Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 8586 ggr
Lottis-Gottis
1

Reaktion på Vaccination

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Igår var jag och vaccinerade min Geisha. Allt var bra tills hon efter ca 5 timmar började uppföra sig konstigt, slickade sig, kliade och hade ryckningar mm.

Efter en konsultation och rådgivning på kvällen på Lyckeby sjukhus så tyckte de att vi skulle komma in. Nu visade det sig att hon hade fått uricarta ( Nässelutslag) över hela kroppen och fick en Cortisonspruta som tack och lov hjälpte.

Nu var det en lindrigare form av reaktion hon fick, men det skulle kunna blivit värre som att hon skulle ha svullnat upp och få svårt att andas och t o m dö.

Nu visste de inte om varför hon hade fått detta, men hon måste ha reagerat på nått i Vaccinet som hon fått någongång tidigare. Det vaccin hon fick igåtr hette Nobivax Tricat Novum, förra gången hade hon fått Fe-O-Vax ( som jag läste om på nätet att de hade slutat med) De första gångerna fick hon Fellocell CVR.

Jag bävar för nästa gång hon ska ha vaccin, men då blir det att hon ska ha Felocell CVR och att vi skulle ta en tidig morgontid tyckte de och ha henne under uppsikt den dagen.

Har någon av er råkat ut för något liknande?

Denna gången gick ju allt bra och det är jag evigt tacksam för Glad

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Svidjas
0

Detta är rena rykten men jag har hört andra katter som fått reaktioner på vaccinationer, men förhoppningsvis så kan nån som vet mer berätta. Som sagt var, jag har bara hört det ryktesvägen.

http://www.svidjas.se

emimollie
1

Men oj Lotta, stackars Geisha och er! Skönt att det löste sig, men läskigt! Ja man nojjar sig för vaccination när man hört/vart med om sånt här.

Min Alice fick ju också en reaktion när vi gjorde första vaccinationen i grundvaccineringen av Tricat, nu inte nässelutslag utan hälta och att hon var medtagen då. Nu blev ju hon me bättre men vågade inte ta samma vaccin igen. Så andra gången blev det Purevax och det gick bra.

Ni andra får gärna berätta vad ni använder hellst?! Hoppas jag inte stal din tråd nu Lotta!? Pussa fina tjejen din Kyss

KRAM

Lottis-Gottis
0

De förklarade att det inte behöver vara just detta vaccin som utlöste det utan hon måste ha fått i sig ämnet en gång förr, eftersom en allergisk reaktion inte kommer första gången de träffar på ämnet. Men eftersom hon reagerat så på detta vacin så ska vi ta ett annat, vilket vet vi ju inte eftersom hon haft två andra sorter förrut.

Lottis-Gottis
0

# 2# nej Emelie gör inget alls, det är bara kul att höra vad för sort de andra använder samt om någon annan råkat ut för nått.

Detta täcker ju inte försäkringen, men det är ju konstigt för de kräver ju nästan alltid att katten skall vaccineras så att de inte får virus och skit i deras avtal, men biverkningar av förebyggande medicin täcks inte!!!

Då blir man ju lite konfunderad och varför det inte gör det? Är detta vanligt eller?

David
1

Jag är förälskad i Purevax RCPCh, så det är det vaccin jag ger mina katter och som de reagerar bra på det, plus att det också är vaccin mot clamydia på katt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Lottis-Gottis
0

#5 Kanske är nått att testa Glad

emimollie
0

Ja Lotta det kan man undra, är det såpass vanligt med reaktioner att dom inte vågar ha med det?! Tycker det är ganske motsägelsefullt att dom vill att man ska vaccinera men sen om det händer nått pga just det så vill dom inte vara med!

Kanske nått vi ska diskutera och få ändring på eller vad säger ni?! Flört om fler och fler påpekar det kanske det blir ändring, men antagligen inte, vad vet jag…

#5 David jag tyckte med Purevax verkar bra, så det får det nog bli i fortsättningen tror jag. Men är öppen för fler tips och erfarenheter!

Tillemoras
0

Jag vet att uppfödarn S*Hjälmvids har en hona som fick en allergisk reaktion på ett vaccinRynkar på näsan Tyvärr kommer jag inte ihåg vilketSkäms

Lottis-Gottis
0

Nu har jag hört en anna Ragdollägare som fick reaktion av tricat och den kissen var nära att stryka medRynkar på näsan

huldabella
0

Jag har börjat att ge alla mina Fel-o-vax, såvitt jag vet har de inte slutat att tillverka det! Stor skillnad på kattungarna - dvs inga symptom alls längre, mot att det nästan var garanterat att de skulle bli snuviga tidigare.

Skönt att det löste sig med Geisha!

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

amandahurtigh
0

Min katt vaccinerades med samma vaccination som #0. Han svällde upp i ansiktet, och jag satt och vakade hela natten för att se om han andades. (och hade kontakt med olika personer som är kunniga).

Han mådde dock bra, spann, gosade, busade lite, åt och drack.
Och hade inte några problem med andningen.
Men jag själv höll på att få en hjärtattack av oro.

Och på morgonen var det bra igen.

Så jag ska definitivt inte vaccinera med det nästa gång. Det konstiga är ju bara att han blivit vaccinerad med det flera gånger innan och aldrig reagerat.

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Lottis-Gottis
0

Då hade du tur, för att svullnar deupp ska man raskt åka in för veterinärsvård.

Jag kanske läste att de funderade på att sluta med Fel-O-Vax. eller om det var att vissa veterinärer skulle sluta med det.

Men jag ska då aldrig vaccinera mina kissar med det vaccinet som jag gjorde med Geisha iallafall.

Lottis-Gottis
0

Då hade du tur, för att svullnar deupp ska man raskt åka in för veterinärsvård.

Jag kanske läste att de funderade på att sluta med Fel-O-Vax. eller om det var att vissa veterinärer skulle sluta med det.

Men jag ska då aldrig vaccinera mina kissar med det vaccinet som jag gjorde med Geisha iallafall.

amandahurtigh
0

Hade kontakt med dem, och dem sa att jag skulle avvakta och kolla andningen. Och om det blev värre skulle vi åka in.

Jag kommer byta vaccin jag också, man vill ju inte att det ska hända någonting. Och nu efter detta är man ju orolig inför nästa. Som tur är har jag ett bra tag kvar till min nästa.

Amanda Hurtigh
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

amandahurtigh
1

#0 BTW så var katten underbart söt! Skrattande

Amanda Hurtigh
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

GunBertus
1

Min f-d hane Katrinelunds Kenzo blev dödssjuk när hans nya husse vaccinerade honom…de fick åka in mitt i natten till Läckeby djursjukhus och veterinären sa att hade de inte kommit in hade Kanzo dött av kvävning för halsen svullnade upp så..

kommer inte ihåg vilket vaccin han fick

Kattungar väntas hos GunBertus

ProvinsiaRivers
0

Börjar månne såna här biverkningar bli vanligare??

Jag har sålt 2 st honor från samma kull till samma familj för 2 år sedan och bägge katterna reagerade kraftigt på förra årliga vaccinationen!! Svällde upp och fick svårt att andas!! Tur att dom hann snabbt tillbaka till vetten!

Ämnet var densamma som dom fått tidigare.Kommer nu inte ihåg vilket.

Jag ska då be att få nåt annat till mina kullar hädanefter.Finns ju alternativ…

AgnetaB
1

Vore väldigt intressant om ni som haft problem tog reda på vad vaccinet hette o även de ni hört haft problem(står ju i vaccintyget).Kommer det fram att det är samma vaccin så har vi löst frågan lite iaf.

Pysslingens
0

Min hona Busan fick en kraftig reaktion på vaccinet och svullnade upp i ansiktet. Vi fick åka in och få kortison till henne.

Har för mig att det var avdödat vaccin hon fick

GunBertus
0

det var Nobivac Tricat kenzo fick och jag är idag inte ett dugg förvånad över hans reaktion, för så många ungar jag haft som reagerat på detta vaccin så kan det inte vara en tillfällighet..de får feber och haltar och är jätteslöa dan efter

numera beställer jag alltid Purevac RCP…katterna reagerar när de får sticket, men jag har aldrig haft biverkningar av detta

men hur ska veterinärerna kunna göra nåt åt det om ingen säger till vad som händer med deras katter? numera säger jag det till alla veterinärer jag träffar och hoppas på att Nobivac dras tillbaka

ps. jag hade mycket hellre valt avdödat vaccin om jag fick bestämma men det finns ju inte att beställa längre tyvärr…ds

Kattungar väntas hos GunBertus

Lottis-Gottis
0

Ja du Ulla jag kommer inte använda Tricat mer det är en sak som är säker, jag har noterat Purevac RCP nu =)

David
0

Ulla, jag gillar som jag skrev tidigare också Purevac väldigt. Men här uppe är det nästan alltid en "beställningsvara" tyvärr, vissa vill att man köper hela satsen på 10 doser för att ens ta hem det, så jag hoppas att Merial och andra kattägare gör lite mer reklam för Purevac :)

Själv kör jag RCPCh som också ger vaccin för clamydia. Mina katter reagerar inte ens vid själva sticket, så jag är riktigt nöjd med mitt val. :)

// David

huldabella
0

#20 Går det inte att beställa längre? Jag vaccinerade en kull så sent som i förrgår, och det var inga problem att beställa hem en ny låda åt mig efter det, sa han.

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

David
0

#23. Jag tror att det går att beställa, men har märkt att vissa veterinärer helst använder "sitt" vaccin som de har hemma, eller försöker avskräcka kunderna med att de måste köpa hela lådor osv.

// David

Rosino
0

Jag har en bekant vars katt dog när den vaccinerades med Fel-o-Vax.

Min Östen fick en mycket kraftig reaktion av rabiesvaccinet Rabdomun, med diarré, kräkningar, utslag kring öronen, svullna ögon och andnöd.

Evenstars
0

Mina kattungar och stora katter har alla vaccinerats med Felowax och ingen har någonsin reagerat.

Jag är dock tacksam för att ni tar upp olika vaccin till diskussion.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Lottis-Gottis
1

Hejsan!

Idag efter ett samtal med Agria så har jag fått reda på att försökringen gäller för komplikationer efter vaccination och samt efter kastrering, undrar varför de på Läckeby sa att inte detta gällde på försäkringen. Så nu ska papper och kvitton inskickas Flört

SiljeHelen
0

Mine katter første huskatter fikk Fel-O-Vac, de begge var veldig trøtte etter vaksinasjonen. Huskatten til en venn av meg fikk en kraftig reaksjon der hun fikk kramper, slepte ene foten, siklet og bare hylte.

Jeg bruker nå PureVac RCPch eller RCP på mine katter, og har opplevd reaksjon en gang (av mange vaksinasjoner med denne!). Miu skalv, mjauet, klarte ikke gå på bakbeina og tannkjøttet ble hvitere og hvitere… Når jeg kom til dyrlegen var det like før hun gikk i anafylaktisk sjokk (bor 2 minutt kjøretur unna dyrlegen). Hun fikk adrenalin og prednisolon. Formen kom seg fort heldigvis!

# 27: Måtte du betale dyrlegeutgifter etter vaksinasjonen pga reaksjon? Mine dyrleger tar ikke betalt om det blir reaksjoner og en må tilkalle dem. Det skulle jo bare mangle mener mine vetrinærer at de følger opp kundene sine ;)

Mine dyrleger tar inn de vaksinene jeg spør om. Om det er 8 vaksiner i en eske og jeg kun skal ha 4 så får andre kunder tilbudet om vaksinen som jeg tar ;)

Mariamores
0

Jag kommer inte använda Nobivac Tricat igen till mina katter. Min Rosa fick en fruktansvärd reaktion som kattunge och fick ligga på Blå Stjärna i två dygn. Just då satte jag inte detta i samband med vaccinationen, det var min första kull och jag trodde att hon hade fått i sig något annat olämpligt.

När hon året efter skulle revaccineras ihop med sina kattungar så tuffade jag på med samma vaccin, tricat, och hon svullnade upp i hela pannan och blev alldeles full av röda nässelutslag, trött, slö och jätteretlig den stackarn. Då förstod jag att det hade med vaccinet att göra och fick även bekräftat av veterinär som sade att just detta vaccinet kunde ge dessa reaktioner.

I en annan kull så hade veterinären inget annat vaccin hemma så det fick bli tricat igen… Jodå, två dagar senare så började en kattunge halta, trodde då att den fallit från någon höjd och skadat sig men alldeles strax därefter så började ytterligare en till. Ringde runt till mina uppfödarvänner och fick bekräftat att detta förmodligen var en reaktion på vaccinet. När jag kom tillbaka till veterinären för en andra vaccination på kattungarna så berättade jag för honom om de haltande kattungarna… Detta hade han aldrig hört talas om… Men sammanfattningsvis så kan jag säga att Tricat inte är nåt för mina katter.

Andra biverkningar jag råkade ut för i min andra kull var nysningar, hosta och slöhet vilket också går att läsa under biverkningar på FASS http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20061104000017&DocTypeID=32

Jodå, så jag är övertygad om att Tricat inte är optimalt!

Vi har kattungar!

Min hemsida

Lottis-Gottis
0

Ja det blev en dyr vaccination, hela kalaset kostade 2 700 kr =(

Lottis-Gottis
0

Jag fick av djursjukhuset veta att kostnaden för komplikationer av vaccinet samt efter kastraktioner inte gällde.

Jag tyckte det var lite konstigt så ringde upp Agria och de sa jodå, både vid vaccination och vid kastration. Skickade in kvittit och efter 5 dagar så kom ersättningen, bra jobbat av Agria tycker jag =)

Så om ni andra hör likadant så skicka in era kvitton mm

Lottis-Gottis
1

Såg att detta vari disskussion igen så puffar upp =)

[Norrtassen]
1

Jag har varit och vaccinerat min Molly i dag, snart 4 årig hona som tidigare vaccinerats med Purevax RCP utan problem. Men numera har min veterinär slutat beställa Purevax så hon fick Nobivac Tricat… Efter vi kommit hem började hon bete sig konstigt, blev orolig och gick omkring och kräktes x flera och jag funderade vad hon kan ha fått i sig för något, men när jag gick och kollade henne så såg jag att det var skumliknande vätska hon kräktes upp. Hon började snart därefter fradga från munnen. Åkte direkt in till veterinären, jag har sådan tur att jag bor nära…bara 5 minuters bilväg till veterinären. När vi kom in i rummet så hade hon börjat svälla upp runt ögonen och få svårt att andas. I och med hennes kraftiga allergiska reaktion och pga att hon var på väg in i chock så hade de svårt att få in en kanyl i venen för medicin o uppvätskning. Men tack o lov fick de in en till slut…

Jag lämnade henne i dag efter kl. 16 i veterinärens vård och de har ännu inte hört av sig. Hoppas hon har det bra lilla älsklingen…

Jag kommer aldrig mer att utsätta mina katter för vaccinet Nobivac Tricat. Vägrar min veterinär beställa hem när det är dax att vaccinera mina katter så kommer jag att byta veterinär!

Myrrami
0

Men hua. Hoppas att Molly kryar på sig snabbt.

//Em

amadeusdolls
0

Oj ..krya på henne.

wandullan
0

Men fy va hrmskt. Hoppas att allt går bra!
Själv har jag 45 minuter till veterinären och jag har bett dom skriva in i min journal att ALLA katter som jag vaccinerar ska ha Purevax. Ofta när jag kommit har dom "av gammal vana" kommit in i rummet med Nobivac men då har jag bara sagt att det är fel vaccin så har dom hämtat Purevax.

Jag håller tummarna för att allt går bra för Molly

SE*Wandullan´s

Hemsida: http://wandullan.com

[Norrtassen]
2

Har hämtat hem Molly nu, hon mår bra och är vid gott mod Skrattande men är väldigt trött efter en sömnlös natt hos veterinären. Hon har ätit, gått på lådan och nu sover hon, hon lär nog sova resten av dagen…

Pratade med veterinären som jobbar i dag, det var hon som vaccinerade Molly i går och negligerade min oro inför vaccinet. Hon har nog fått sig en tankeställare…

Nåväl, de kommer att ha ett möte under nästa vecka angående vaccinationerna och prata om upphandling mm. Ska ringa dem och höra vad de kommit fram till därefter… Jag har ju redan bokat in och betalat min kattunge Bella för hennes 12 veckors vaccin, chip o besiktning och vi ska dit om några veckor. Hon fick oxå Nobivac Tricat i går, men utan att reagera, men jag vill ändå inte att hon ska få det vaccinet. Kommer de att hålla fast vid att inte ta hem Purevax RCP så ska jag begära pengarna tillbaks som jag betalat och gå till en annan veterinär som har just Purevax RCP hemma.

Lottis-Gottis
0

Puffar upp denna tråd då detta har kommit upp igen 😂

Sista gångerna har hon fått <<<<<<nobivac Ducat och klarat sig bra, fast de har henne på observation ett par timmar.