Finsk import
Jag ska importera en katt från Finland men vad bör jag tänka på? Ska ta båten över till Åbo och sedan tillbaka men innan dess är det något papper eller dylikt jag behöver ha med mig?
Kul! Tiina har fina katter. <3
Jag är på väg att importera därifrån själv också.
Det du ska tänka på är att ansöka från Jordbruksverket om att få ta in henne som kattunge innan hon fyllt 3 månader. Blanketter finns på deras hemsida, dels din ansökan och dels en blankett som kattungens uppfödare fyller i. Du får be Tiina reservera ett chipnummer till din kattunge hos sin vetrinär, för du behöver fylla i det numret på ansökan. Att ansöka kostar 900 kr.
Sedan har du typ 6 dagar på dig att ta hem kattungen, dvs de 6 dagarna som är från att kattungen fyllt 12 veckor och till att den är 90 dagar gammal. Så det gäller att boka din Åbokryssning i tid! ;)
Tar du hem kattungen innan den är 90 dagar så behöver den ingen rabiesvaccination. Men det går ju att ta hem den senare också, när rabiesvacc är gjort och så väntar man de dagar soom är bestämt efter sprutan (21 tror jag det är).
Lycka till!
Var bor du? Du kanske kan ta med min/mina katter också till Sverige när du hämtar din? :)
PM:a gärna om tidpunkt för din import!
Ok tack så mycket men hittar ingen blankett på deras hemsida? Kan du länka? Jag bor i Kramfors ca 10 norr om Sundsvall :) ska höra med tiina om ett exakt datum så jag själv hinner boka tåg, båt och allt :) kommer åka från Sthlm :)
Behövs detta tillstånd om man importerar efter 3 månader? Det står bara innan 3 månader?
Här är länk till uppfödarintyget:
Och här till ansökan:
Nej, du behöver inte det här tillståndet om katten är äldre än 90 dagar. Men då behöver den rabiesvaccineras.
Här är länk med info om vad du behöver veta för att importera en katt från annat EU-land:
Lycka till!
Tack! Nu sa hin att hon kunde hämtas vid 13 v ålder och behöver jag ansöka om något tillstånd då? Det står mellan 12-3 mån så jag blir lite osäker där:/
Om du importerar kattungen innan den blivit äldre än 90 dagar så behövs intyget. Du har då 6 dagar på dig att ta in katten, den måste ju ha fyllt 12 veckor för att få lämna mamman och då återstår det 6 dagar tills den blir 90 dagar gammal. Intyget kostar 900 kr.
Om katten är äldre än 90 dagar behövs inte intyget men katten måste då rabiesvaccineras och så får man vänta 3 veckor efter vaccineringen innan man kan ta hem katten.
Smidigast och billigast för dig blir väl att ta hem katten efter att den fått rabiesvacc och när de 3 veckorna gått. :)
Jag kommer att boka en kryssning för att hämta min tjej, den 2-3 november alternativt 23-24 november.
Om det passar in för dig och din katts ålder så kan jag ta med din också, från Åbo och över till Stockholm, så kan du möta upp där. Så kan vi dela lite på båtkostnaden. :)
När är din katt född?
PM:a om du är intresserad!