Att tinga och boka kattunge
Jag förstår vad Tinga och boka betyder men hur funkar det om jag vill tinga en katt som är bokad? Säger uppfödaren nej? En uppfödare sa till mig en gång att hon kunde hålla katten i några dagar, dvs boka den åt mig men hon kunde inte hålla den så länge eftersom andra var intresserade..
I min värld så innebär boka att du vill fundera några dagar, har du tingat så har du betalat handpenning. Jag hade inte sålt en bokad katt utan man har bestämt att dom har tex 3 dagar att bestämma sig och under den tiden håller jag katten, därefter är det fritt fram för andra.
Ok! Vad gäller om man skrivit på tingningsavtalet men ej betalat in avgiften än pga att mannångrat köpet? Är det kontraktet som gäller ändå? Fattade ett förhastat beslut :-( Ska kontakta säljaren men vill veta först vad som gäller.
#2 kontrakt är ett kontrakt. Är det påskrivet så är det ju ett gällande avtal… Sen är det upp till uppfödaren att bestämma hur hen vill göra i det enskilda fallet dvs ert fall. Det kan ju vara så att hen har fått tackat nej till andra intressenter för att ni har tingat den och då har ju uppfödaren förlorat peng om det skulle vara så att intressenten då har hittat en annan kattunge. Bästa du kan göra är att prata med uppfödaren. Ingen här inne kan säga mer än det rent juridiska med avtal och varför de finns… Hoppas att det löser sig till det bästa för er!
Krångla inte till det utan kontakta uppfödaren så snart som möjligt och förklara att du ångrat dig och att du därför inte kommer att betala in tingningsavgiften. Så länge tingningsavgiften inte är inbetalad skulle inte jag se kattungen som tingad, utan endast reserverad. Jag är dock inte inte er kattunges uppfödare, eller uppfödare över huvud taget..
Sajtvärd Katter iFokus
Tycker som ovanstående, kontakta säljaren så fort som möjligt och berätta att du inte tänker uppfylla din del av kontraktet. Ju snabbare desto bättre.
Men som privatperson har man faktiskt alltid rätt att ångra sig fram till dess varan är levererad. Så det där med att uppfödaren behåller hela tingningsavgiften, som många uppfödare gör, strider mot konsumentköplagen. Man har som uppfödare bara rätt att behålla den del som motsvarar de ökade kostnader man kan styrka, t.ex. ny annonsering och sånt. Så även om man kan tycka att det är "dåligt gjort", så har du lagen på din sida.
Skynda dig nu! 🙂
Här är en länk med lite juridiska tips:
http://www.skk.se/om-skk/det-har-ar-skk/kontakta-oss/skks-kansli-i-stockholm/juridiska-avdelningen/juridiska-fragor-och-svar/om-att-kopa-eller-salja-hund/
Jag ar själv råkat ut för detta att en kattunge köpare
ångrat sig sen den betalat tingningsavgiften.
Valde att betala tillbaka avgiften….😘
På dom kullarna jag har haft har jag varit väldigt tydlig med att tala om för köparna att jag inte betalar tillbaka avgiften om dom ångrar sig så det inte ska uppstå några missförstånd.
Jag låter kattungeköparen bestämma om de vill betala tingningsavgift eller ej. Orsaken till det är att jag inte vill att en kattungespekulant ska ta kattungen bara för att den betalt en tingningsavgift som den inte får tillbaka. Jag vill att de verkligen ska vilja ha kattungen! Och självklart håller jag mitt muntliga löfte om jag "tingar" bort en kattunge.
Om jag vore du skulle jag kontakta uppfödaren omgående och hoppas att hon är förstående. 😉
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Till Neo 033
Underbart att höra att du värnar om att katten kommer dit den är efterlängtad<3 Annars är det nästan "bara" pengar och utseende som gäller, tråkigt nog.. All heder åt dig!🌺
ps. förstår även att uppfödarna måste få sitt , det är ju ett heltidsjobb med alla dessa små underbara kattungar, ingen kritik åt det hållet! Men det glöms ibland att det är "levande små" som ska gå en fin framtid tillmötes<3
Vänliga hälsningar Lisa!