Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 10825 ggr
Lyckans07
0

Hur länge ensam hemma?

Undrar hur länge ers respektive katter kan vara rensan hemma? Har pratat med olika uppfödare som säger olika, allt ftån noll timmar och upp till tio. Jag gissar att många av er har två eller fler men svara gärna hur länge ni lämnar era katter ensamma på dagarna och hur det funkar.

marimar
0

Jag jobbar inte heltid, så det kan bli mellan 4-7 timmar själva. Nu har jag två  katter, men det var samma när jag bara hade en.

Sen har vi ju varit bortresta och haft kattvakt, som jobbar heltid, boende här. Och då har det ju blivit betydligt mer ensamtid.

Och även om de är två som har sällskap av varandra, så känns det inte helt okej när det blir för "länge". Då får jag dåligt samvete:( Men det är ju min känsla, inte vet jag om katterna mår dåligt. 

Jag kan också fundera över, om det sker nån enstaka gång, om katterna mår dåligt över att vara själva ett helt dygn? Givetvis med gott om mat och vatten. Det är verkligen inte något jag vill, men om det inte skulle gå att ordna på nåt sätt menar jag.

Tror att om skulle jag ställa den här frågan till raskattsägare och till huskattsägare skulle jag få olika svar. Lika om jag ställa den till innekattsägare och utekattsägare.

Vad säger ni?

persikorochparis
0

Här hemma har vi en ensamkatt. En innekatt. Hon har väl som mest varit själv i runt fem timmar. När vi kommer tillbaka då verkar det ej gå någon nöd på henne. De dagar vi har varit borta från tidig morgon till sen kväll samt över natten så har vi haft kattvakt.

OberonsMatte
2

En katt klarar vanligtvis alldeles utmärkt att ha en heltidsarbetande husse eller matte. Om man sedan utöver det har ett väldigt socialt liv  med många fritidsintressen och aktiviteter utanför hemmet börjar det dock bli lite tveksamt att bara ha en katt.

Även om man har flera katter behöver man ha en vardaglig rutin där man har tid att umgås med katterna (åtminstone de flesta kvällar och en stor del av helgerna) och man bör i stort sett alltid sova tillsammans på natten. Så tycker jag iallafall.

Sajtvärd Katter iFokus

Lotta Sjöö
2

Hej! Vi arbetar heltid både jag och min man. Vår lilla tös klarar sig alldeles utmärkt att vara ensam de timmarna. En av oss åker alltid direkt hem till henne efter jobb. Då blir det mycket kel, lek och ut på promenad i koppel. M.a.o. aktivitet och engagemang. Jag kommer hem tidigt en dag i veckan då sover hon oftast, kommer alltid och möter mig sömndrucken. Ofta lägger hon sig en stund till då. Nu är hon 7 månader men då hon var liten hade vi kattvakt som kom upp och titta till henne, kelade och lekte. En vuxen katt sover vad jag förstått 16 timmar/ dygn så de sover nog som mest och bäst då vi jobbar. Vår kise är mer utvilad när vi jobbar, på helgerna sover hon inte lika jämnt eftersom hon så gärna vill vara med på allt. Vill inte missa något, hi,hi! Vi känner att vår Lykke trivs och är lycklig men hon får också mycket kärlek och uppmärksamhet när vi är hemma. Det är också bra att ha aktiverings leksaker som de kan leka med då de är ensamma. Lycka till med din katt!

Lyckans07
0

Kul att höra era berättelser! Så olika det kan vara, har hört så mycket annat än det ni berättar :)

Myrrami
0

Det är nog väldigt olika vad de är vana vid.

Jag jobbar hemma så mina tycker inte om om jag är borta mer än två timmar. Även om  min man eller barnen är hemma så går de och ropar efter mig. De vill helst att jag alltid skall sitta i min arbetsstol så att de när de vill kan komma och hoppa upp i knät.

[Skörbjugg]
1

Enligt lag skall de ses till minst 2 ggr/dag, skulle väl säga att max är ca 12h själv, hårt räknat. Jag tycker som andra sagt i tråden att kanske max 10h kan gå an, om man jobbar har man ju inte alltid något val, liksom. Nu jobbar min sambo dag och jag natt, så våra katter blir inte lämnade mer än max 2-3h i taget vanligtvis. :)

Pixiepussel
0

Jag är sjukskriven och har därför haft turen att studera min 7 mån katt dygnet runt. Han sover i princip från 23-15 varje dygn med någon timme av kel och lek på morgonen. Om jag varit borta under dagen kommer han alltid sömndrucken och hälsar mig vid dörren runt 15. Så jag gissar att han beter sig likadant när vi är borta. Av det har vi lärt oss att om vi går tidigt på morgonen och kommer hem tidigt så bryr han sig mindre än om vi är borta på em. Hans tuffaste dag var jag borta 4 h, hemma 2 h och sen borta 8 h. Han mådde bra och hade ätit när vi var borta. Bara lite extra kelsjuk. :-) skulle inte göra så ofta men vi vet att han klarar det.