Tågresa med kattunge
Jag har lite funderingar. Jag ska hämta hem vår lilla ragdollhane som är 14 veckor i veckan. 30 mil härifrån och kommer att åka tåg. Resan hem med kissen tar 3 timmar. Vad bör jag tänka på ? Räcker set med transportbur och något gosigt att ligga på?
Tänk på att katten måste ha vatten, kanske en liten låda med kattsand? Filt är jättebra att du ska ha med dig, och det kan vara bra att ha en kattungesele med koppel ifall nåt skulle hända.m Tidningspapper i botten av reseburen, ifall det blir kissigt. :) Det kan va bra att ha med sig en extra filt till och med, så att katten kan gömma sig ifall den blir rädd. Var noga med att boka rätt biljett med tåget, så du inte blir nekad att ha med dig katten. :) lycka till, och grattis till nya katten!
Det enklaste för alla är nog bara om du låter kattungen vara i buren som den är, tidning i botten och något mjukt att ligga på. Nu är ju kattungen så liten att den knappast kan slingra sig loss om du håller i den, men tänk på att det ändå alltid är en säkerhetsrisk att öppna buren innan ni befinner er inomhus i säker miljö.
Katten behöver varken äta eller dricka under resan, men skulle den råka bajsa i buren kan det vara bra att vara förberedd med ett nytt underlag och plastpåsar att plocka bort bajset med. Öppna dock bara buren i säker miljö.
Sajtvärd Katter iFokus
Hej!
Jag reste från Uppsala till Helsingborg med min lilla Lykke. Hon sov den mesta av restiden. Jag sprayade väskan med Feliway vilket jag rekommenderar varmt eftersom det har en lugnande effekt på katten. Lykke drack vatten eftersom vår resa var lång men annars tror jag att de både äter och dricker bäst vid hemkomsten.
Önskar er en trevlig resa och Lycka till!
Tack för era svar. :) Jag tar transportburen med tidningspapper i botten, en liten mysig filt på det, plus en extra filt att byta med om något skulle hända. Bajspåse. Struntar i vatten och mat tänker jag, bättre att den får det hemma, där det är mer lugnt. tar med mig liten sele (bara för att) . Men har katten i buren hela vägen hem tills vi kommer hem på trygga marker. Det ska bli så spännande! Åker troligtvis på torsdag!