Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 950 ggr
Smahjl
0

Egen avelshane eller låna?

Jag har precis startat upp min egen uppfödning och funderar nu på om jag ska köpa min egen avelshane eller låna en. Vad jag har hört kan det ibland vara svårt att få tag på en avelshane och dessutom så kostar det ju med språngavgift och pris för varje levande unge. 

Har man en egen hane kan ju priset för den återbetalas efter 3 kullar ca i och med att man inte betalar dessa avgifter.

Men sen kan ju hanen mam köper visa sig vara "fel" på något sätt och då har man kastat alla pengarna i sjön.

Vad skulle ni rekommendera att jag gör?

[Raggababa]
0

Om du har plats och möjlighet köp en egen!

Välkommen i ragdollvärlden!

Eva

S*Raggababa

[Isadolls]
0

Har en egen hane. Det du bör tänka på är om hanen börjar skvätta så förstör han mkt. Inte alla hanar skvätter, men man får vara beredd på att det kan bli så.

Helemick´s
0

Jag har för närvarande inga planer på att använda en egen avelshane men man ska väl aldrig säga aldrig.
Dessutom, som Isadolls skriver så kan han börja skvätta vilket brukar kunna leda till att man får kastrera hanen om det inte fungerar med att chippa den.

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

[[pimey]]
0

Har en egen :)

bebbles
1

Vi har våra egna och ingen har skvätt efter vår första kille vi hade för 9 år sen :)

Ha en egen är det bästa :)

Tycker jag

Love Cat´s
3

Det finns fördelar och nackdelar! Jag köpte en egen avelshane, jag ställde ut han flera gånger (minst 7 gånger) för att han skulle få fina titlar innan han blev pappa. Han visade sig sen ha svansknick - så han fick kastreras! Jag fick inte ett korvöre tillbaks från uppfödaren!

Jag har sedan skaffat mig en annan hane, jag vet inte vad jag ska råda dig. Jag tänkte det skulle vara ekonomiskt att ha egen hane men han har kissat ner flera väskor, förstört ett golv och socklar till garderober och byråer. Så känn efter hur du vill ha det…man vet aldrig hur det blir!

Lycka till!

[Isadolls]
0

# 6 Tycker du borde fått pengarna tillbaka,  om katten var

såld tillavel 🙂

meyja
0

Jag har egna men har ibland lånat in annan hane ändå. :)