Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1322 ggr
Myrrami
4

Vikten av att scanna efter HCM

I dag har jag fått ett jätte tråkigt besked.

Beetle har HCM!

Jag känner mig helt förstörd. Vi flög till Stockholm i dag med båda katterna. Jag har inte ens varit orolig eftersom han är dna-testad hans föräldrar är testade och scannade och fler tillbaka. Men det var ingen tvekan, inte ens ett gränsfall och han är bara ett år.

Om jag inte hade scannat katterna hade det här inte kommit fram och han hade gått i avel och fört det här vidare. Det spelar ingen roll att han har testat N/N på DNA. Det har ju varit några diskussioner här på forumet om man behöver scanna eller om det räcker med dna-test. Här är ett praktexempel på varför det är viktigt att scanna också. Även om jag sitter och gråter känns det ändå skönt att veta det.

Men just nu känns det bara fruktansvärt och jag är orolig hur det kommer att utvecklas.

[[pimey]]
0

Åh nej!! Jag beklagar :( tycker också det är viktigt med scanning för bara att testa DNA är ju ingen garanti som sagt. Stackars beetle bus 3

[Djupdal]
1

Nu tycker jag synd om dig på riktigt. :( Men jag tycker du ska känna dig stolt och glad över hur mycket gråt du sparat åt framtida ragdollägare, och över hur stor nytta alla andra uppfödare har av att du gjort jobbet. Även de som inte testar. Och så håller jag alla tummar för att det inte blir värre, och att ni får massor av roliga och mysiga år. :)

HagensYeats
0

Åh nej, beklagar verkligen att han har det. :'(

[Skörbjugg]
1

Så himla tråkigt, beklagar verkligen! Men verkligen jättebra att du både scannade och DNA-testade, speciellt när du även hade en bit att resa för att göra det… Jag hoppas på det bästa för både dig och Beetle… :'(

[Djupdal]
1

Hoppas allt gått bra idag, och att ni är hemma från veterinären nu.

Myrrami
1

Tack

Beetle är pigg och glad i dag men lite klumpigare än vanligt. Det är väll en annan viktfördlening nu 😉

Helemick´s
0

Oh nej vilket hemskt tråkigt besked du fått men skönt att det gått bra hos veterinären.

Kram

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

Pippin Took
0

Vad är HCM?

[Djupdal]
0

HCM är en ärftlig hjärtsjukdom som finns hos alla kattraser, även huskatter. Och även hos människor för den delen. Den kan yttra sig på lite olika sätt, men det vanligaste är att det sker en förtjockning av hjärtmuskelväggen. Det går i så fall att se på ultraljud. HCM leder ofta till att katterna får ett kortare liv, ibland lite kortare och ibland mycket kortare.

För att göra sitt bästa för att inte avla på katter som bär på HCM, eller andra hjärtfel, kan man precis som Myrrami undersöka sina avelskatter med ultraljud innan de tas i avel. Om du vill vara säker på att en katts föräldrar är testade innan du köper den ska du absolut inte dra dig för att fråga uppfödaren. Det är ganska dyrt med ultraljud, och det finns en del uppfödare som struntar i att testa.

Men det är som sagt bara att fråga uppfödaren om du vill att de ska vara testade. De som testat lär absolut inte misstycka, och de som inte testat vill du ju i så fall ändå inte köpa katt av. ;)