjöö
0

Hej! Vår Lykke älskar att komma ut på promenad. Hon vill helst gå ut meddetsamma då jag kommer hem. Läste någon stans att för katter är promenaden ungefär som för oss att läsa tidningen. De vill gärna nosa och känna om det "hänt något, har här varit någon på besök?" Vi är ute ca 1 timme/ dag och jag känner att den timmen är guld värd för vår älskade katt. Vi har också fritidshus där är vi ofta på helgerna då går hon ute på tomten i lina.( vi är alltid också ute då) Då kan hon vara ute lite längre stunder men ibland är hon nöjd efter en halvtimme. Hon får själv bestämma. Jag tror att katter mår bra av att komma ut och jag vill verkligen inte att hon ska råka i slagsmål eller bli skadad på andra sätt. Därför går jag med min katt i sele, promenaden ger ju mig också upplevelser tillsammans med min katt.

Ragdolls
0

Våra katter är ute i sele nu och då. 

Två av dem vill inte alls vara ute och verkar rädd redan av att stiga på trappan.

De andra gillar att vara ute.

De sitter också gärna i fönstret och tittar ut och speciellt nu på sommaren har de suttit i de öppna fönstren (med nät i).

Men de visar aldrig att de skulle vilja ut, men är nöjd då vi tar ut dem :)

1ebbs
0

Tack för alla utförliga svar!! :) Alltid bra att höra sig för hur andra gör för det kan ju vara så olika, men nu blev jag snäppet klokare om detta i alla fall! :)