Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2084 ggr
marimar
2013-09-25 12:59
0

Vaccination

Hur ofta bör/ska man vaccinera sin katt?

Min hona är nu 1 år och 7 månader. Hon blev vaccinerad av sin uppfödare som kattunge innan hon kom till oss.

Är det dags igen nu eller?

OberonsMatte
2013-09-25 13:14
1

Ja, efter grundvaccinationen som består av två sprutor med 3-4 veckors mellanrum ska katten vaccineras årligen. (varje år mot kattsnuva och vart tredje år även mot kattpest). Kattens vaccinationer fylls i av veterinären på stamtavlan, så ta med den.

Sajtvärd Katter iFokus

marimar
2013-09-25 21:30
0

Tack!

Sen var det ju det här med valet att vaccin. Det verkar ju vara väldigt individuellt vad katterna tål.

Ska de använda samma vaccin som första gången?

OberonsMatte
2013-09-25 21:45
0

#2 Det är väldigt ovanligt att katter inte tål ett så pass vanligt vaccin, så det behöver du nog inte oroa dig för. Mina katter brukar bli vaccinerade med Nobivac Ducat (kattsnuva) och vart tredje år med Nobivac Tricat (kattsnuva + kattpest). Det är nog det vaccin som används oftast skulle jag tro.

(När jag kollade i stamtavlorna såg jag att ett par av katterna blivit grundvaccinerade med ett annat vaccin, men effekten är förmodligen densamma).

Sajtvärd Katter iFokus

Selma67
2013-09-26 09:13
0

Sprutan vid ett år ingår i grundvaccineringen. Så hör med veterinären så att du får ett fullgott skydd.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se