Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1238 ggr
Maria Katarina
0

Ragdoll och hundar

Min ragdoll är så väldigt sällskaplig, och jag tycker lite synd om honom som inte har en kattkompis att leka med. I dagens läge kan vi inte ta en till katt tyvärr. När han har varit hemma hos andra katter (till exempel när vi är på resa) har han genast velat leka med sina nya kompisar, men för de andra katterna har det (naturligt nog) tagit minst en vecka innan de vänjt sig med sin nya lekkamrat. Eftersom det inte riktigt funkar med andra katter, kunde en hund vara en bra lekkamrat? Jag har vänner som har mindre hundar, kunde det vara en idé att låta dem leka tillsammans då och då?

[Kavring]
2

Det beror på om du helst vill ha en hund eller inte. Katter kan bli bästa vänner även fast de inte tar det så bra i början. Katter och hundar brukar kunna gå bra att ha ihop, men har dessvärre ingen egen erfarenhet gällande ifall de leker med varandra eller inte. :) EDIT: såg nu att jag missförstod in fråga. Testa ifall hundarna reagerar bra på katten och vice versa! Du borde nog ha möjlighet att låta båda djuren gömma sig (typ i en bur) ifall det blir läskigt vid första träff.

Maria Katarina
1

Ok! Jag är inte så bra på hundar, så jag vet inte riktigt hur de fungerar, är bara lite orolig att en hund skulle skada katten eller så. Behöver det vara en hund som är van med katter?

[Kavring]
2

En hund som inte visar aggressivitet mot katter skulle nog fungera. Sen rent praktiskt skulle man kunna lösa det så att de kan nosa på varandra till en början, båda i bur kanske? Jag skulle nog gärna träffa en liten hund till att börja med, jag tänker på att de inte kan slita sig lösa lika lätt från ett koppel med råstyrka. Samråd med hundarnas ägare om vad ni kan göra. Om det är hundar som är överdrivet intresserade och inte "slutar" gå på andra djur, så skulle jag nog INTE börja med den hunden. Det viktigaste är nog att man förbereder sig och håller båda kopplade samt kan få in dem i burar ifall nåt går snett. :) Lycka till.

thorntagg
1

Det allra bästa vore nog ändå att skaffa en till katt! En ensam katt mår nog bäst om den får ha ett kontinuerligt sällskap av en artfrände; någon den kan förstå sig på mer än t ex en hund, som den inte ens får se varje dag! Tro inte att man får dubbelt så mycket besvär som djurägare om man har två katter i stället för en. När vi skaffade katt nummer två, morrade katt nummer ett högst ett par dagar, sedan blev dom vänner.

För alla katter tar det sin lilla tid - ibland kortare, ibland längre - att acceptera en annan katt i hemmet, men det är normalt. Ragdollen är en snäll katt; skaffa en till så blir det dubbelt så roligt,  inte dubbelt så jobbigt!

[Kavring]
1

Håller med #4 om att det inte blir så stor skillnad i besvär med två katter. Jag har tre st, och de är hur gulliga som helst mot varandra, och besväret är detsamma mer eller mindre. :)

Maria Katarina
0

#3: Tack för tipset! Ska nog testa på det här något tag.

Jag håller helt med #4 och #5, en till katt vore det bästa, och jag skulle ge min högra arm (eller i alla fall ett finger :) för tillökning i familjen. Men vi kommer att ha ett tufft år ekonomiskt framför oss då vi måste minimera alla utgifter, så jag får hålla mig till tåls…  🙂

Lena129
0

Jag har hund och köpte nyligen en ragdoll. Hundarna och katten leker med varandra även om det inte är på samma sätt eller likadant som katter leker med varandra. Båda djuren måste vara intresserade av att försöka hitta ett gemensamt språk. Sen tar en hund många timmar i anspråk per dag som tar tid från katten. Speciellt som den tiden är utomhus.

//

Lena