Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2467 ggr
Ragga
2013-09-19 09:57
0

Ny Vaccination efter problem

Min ena ragdoll fick en otäck reaktion efter vaccinering med Nobivac Tricat. När det var dags för nästa vaccination ville inte veterinären ge den. Jag föreslog annat vaccin men vet. sa att reaktionen antagligen blir densamma med alla vaccin. Nu undrar jag vad jag ska göra, tycker inte hon kan vara ovaccinerad hela livet (hon är 7 år) och jag undrar också om försäkringen täcker om man inte vaccinerar. Visserligen är det ju på veterinärens inrådan, men ändå. Har ni några erfarenheter av detta?

Selma67
2013-09-19 10:20
0

Olika vaccin är ju odlade på olika bakteriestammar och kan skilja sig åt innehållsmässigt. Har du alltid gett Nobivac innan? Tycker det var en  konstig inställning av veterinären och jag hade nog rådfrågat fler veterinärer.

Lycka till.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Ragga
2013-09-19 10:38
0

#1. Nej har inte haft nobivac alla gånger, men de flesta. Vet. sa att det som de blandar ut med är samma för alla vaccin och därför inte trodde det skulle bli någon skillnad. Men jag ska rådfråga fler, bara svårt att veta vem man ska lita på. Vet.erbjöd sig att ha katten kvar över natten för att kolla reaktionen.

[Isadolls]
2013-09-19 17:44
0

Har också frågat min vet om annat vaccin än Nobivac Tricat

Men svaret jag fick att dom inte tar hem nåt annat än detta, iså fall får 

man vända sig till nån annan vet som har annat vaccin. 

Har inte själv råkat ut för nåt med detta vaccin.

Vissa verkar tåla det och vissa inte, vet sa att det även kan hända med vilket vaccin du än väljer…vet ej om det stämmer.

off36is
2013-09-19 19:18
0

Min ragdoll fick en kraftig allergisk reaktion också av Nobivac tricat. Min veterinär som behandlade henne efteråt sa att det är lösningsmedlet i vaccinet katten reagerar på. Sedan dess har jag krävt att få purevax vid vaccinationen och katten visar aldrig några symptom på allergi.

Ragga
2013-09-19 20:09
0

#4 Jag fattade som att det var samma lösningsmedel till alla vaccin och att det därför inte spelade någon roll vilket vaccin man valde. Hoppas det var ett missförstånd då.

Junkan
2013-09-19 20:19
0

Purevax RCP fick min sist. Skillnader finns, det ena är levande det andra avdödat om jag fattat rätt.

[Djupdal]
2013-09-19 22:24
0

Som jag begripit det så beror det helt på vilken typ av reaktion det handlade om. Antingen är det en ovanligt kraftig reaktion på själva smittämnet, som ju katten SKA reagera på, och det är vanligast för levande vaccin. Annars är det en reaktion på något annat i vaccinet, ofta på de adjuvans som används för att hjälpa avdödat vaccin att trigga immunförsvaret. Reaktionerna på dessa adjuvans blir ofta allvarligare än de onödigt kraftiga reaktionerna på själva smittämnet. Av den anledningen, och att det ger ett bättre skydd, brukar levande vaccin rekommenderas. Så att alla vaccin skulle blandas ut med samma sak är nog inte riktigt sant. Det kanske är svårt att hitta ett "renare" vaccin än Nobivac, men om reaktionen berodde på själva virusstammarna, som exempelvis är fallet när kattungar haltar av calicivirus, så borde det gå utmärkt att prova en avdödad variant istället. Så har iallafall jag fattat det.

Shivali
2013-09-20 07:53
0

Vi använder också Purevax RCP till både vuxna och kattungar och rekommenderar samma till våra kattungeköpare. Aldrig några problem!

Ragga
2013-09-20 10:08
1

Tack för era svar. Reaktionen var feber, hög hjärtfrekvens och svullnad i ansiktet. Gick över på ett dygn efter två återbesök hos vet och en kortisonspruta. Jag försöker få vet att ta hem Purevax då. För att inte vaccinera tycker ni väl inte är tänkbart?

Wille11
2013-09-21 22:04
0

Min hane 5 år fick en fruktansvärd reaktion på Nobivac. Och då menar jag verkligen fruktansvärd. Han fick ligga inne på djurkliniken i 4 dygn med dropp och cortison men en diverse undersökningar . Symtomen var detsamma som din " Ragga" Det tog hårt på honom men en snabb viktminskning och lång återhämtning. En händelse jag aldrig mer vill utsätta honom för. När det var dags för nästa katt, frågade jag runt hos olika veterinären och hos den jag minst trodde hade, fanns Purivax. Hoppas han tål detta när det är dags igen.

Fujujung's Ragdoll

off36is
2013-09-22 11:14
0

Exakt samma som hände med min, svullen i ansiktet, klåda och röd i huden. Otäckt! Vore intressant att veta om just raggisarna är mer känsliga än andra raser eller om detta är vanligt hos katter generellt.

Eliinn
2013-09-23 21:22
0

Min ragdollkille och hans kull fick också biverkningar av Nobivac. Syster i kullen blev förlammad under en tid och resten i kullen blev allmänpåverkade med nysningar slöhet och blev halta.
Jag  blev rekomenderad att vaccinera honom med ett avdödat vaccin i framtiden då de inte fick biverkningar av de.
Verkar väldigt vanligt att katter reagerar på Nobivac….

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

OberonsMatte
2013-09-25 21:57
0

Vilka skräckhistorier ni har! Mina katter har aldrig haft några reaktioner på Nobivac. Det är väl (?) det vaccin som används oftast, och då skulle det vara märkligt om det var vanligt att katter fick svåra biverkningar och reaktioner?

Sajtvärd Katter iFokus

Lottis-Gottis
2013-09-26 12:59
0

Puffade upp en tråd om vaccin =)

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Eliinn
2013-09-28 15:25
0

#13 Min huskatt vaccineras med Nobivac utan några som helst biverkningar, Nobivac är ju vad jag vet veterirnärklinikernas "Standard" vaccin.  Var nog lite fel av mig att skriva att det var väldigt vanligt med biverkningar, men jag tycker jag hört katter som reagerat på nobivac så pass mycket att jag reagerat hur många de ändå är.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Ragga
2013-09-28 18:59
0

Eftersom Nobivac är det vanligaste vaccinet är det kanske inte så konstigt att det blir många missar som får biverkningar. Nu har jag pratat med två olika veterinärer och båda har avrått mig från att vaccinera. Jag funderar lite så får vi se hur vi gör. Vad gäller försäkring så ska det inte ha någon betydelse.