Är detta bra eller dåligt temperament?
En hane som bor med 5 kompiskatter. Springer förbi en när han ska passera. Sticker så fort man försöker närma sig. Håller sig framme men på avstånd från människor. Besvärad av att vara för nära. Supergosig och mysig med matte och husse och ligger kvar när de kommer nära. Är det ett bra temperament?
Det beror väl på vad man har för förväntningar på hur rasen ska vara och om man kan se situationen på ett objektivt sätt med en förstående utgångspunkt.
Att Ragdollen har rykte om sig att vara så cool, social och medgörlig i alla situationer kan ibland (tycker jag) ställa orimliga förväntningar på hur en ragdoll ska vara och bete sig.
När Ragdollen var ny sas det t.ex. att t.o.m. förmågan att känna smärta var bortavlad och att man därför kunde bolla omkring med den hur som helst utan att den reagerade! Är det en sådan katt man vill ha bör man skaffa ett gosedjur. En Ragdoll är, och kommer alltid att vara, en levande och kännande varelse som reagerar med en katts instinkter, även om tålamodet och godtrogenheten till viss mån oftast är större.
Sajtvärd Katter iFokus
Fast min fråga var inte om katten är ett gossedjur eller ej. Jag vill veta vad man som tex uppfödare ser som i mitt exempel om är ett bra temperament. Kan man se kattens personlighet ur en objektiv synvinkel för att bedömma om detta beteende är ok att avla på eller ej. Nånstans drar man ju väl som uppfödare en gräns.
#2 Jag är inte uppfödare, men om jag vore det skulle jag dra gränsen ifall katten beter sig skyggt mot människorna den bor tillsammans med eller om den uppvisar aggressivitet (antingen oprovocerat eller när den hanteras på ett sätt som borde vara rimligt att den står ut med).
Katten i ditt exempel skulle jag tolka som nyfiken och trygg i sig själv, med sina människor och i sin miljö, men vaksam och reserverad mot dem han inte känner, vilket jag tycker är ett helt acceptabelt beteende hos en vuxen katt. Hade han upplevt situationen som skrämmande på riktigt hade han gått och gömt sig.
Var du ensam på besök eller var hela familjen med?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag var med mitt barn. Som varken är klåfingrig eller "på". beter sig som jag gör med nya djur, dvs låter dem komma först isf tvärtom. Jag tycker ju själv inte att det är acceptabelt med en katt (ragdoll) som är rädd så för nya att den springer förbi isf att gå. Vid minsta rörelse rycka till.. Gränsen mellan att hålla sig på avstånd eller gömma sig är för mig väldigt liten. Har haft katt som betett sig så, katten var inte lugn när någon annan än oss kom, betedde sig med att springa iväg. Ska tillägga att katten i fråga bor med flera kompisar och de andra betedde sig inte på samma sätt, tvärtom.
#4 Jag tycker att du har väldigt snäva ramar för vad som är ett acceptabelt beteende för en katt, men eftersom du har det är det uppenbart att du själv inte bör köpa en avkomma från just den katten.
Jag tycker dock inte att beteendet du beskrivit verkar alarmerande.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag håller med OberonsMatte. Men jag måste fråga dig om du verkligen vill diskutera, du verkar nämligen redab bestämt dig för att det är oacceptabelt. Prova hos en annan uppfödare isåfall, och se om det känns bättre då.
Alla katter är egna individer.Även ragdoll;))
Så länge katten fungerar i sin hemmiljö med familjen så är allt acceptabelt.Jag har haft ett par skygga ragdolls som funkat klanderfritt med oss men inte litat på främlingar,utan sprungit och gömt sig tills dom åkt iväg.Annars världens gosigaste katter!<3 Såna katter behöver mer tid för att lära känna folk.Mina skygglingar har efter ett tag accepterat folk som kommer ofta och hälsar på:)) Vissa katter kommer dock alltid ha svårt med mindre barn,även om dom sitter still..
Just nu har jag ingen skygg katt hemma och tycker såklart att det är trevligt när alla är framme i hallen för att se vem som kommer nu och hälsar på :D
Jag tycker de svar du fått är kloka och genomtänkta. Katterna är ju personligheter, jag som tidigare och fortfarande har, haft fem 5 perser kan säga att de var alla totalt olika och de var ju samma ras. Enl. "kattboken" ska ju perser vara flegmatiska soffkuddar och det har jag inte haft någon…. De två sista kullbröderna var extremt olika. En framåt, orädd, tog för sig, den andre blyg, mjuk och rädd.
Jag har lärt mig genom att ha haft katt så många år är att det här med rastypiska beteenden ska man nog ta med en nypa salt. Nu har jag en ragdoll som är sjövild. Och enl. rasbeskrivningarna ska han ju vara cool. ;.) Lycka till!
Har också haft en ragdoll som var skygg mot främlingar.
världens snällaste katt annars men gick och gömde sej
när det kom hem okänt folk:)
Idag har jag en annan hane i avel som är cool lugn, vägrar att flytta sig
för folk, ligger där han vill bryr sig inte om att det kommer hem folk hit;))
Så det kan vara väldigt olika, fastän de är samma ras.
Men som dom andra skrivit, olika individer:))