Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2470 ggr
[trh]
0

Hankatts kastrering

Hej! Nästa fredag ska mitt busfrö kastreras. Han är då lite drygt 5 månader. Jag försökte få lite info när jag ringde och bokade tiden, men mycket mer än att han ska vara fastande fr 20 kvällen innan fick jag inte :p Jag undrar lite kring era erfarenheter av hankattskastrering: brukar de få tratt efteråt? Hur länge? Hur har era katter varit efter ingreppet? Hur lång tid brukar ingreppet ta? Kan man hämta hem honom omgående? Något mer att tänka på efter än att jag ska se till att han är varm samt äter/dricker? Tacksam för svar / en lite orolig och fundersam matte

OberonsMatte
0

En hankastrering är ett så pass litet och okomplicerat ingrepp att du inte behöver vara orolig. Tratt har inte ens kommit på tal när mina hanar kastrerats, bara vid honkastreringar. En hane brukar vilja tvätta bort blod och annat efter operationen, men efter det har iallafall mina hanar lämnat såret ifred. Inga stygn brukar heller behövas.

Själva ingreppet tar inte lång tid alls, men hur länge katten vistas på kliniken beror på klinikens rutiner. Större djursjukhus brukar ha inskrivning tidigt på morgonen för alla djur som ska genomgå planerade ingrepp under dagen och att man sedan får hämta ut dem på överenskommen tid på eftermiddagen/kvällen.

Sist jag kastrerade en hane anlitade jag en mindre klinik och fick tid vid 16-tiden (har jag för mig) och hämtade ut honom redan ett par timmar senare. Han hade då fått en uppvakningsspruta så att han var helt vaken och pigg.

Att katten är vaken när man hämtar ut den är viktigt tycker jag och de flesta kliniker har som rutin att se till att katten vaknar ordentligt (även om de kan vara lite snurriga och vingliga).

En del katter kan dock bli nästan speedade när de vaknar upp efter narkosen, så bli inte förvånad om katten är istället för att vara trött och slö snarare är vildare och busigare än någonsin.

När katten fastar inför operationen ska den ha tillgång till vatten.

Efter operationen får den äta och dricka när den verkar som vanligt igen.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
0

#1 tack för ett informativt och lugnande svar :) Tjejen jag pratade med nämnde både tratt och stygn, därav min fundering. Trodde särskilt inte att tratt var så vanligt för hanarna. Kan ju vara ett missförstånd. Blir lite fundersam över tidsaspekten. Vi ska lämna vår lille 08 på morgonen på Djursjukhuset och tid kommer man överrens med veterinären om, vill ju å ena sidan inte att han ska sitta där hela dagen. Å andra sidan har vi bara blivit bra bemötta och upplevt bra vård där. Det där med vakenheten ska jag vara observant på. Ang mat och dricka "när katten är som vanligt igen?" Hur menar du?

OberonsMatte
0

#2 Jag menar att man ska vänta med mat och vatten tills katten verkar helt "nykter" och vid fullt medvetande. Så länge katten är påverkad av narkosen har den inte riktigt kontroll och kan både sätta i halsen och börja må illa om den äter.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

#2 Angående tiden är det antagligen så att de kommer att ringa när operationen är klar och han börjar vakna till. Vanligast är nog att katterna hämtas ut på eftermiddagen eller efter att kattägaren slutat sitt arbete för dagen, men är du hemma kan du ju säga att du vill hämta honom så snart som möjligt efter att han vaknat ordentligt.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
0

#3 då förstår jag vad du menar. :) Jättebra, då får jag hålla det under uppsikt. #4 då ska jag säga att vi vill ha hem honom så fort det går. Båda är hemma och kommer bara gå och vänta.

[trh]
0

Nu är Enzo inlämnad för kastrering. Har vi tur kan vi hämta honom vid 13 sa dem. Inga stygn, men tratt i 5 dagar. Veterinären rekommenderade Hills kastratfoder (vilket vi inte kommer köpa) och sa att han var lite överviktig, vilket jag faktiskt inte tycker: han väger ca 3,5 och är rätt kraftig i kroppen, inte tjock. Ökar nog ändå på mängden blötmat (mjau) och så köper vi Applaws torrfoder som får stå framme istället för RC kitten.

OberonsMatte
1

#6 Hoppas att allt går bra!

Märkligt av veterinären att påstå att en 5-månaders växande kattunge är överviktig! Ok att veterinärer inte har koll på hur olika rasers kroppsbyggnad skiljer sig åt, men kattungehull är (oavsett ras) faktiskt inte detsamma som övervikt.

Sajtvärd Katter iFokus

meyja
0

Låter sunt med maten du ska servera. :)

Konstigt att han ska ha tratt? Jag har låtit kastrera många hanar genom åren och aldrig har någon behövt tratt.

OberonsMatte
0

#8 Jag har inte heller fått någon tratt vid hankastreringar. Det är ju iofs inget som skadar att ha det, och det kan ju vara bra att katten får vara med om det redan i ung ålder ifall det verkligen kommer att behövas senare i livet någon gång.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
1

#7 tack! Det gör det ju säkerligen, men är ändå lite nervös. Jag/vi tyckte också det var väldigt konstigt. Små barn/djur växer ju mycket i den åldern och är mer eller mindre "hulliga". Dessutom ser jag hellre att min kattunge har några hg för mycket än för lite. Men som sagt, han är inte enligt mig överviktig, han är en stor kattunge med lite hull. Och Hills kastratmat tänker jag definitiv inte ge honom. #8 Jag tror det blir bra, mycket köttmängd i Applaws och Mjaus blötmat är det bästa han vet ;) Jag tycker också det känns väldigt märkligt, och i 5 dygn dessutom? Tror ni verkligen det behövs? Självklart får vi hålla koll så att han inte är där och slickar.

meyja
0

Tror inte det behövs.

OberonsMatte
0

Jag tror inte heller att tratt kommer att behövas. Den här veterinären har valt det som extra försiktighetsåtgärd, men de flesta veterinärer gör det inte eftersom risken för komplikationer är så liten vid hankastreringar.

Bra ändå att ni får en tratt. Det är alltid bra att ha i beredskap när man har katt.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
0

Men då kanske vi har den på idag/ikväll och slopar den efter det, och håller extra koll istället? När han har varit på lådan så vill han ju dock tvätta sig? Men han kanske får göra det snabbt och lätt ;)

OberonsMatte
0

#13 Mina hankatter har som sagt velat tvätta sig ordentligt en gång efter att de kommit hem, men sedan inte brytt sig nämnvärt. Om jag var ni skulle jag låta honom tvätta sig och sedan ta på tratten, åtminstone ha den på under den första natten och sedan se hur det blir utan tratt när ni har honom under uppsikt.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
0

Då har vi första dygnet och ser lite sen hur det funkar utan uppsikt :) tack för alla svar! Nu hoppas vi dem ringer snart så vi får hämta hem vår sötnos. Har "boat" ihop hans mysfilt och ska lägga en värmd vetekudde under den sen.

[trh]
0

Funkar utan tratt med uppsikt, ska det såklart stå :)

Lagavulin
0

Många veterinärer har slutat att rekommendera tratt för honkastreringar oxså,, kastrerade en honkatt i september behövde ingen tratt hon rengjorde sig när hon kom hem sen brydde hon sig inge mer om det., mina hankatterna ha aldrig blivit rådd att ha tratt efter kastrering.. Men kan ju va bra att ha en tratt hemma utifall den skulle behövas.

[trh]
1

För 1 h sen fick vi hämta honom, äntligen! De hade glömt stt ringa oss.. Allt hade iallafall gått bra! Fått hem en rätt pigg kille - och hungrig! Har fått 3 tsk blötmat och lite vatten. Får lite mer om någon timme. Har tagit av tratten men har honom under uppsikt. Än så länge har han inte varit på såret alls. Han har kurrat non-stop sen vi släppte ut honom ur buren. Fick även recept på metacam "ifallifall", vilket de tydligen alltid skriver ut. Vi hoppas vi slipper använda det :)

[trh]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ligger vi och myser - i en hörna i köket med mysig filt och varm vetekudde :)

OberonsMatte
0

Jag förstår att det känns skönt att ha er lilla kille hemma igen! Typiskt att de glömde bort att ringa er, men han fick iallafall vila ut ordentligt efter narkosen då (om man ska tänka positivt).

Han ser ut att ha det väldigt bra där på filten!

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
0

#20 Så otroligt skönt! Blev ju lite nervösa när de aldrig ringde, men nu är allt bra. Nu har lillen fått lite att äta och dricka och ligger i skrivande stund och tuggar på min tröja ;) så fort jag eller sambon gör minsta ljud som påminner om "matutdelning" så ruuuuusar han bort mot vanliga platsen. Han tvättar rent i pälsen runt såren men inget mer, får dock ha tratten inatt när vi inte ser. Nu vill vi bara att han ska gå på lådan också :)

[trh]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Enzo ätit, busat & varit på lådan. Tratten åkte på nu och stannar inatt. Han är inte så störd av den den, men lite jobbigt när han ska äta/dricka. Imorgon skippar vi den nog helt om han inte är på såren hela tiden. Nu full rulle i sängen :)