Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 8180 ggr
Svidjas
0

Hur kort är för kort?

Tänkte på diskussionen i rumänien vs norge.

Hur kort kropp är för kort och hur kort nos är för kort? Ni får gärna lägga in exempel (ni kan ju göra en fin ritning i paint så behöver man inte lägga upp en kisse).

http://www.svidjas.se

Heros
0

Jag har läst en del från Norska vs Rumänska RAG förslagen men jag kommenterar här, då jag vill att förslaget diskuteras separat.

Har läst vid flera tillfällen att en del jämför dagens ragdoll med perser? jag kan inte för mitt liv se eller känna någon som helst samhörighet mellan raserna.

Nosens läng på ragdoll skrivs ofta att "den kortas ner" snart är det perser. En perser är för det första helt rund i sitt skelett, de har ett stop till näsa.

Jag har gjort en jämförelse på skoj på min gamla katt Shinto 13 år
han är från de äldre ragdoll linjerna amerikanskt blandat med lite engelskt (han borde ju med tanke på åldern se ut som de gjorde förr som någon uttryckte det).Sedan är det en av de mest omtalade "sk perserkatterna" skulle jag tro och det är Magic (jag tål kritik så ingen fara).

När Magic började gå bra på utställningar så var den en del som tyckte han var för kort i nosen. Och visst håller jag med att han "ser" annorlunda ut i typen än Shinto. Men titta på min bifogade pdf fil, det är inte att de blir kortare i nosen, UTAN Magic har bredare kinder
och det är det som är skillnaden.

(Ni får ursäkta bildkvaliten tog de precis så det är dagsfärska kort på båda två)

Då kan man undra vilket är rätt och jag kan bara svara för hur jag läser/tolkar standarden och i standarden står det på huvud

Cheeks well developed=kinderna väl utvecklade

då anser jag efter min tolkning att om jag jämför Shinto & Magic så har utvecklingen gått åt rätt håll, då Magic har mer utvecklade kinder. Givetvis så är det ett synperspektiv att Magic ser kortare ut pga utav att han är ca 4 cm bredare över kinderna mot Shinto men noslängden är i stort sett densamma.

Längden medium på huvudet finns på dessa övriga raser i KAT 2
Maine Coon
Helig Birma
Sibir
Turkiska Angora har till och med small to medium, ska den då vara kortare än ragdollen? Maine coonen vet alla hur den ser ut samma längd?

Om man inte vill de ska se ut som tex Magic så då får man gå in och ändra i standarden för bla kinder, vi kan inte ha well developed cheeks om vi vill ha katter som ska se "längre" ut.

Vad gäller kroppen så håller jag med de får inte bli cobby=för korta men man måste se till varje katts proportioner. Det pratas mycket om vikt att en ragdoll ska vara tung var står det? det står firm=stabil

Ragdollen ska ha long body samma som de övriga raserna i KAT 2 Maine Coon
Norsk Skogkatt
Turkisk Van
de har också long body och birman slightly long.

Bara lite av mina funderinga och tankar hoppas ingen tar illa upp. Hoppas på en givande diskussion av er därute Glad

/Åsa Hammarlund

Alioshas
0

Bra och nogrann beskrivning och jämförelse som ger en rejäl tankeställare Åsa! Glad

Skulle vara intressant att jämföra kroppslängder och benhöjder också!

Dock är det en liten begreppsförvirring när det gäller TUA? Hur kan en längd vara small to medium? Flört

Aliosha

Heros
0

Tack Aliosha Skrattande 

men jag vet inte hur en längd kan vara small to medium men det står så på huvud formen på Angoran. Men disskutera ragdoll nu gärna Skrattande

Åsa

GunBertus
0

tack för denna synpunkt , det var väl ungefär så jag känner det också..OBS inte all kunnig fakta du skriver ,den överlåter jag till dig som expert:)  men det som handlar om ragdoll vs persers nos och kinder

vilka importlinjer är det som det åsyftas på som ser ut som perser?

vilka katter är det som NOMinerats , som ser ut som perser fast de är ragdoll?

jag skulle vilja veta det för jag har inte en aning?

nej ,fram för fler Magic, det kallar jag ragdollKyss

Kattungar väntas hos GunBertus

Svidjas
0

Archimedes är från nostipp till svanstipp 94cm, han har fått från domare både att han har en perfekt längd (vilket jag tycker om då jag gillar långa ragdolls) till att han var alldelens för lång. Duchesse är 79cm lång, hon har fått allt från för liten (vilket jag tycker) till att hon har medium kroppslängd. Bara för att jämföra. Archimedes är även bara 1 år så han kan växa lite mer.

Addiction
0

#1 Dina åsikter var väldigt intressanta! Jag håller med om det mesta men har några funderingar Glad

När jag ser på Magic ser jag först och främst att han har en högre panna. Och detta är vad jag trodde orsakade att nosen ser kortare ut. I och med att pannan är högre så blir stopet brantare och då blir det en synvilla att nosen är kortare. Skäms

Jag ser inte riktigt logiken med att bredare kinder skulle göra att nosen ser kortare ut? Vill du beskriva lite mer ingående? Är det en trend du som uppfödare har sett, att ragdolls med mer väldefinierade kinder också ser ut att ha kortare nos?

Off Topic: Vad jag dock kan tänka mig, är att bredare kinder ger mer utrymme åt öronen att "sjunka ner" och fä en bredare bas.. är det helt fel tänkt kanske? Kan ju vara att det bara är en tillfällighet att det ser ut so på bilden! Skrattande

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Heros
0

#6 stämmer Magic har en högre panna, lägg i åtanke att Shinto är 13 år och har sjunkit ihop i huvudet på äldre dagar.
Till viss del kan pannan höjd också påverka "synvillan" för att ge ett kortare huvud givetvis.

Ragdollen har inget stop, de har en profillinje och givetvis påverkas den av en höjd i pannan, höjden kan hjälpa till att en katt får en bättre profillinje.

Ett stop som perserkatter har är
A distinct indentation between the forehead and tha base of the nose
=stopet är det lilla veckat mellan panna och basen på nosen.

Off Topic: Vad jag dock kan tänka mig, är att bredare kinder ger mer utrymme åt öronen att "sjunka ner" och fä en bredare bas.. är det helt fel tänkt kanske?

Helt korrekt #6 ju mer bredd desta bättre öronplacering, sen finns det givetvis undantag Skrattande

Åsa

Addiction
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Jag märker att jag använder helt fel termer ibland. Menar rätt men vet inte riktigt vilka ord som bör användas.

Givetvis är profillinje helt riktigt och inte stop, menade att utrycka "böjen" som blir från profillinjen till nosen. Jag tänkte på stop för att min mamma har avlat på Collie, så det var det enda jag kände kunde beskriva vad jag menade :)

Jag fick tillstånd av Åsa att lägga ut dessa bilder som jag fixat lite med på Magic.

Jag tror aldrig att jag skulle kunna tycka att en ragdoll fick en persernos, utan en klassisk persernos. Klassisk perser är såvitt jag vet inte en ras i sig utan bara en linje av perseruppfödare som valt att bevara vad som varit någon äldre variant?

Till vänster är en redigerad profillinje, som jag redigerat till vad jag tycker är för kraftig profil som liknar hur jag föreställer mig en klassisk perser.

Till höger tog jag med den vanliga Magic så ni ser skillnaden. Kunde inte rita in någon linjal men nosen blir verkligen kort på den vänstra bilden

//Karolina Nylén

Addiction
0

Sedan kom jag på något konstigt. Eh. Ja.

Alltså om man drar en linje så får den olika lutning, och man ser hur djupt ögonen ligger + lutningen mot profillinjen.. jag vet inte ens om det kan vara användbart men pja.

Ju kortare nosen är desto brantare kommer ju den ritade linjen bli.

//Karolina Nylén

Marleene
2

Jag kan säga att jag är en av dem som brukar kunna jämföra ragdollen med perser och det är på grund av att jag sett otaliga katter som faktiskt ser exakt ut som en perser. Och det kanske inte är så mycket nosen egentligen, men vad jag sagt om den är ju att jag är orolig att vi inte kommer stoppa där vi är nu. Att nosen tillslut kommer att bli en persernos.

Vad jag dock mest reagerar på när det gäller ragdollen är att den där ragdollpälsen verkar vara på väg att försvinna. Enligt min ska inte ragdollen ha en fluffig päls likt perser/birma. Men det har katterna idag.

Sedan reagerar jag på kroppen. Jag tycker ragdollen börjar bli för liten och för kort i kroppen. Ragdollen ska inte vara cobby och det tycker jag vi börjar närma oss idag.Jag tycker inte att små katter med kort kropp och fluffig päls och FÖR små öron ska premieras på utställning. Även om de kanske kan tyckas vara sötare. För 9 år sedan när jag började så var ragdollen inte så där söt och gullig som de är idag. De såg mer tuffa ut.

De flesta katter idag är fortfarande inte där, men jag har altig sagt det heller. Jag har sagt att jag är rädd att vi snart har avlat bort våra stora härliga ragdolls och fått något som mer ser ut som en gammaldags perser.

Jag ska se om jag hittar den där bilden jag menade på ragdollen som såg extremt mycket ut som en perser.

/Erika

Svidjas
0

Jag håller inte med, det finns ragdolls som har den silkigare semilånghåriga pälsen och har längden i kroppen. Själv tycker jag att min archimedes har det.

[cas-sus]
0

#1 (och alla) Jag för min del anser inte Magic vara en "perser liknande" Ragdoll. Tycker han har utmärkta kinder. Mycket intressant jämförelse. Håller fullständigt med om att utvecklingen har gått åt rätt håll gällande kinder - om vi jämför Shinto och Magic.

Jag ska här försöka förklara vad jag menar med för kort nos. Och visst är det nosen som blir för kort, och iochmed att den blir för kort så drar den upp noskuddar och kinder i något som kan liknas med gardinkappor.

Nu varken kan eller vill jag visa någon annans katt, men som "tur" är har jag en alldeles egen Perserliknande Ragdoll att visa som exempel. När jag skriver perserliknande så menar inte jag Persern av idag, utan den traditionella eller klassiska. (Så som Persern såg ut tidigare)

Denna hona, Shine, är färdigutvecklad, hon är på bilderna nästan 3 år och sedan dryga 3 år (på den som jag ritat på). Försökte mäta damens nos med linjal…det såg ut att vara 1,7 cm. Markant under 2 cm var det utan tvekan.

Shine har ingen vidare höjd i huvudet/pannan vill jag tillägga. Notera att bilderna inte på något sätt är tagna underifrån. Tar man underifrån på en henne så ser hon minst sagt grotesk och grisig ut.

De Ragdollkatter som jag noterat blir nominerade är bra mycket yngre, under 1 år och har redan ett kortare huvud än vad Shine hade i den åldern. Vissa av dessa alltför korta Ragdolls ställs inte ut heller, utan avlas på, med lika kort partner. Så det är ganska givet vart utvecklingen är på väg - på sina håll.

Det finns fina exempel på Ragdollkatter tycker jag med verkligt korrekt längd på nosen, och med breda kinder så får de den ultimata Ragdoll looken, utan klassisk perser look.

MVH

Susanne

[cas-sus]
0

en till

[cas-sus]
0

Den markerade bilden…

Hoppas på mängder av kommentarer och åsikter angående mitt inlägg. Jag tål kritik ang både mina åsikter samt kattenSkrattande

Svidjas
0

Lägger in en bild på archimedes profil. (han är för den delen champion nu)

Marleene
1

Jag skrev att de flesta katter ännu inte har den pälsen/typen som jag syftar till i mitt inlägg. Jag uttryckte mer min rädsla över att det kommer att sluta med att alla kattern hamnar däreftersom det så ofta verkar premieras på utställning att ha "fluff".

Och vad gäller din Archimedes så tycker jag han är riktigt stilig och han faller inte in i den kategorin jag menar.

I den kategorin jag menar hamnar tex min fd tilltänkta avelshane som var steril (vilket jag är tacksam för idag då han är ett bra exempel på vad jag inte vill ha)

Nu kanske min numera mammas hane ser mer cobby ut än vad han är på grund av att han är så tjock, men han har riktigt fluffpäls och öron som mer påminner mig om en perser än om en ragdoll och han har en riktigt kort svans som jag inte tycker hör hemma på en ragdoll.

Så jag säger inte att alla ragdolls har fel utseende idag. Jag är som sagt bara rädd att om vi inte är försiktiga kanske vi kommer att förlora det som från början var typiskt för en ragdoll. Att vi på något sätt förändrar rasen så pass mycket som man kanske har gjort inom tex perser/siames etc.

Svidjas
0

#16 jag håller med dig fullständigt, jag själv har bestämt mig för att min uppfödning ska inrikta sig mer mot den långa, coola ragdollen. Det som jag ser som en ragdoll. Dock känns det knäpp när man får nerslag ibland hos domare för att de har för lång kropp samtidigt som min lilla hona som jag tycker är allt för liten får kommemntarer om att hon har en medium kropp. Hon som jag drar med på utställning mest som sällskap.

Addiction
0

Jag tycker du förklarar bra och jag förstår vad du menar.

Om nosen blir mer och mer vågrät desto mer "L"-formad kommer ju profilen också bli. Jag vill nog undvika att få en nosrygg som är helt vågrät, och det är nog då den verkligen börjar likna "perser".

//Karolina Nylén

Heros
0

Kul med en positiv diskussion tycker jag Skrattande

#8 jag vet inte riktigt vart du vill komme med de omgjorda bilderna, men bilden som du gjort om påminner mer om en ung katt. De måste ha en mer distinkt profil för att den ska bli "bra" som vuxen.
Profilen rätar ju ofta ut sig efter att de växer.

#10 håller med om pälskvalitén och den är väldigt viktig. Mina erfarenheter är at vi fått in en sämre pälskvalité ioch med de "nya" färgerna som choklad och lila. Speciellt de linjer som birma ligger bakom, biman har ju lite underull. Många av dem med fel kvalité har ull i pälsen och ger då en varm känsla istället för kall som ragdollen ska ha. Sedan finns det undantag en del choklad/lila med bra kvalité liksom det finns dålig kvalité på de traditionella färgerna.

Tror dock att det är svår avlat att få tillbaka den rätta kvalitén det tar några parningar, så man bör tänka sig för när man ska avla på en sämre kvalité.

Kroppen står som large, men ska vi ha large som maine coonen eller som turkiska van, norsk skogkatt eller slightly long som birman??

Därför skriver jag återigen kattens proportioner ska passa för resp individ, många ragdoll idag är på tok för runda om magen och ser då ut att få en kortare kropp. Tar man bort vikt från magen så får katten helt andra proportioner.
Ragdollen ska inte vara en jättelång kropp utan den ska vara proportionell med en långsträckt kropp i harmoni med huvud och ben.
Det är inte jättemånga år sedan vi ändrde standarden på benstommen till medium to strong, förrut hade vi enbart medium till en large katt.

Håller med dig om öronens storlek, ser också att det kommit mer nu med de nya färgerna choklad/lila och ofta där som på pälsen från birman bakom som ska ha små öron. Och vet av erfarenhet att det är ett svårt avelsarbete att både få storlek och placering tillbaka.
Öronen tycker jag har ett väldigt avgörande för ragdoll looken, för små öron kan ibland ge synen av en annan ras.

Min personliga teori om varför ragdollen fått ett mer sötare uttryck ligger också i kinderna, eftersom vi breddat dem mer så får ögonen mer plats och öppnas då upp mer. Titta på en siames med ett långsmalt huvud de har mer mandelformade ögon och ser grymare ut, deras ögon har inte lika stor plats.

#12 håller med dig om att när nosen strävar uppåt så får de en fel vinkling av nosen. Där tycker jag om det rumänska förslaget om nose "The nose is straight". Tror dock inte det beror på hennes noslängd på 1,7 cm hon är en hona och ska vara lite kortare mot tex Magic på 2 cm som är hane.

/Åsa

Addiction
0

#19 Tack för kommentaren. Är ju väldigt ny i rasen fortfarande så det är inte så lätt att veta allt. Inser att bilden kanske inte var så bra "after all", ju mer jag kollar på den desto mer okej känns den. Menade mer en helt vågrät nosrygg så att profilen blir ett uppenbart "L"Skäms Skäms Skäms

Men alla är vi här för att lära GladOskyldig

//Karolina Nylén

Alioshas
0

#19 Bra skrivet, håller med till fullo!

I övrigt har jag svårt att förstå påståendet om att Ragdollen mer och mer håller på att dras till klassisk perser look? De exempel som visats ovanför är långt ifrån en perserlook klassisk eller ej…

Den här bilden är från 1958 och visar en klassisk persertyp, jag har ännu ej sett och hoppas vi en högre makt att jag aldrig kommer att se en Ragdoll som ser ut så….

Heros
0

#20 tycker det är bra att man vill lära sig och detta forum är ju en väldigt bra mötesplats för just diskussioner. Förstår kanske vart du vill komma, att om näsans rygg blir helt vågrät så blir nosens vinkling fel och det ösnkar vi inte. Jag har inte sett några katter live med den vinklingen.

Jag har inga bra bilder att jämföra en ungkatts profil vs när den är vuxen. Men av erfarenhet så måste den unga katten ha en mer distinkt profillinje, för att ha en bra profillinje som vuxen eftersom de växer och rätar ut den. Sedan finns det undantag där också.

Många av de katter jag tror man tycker är för "typade" är oftast unga katter, vore kul att ha bilder för att beskriva det tycker det är lättast att få till en bra förklaring med bilder.

[cas-sus]
1

#21 Jag håller inte med dig. Jag för min del har sett flera Ragdolls som ser ut som några av dessa - se bild. Detta är bilder på klassisk/traditionell perser. Flera olika.

Bilderna får nu tala för sig själva.

Omorose
0

#23 Jag har också sett ragdolls (dock ej live) som liknar dom katterna på bilden tyvärr. Har även sett ragdolls som påminner om bilden som Alioshas la upp…

Alioshas
0

#23, 24

Och ni menar på fullaste allvar att katter (för mig ser de ut som långhåriga huskatter förutom möjligtvis en) som ser ut enligt exempelbilden i inlägg #23 har premierats och till och med blivit BIS på utställningar?

Heros
0

som jag skrev i mitt inlägg #19 så har vi blandat in andra raser för att få de nya färgerna, i USA har man blandat in tex perser och i Australien använder man sig av balines.

Men jag har aldrig sett en ragdoll på utställning som liknat den gamla klassiska persern, och cobbykroppar har jag inte heller sett, utan som jag skrev tidigare många är för runda om magen och ser då kortare ut och får då inte rätt proportion på kroppen.
Återigen utgå från varje resp individ och få en HELHET!!!

Be att få känna på en perser med bra cobby kropp, så vet man var skillnaden ligger. Men att vi har cobby kroppar på våra ragdoll, nej det har vi inte även om vi alla tolkar large olika så kan det inte vara så skevt.

Men detta problem är ju upp till varje uppfödares ansvar det är ju inget man ska belasta hela rasen för. Avlar man på en katt som inte överensstämmer med standarden så kan man ju knappast få ett bra resultat efter standarden och den rasspecifika looken.

/Åsa

[cas-sus]
0

#25 och #26 Kanske dags att ACCEPTERA att vi är av olika ÅSIKTER, för det är vad det handlar om.

#25 Nej inte BIS, men NOM ja….som jag skrivit flera gånger…

Omorose
1

#25 Som jag skrev i mitt inlägg så har jag inte sett dessa katter live och därför inte på utställning heller, som tur är. =)

Svidjas
0

#19 tycker du då archimedes är för lång? (vill abar lära mig inget annat.)

Tillemoras
0

#29 Längden mätt från nos till svanstipp säger inte så mycket om hur lång kroppen ärObestämdDu kanske får svar om du bara mäter kroppen utan svans…Flört

emimollie
0

Jag är ganska ny så jag ska inte uttala mig om sådant som inte ligger i min kunskap ännu. Men det är en intressant tråd tycker jag som kunnat hålla en positiv stämning. Bra att man kan diskutera om sådant tycker jag!

Om jag nu ska uttala mig så är det att jag kan hålla med till viss del att en del ragdolls faktiskt liknar den traditionella persern, eller är det så att persern liknar ragdollen? Som sagt ganska ny, bara en tanke.

Länkar till en sida jag kom förbi där vissa av bilderna faktiskt liknade en del ragdolls. Dock ska jag säga att jag inte sett någon live själv.

http://www.traditional-persian-cat.eu/

Svidjas
0

#30 så där, han är 69cm från nos till svansrot. Hans svan är alltså 25cm lång.

emimollie
0

Arcimedes är så fin tycker jagKyss ståtlig!

[Isadolls]
2

Jag tycker inte man skall sträva efter för perserliknande ragdoll. Tycker den gamla ragdollen är fin:) Kommer nog försöka bibehålla det som ragdollen såg ut från början, i min uppfödning:) Men sedan tycker jag man mer skall se till sätt o lynnet är bra, viktigare faktiskt om man nu skall tänka på avelskatter. Isabella Rag n04 Underbar avels hona ♥

Neo033
4

Det är roligt och intressant att vi har lite olika mål tycker jag. För egen del eftersträvar jag inte att avla fram ragdolls som ser ut som de gjorde i början. Jag försöker avla fram katter som följer dagens rasstandard så bra som möjligt. Sedan är standarden givetvis alltid en tolkningsfråga och det är ju det som gör det extra kul. 🙂 Jag vill iaf ha ragdolls med bra höjd i huvudet, tydlig profil och stark och bred haka. Ett väl rundat nosparti som möter upp mot ett brett kindparti. Fin öronplacering och öronform (inga små nalleöron, men heller inga långa kaninöron). Ögonens form och placering gör väldigt mycket för ragdollens uttryck. Jag gillar när uttrycket är sådär sötsurt, men samtidigt öppet (utan att få runda ögon)! 

Jag har aldrig sett en endaste ragdoll som ser ut ens i närheten av en perser, men däremot har jag sett flera som med runda ögon och små öron i mina otränade ögon påminner mycket om en birma. ;-) 

Storlek/grovlek, kroppslängd och päls behöver vi också jobba mer på och förbättra tycker jag, men jag tror även att vi behöver hjälpas åt att arbeta för att bibehålla god hälsa och gott temperament hos vår underbara ras.

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Djupdal]
1

#34 Jag tycker att bilden i Heros inägg #1 på ett jättebra sätt visar hur ragdollen såg ut från början, när den kom till Sverige, jämfört med hur många vill att den ska se ut idag. Du får såklart sträva åt vilket håll du vill i din uppfödning, men jag vet i alla fall att jag själv kommer att sträva mot Magic, inte mot Shinto, om man ska jämföra. :) Men "hur kort är för kort" är såklart en berättigad fråga, på samma sätt som "hur högt är för högt" och "hur krokigt är för krokigt". Det är ju lätt att ryckas med av alla "likes" när saker drar iväg, så det är nog inte så dumt att bära med sig det gamla fina svenska ordet "lagom" på en lapp i bakfickan. När det gäller ragdollens sätt och lynne så är det ju alltid viktigast. Både hos uppfödare med landets snyggaste showkatter och hos uppfödare med katter som inte lever upp till standarden på samma sätt. Det finns inte någon slags motsatsförhållande där, och mitt intryck hittills är faktiskt att är man duktig på det ena så är man också duktig på det andra. Det jag menar med detta är bara att det inte finns någon anledning att avla på undermåligt typade katter med "ursäkten" att de är så trevliga, när det finns sådana mängder av raggisar som har båda delarna.

[Isadolls]
0

Självklart vill man ha både fint utseende och sätt och lynne på katten :) Det är ju oxå en balansgång, man hoppas n ju på att få fram bra typade och bra lynne på katten. Det jag menar att om du avlar på en hona som inte har det där perfekta utseendet, Så kanske du letar efter en hane med bättre typning och hoppas på att få fram avkommor med både och ;))

[Isadolls]
1

Magic tycker jag har för platt nos och för små öron, i min åsikt för lik en perser…..

Neo033
4

Här är en bild på Magic. JAG tycker han är så vacker så man nästan får ont i magen. Jag ser verkligen inga likheter med en perser…

Det vore väldigt roligt att se er idealbild (ett foto) av en ragdoll för att bättre förstå hur ni önskar att de ska se ut. 🙂

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Isadolls]
0

På dem andra 2 bilderna såg det ut så ialla fall:O profilbilderna. Men visst är han vacker:) Men jag ser likhet med perser (kanske föratt man haft perser innan)

Änglakatten
1

Jag tycker Magic är jättefin framifrån, men när jag går in närmare och jämför Shinto och Magic så måste jag säga att jag föredrar Shintos nosparti framför Magics. Det är egentligen bara "höjden" på nospartiet och inte bredden som jag har lite emot. Men det är vad jag säger idag =P

Tycker dock inte Magic påminner om en perser :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Neo033
0

#41 Är det pannan du menar med höjden på nospartiet?

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Änglakatten
0

#42 Nej jag menar "höjden" på kuddarna. Måttat mellan nos och mun kan man säga. Lite för boxig för min smak antar jag

www.fjarilflickans.se

Neo033
2

Ok, ja då förstår jag! :) För mig stämmer den typen av nosparti väl överens med hur jag tolkar rasstandarden. Men som sagt, den kan tolkas olika. :) "Kinderna är välutvecklade och smalnar av mot en rundad välutvecklat brett nosparti av medellängd och en välutvecklad haka." Kul med diskussion om typ! :)

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Djupdal]
1

#43 Jag har alltid trott att boxig betyder ungefär att nospartiet ser ut som en benknota. Dvs att nospartiet skjuter ut och att noskuddarna sticker ut åt sidorna utan att ha den kontakt med kinderna som de ska ha enligt standarden. Om jag har trott rätt i alla år (jag är rätt så självlärd ;) så är Magic ungefär så långt ifrån boxig man kan komma. Han har grymt välutvecklade kinder som sluter an till noskuddarna mycket snyggt, och ger den där långa härliga linjen som man vill ha, ända från nosen ut till kindernas bredaste punkt.

Och den där "höjden på nospartiet" är ju grymt snygg, tycker jag. Det är precis den man vill åt, och det är när den saknas som det känns svagt. Särskilt svagt blir det i kombination med en dålig haka.

Men det finns faktiskt katter som ser "boxiga" ut trots väl utvecklade kinder och kort ansikte. När själva nosen sitter för högt och noskuddarna är för breda/långa i förhållande till vad kinderna klarar av att sluta upp emot, så får man ett utseende som jag verkligen inte gillar. Noskuddarna ser då ut att hänga ner utanför kinderna, och tråkigt nog, tycker jag, verkar domarna inte ha något problem med detta.

Men jag kan ha missuppfattat och har i så fall inget emot att bli lite uppläxad. Tvärt om. :)

Änglakatten
0

Jag misstänkte att mitt ordval skulle ifrågasättas :) När jag skrev boxig så menade jag inte det man använder ordet till för att förklara standarden utan jag tycker helt enkelt att noskuddarna ser ut som en låda, en fyrkant ifrån sidan vilket jag tycker gör att katten inte riktigt ser "ragdollig" ut :) Vad jag förstår så är en "box" när nospartiet inte sitter ihop med en linje bak till kinderna, när det sticker ut för mycket. Det var alltså inte detta jag menade utan helt enkelt att nosen hade den geometriska formen av en box ifrån sidan. Det är så roligt för jag har en huskatt hemma som är 9 år och när jag skaffade honom så blev jag strax efteråt nyfiken på Ragdoll. Tänkte inte mer på det och skaffade äntligen min första ragdoll förra året och nu efter att ha läst på om standard och looks så förstår jag varför min gamling för 9 år sen fick mig att bli nyfiken på ragdoll. För han ser ut som en i stommen!! Hahaha min älskade bastard

www.fjarilflickans.se

[Djupdal]
1

#46 Jag är inte heller säker på att jag använder ordet box rätt, och jag misstänker att vi kan ha ungefär lika fel/rätt båda två. Att box är en kombination av utstickande och fyrkantigt nosparti. Ungefär som på en snygg maine coon. Men huvudsaken är ju att man begriper vad man menar. :) Jag tycker det är skitsnyggt när nospartiet är platt och högt på det där viset, så att det går en lång och rak linje från översta nosspetsen ner till nedersta hakspetsen. Ungefär som om katten står och trycker nosen mot föstret. Det hindrar inte på något vis att nosen är lika lång som den alltid varit, och det är ju precis detta som också visas i #1. :)

[Djupdal]
1

Jag tar mig friheten och stjäl en bild på en katt där det verkligen syns vad jag menar med ovanstående.

[Isadolls]
1

Lik en perser i mina ögon…..

Neo033
1

#48 För mig är såväl nosparti/haka som höjd i huvudet och panna perfekt på den katten om man tänker på att det är en ung katt. Hade det varit en vuxen katt hade pannan varit för välvd, men för att sluthöjden och profilen ska bli perfekt (i mina ögon) på den vuxna katten krävs den typen av huvudform på ungkatten.

Håller med dig i allt du har skrivit, Djupdal! 

#49 Är det pga pannan du tycker att det är likt en perser? Det kan väl iaf inte vara noslängden? 🙂 För skojs skull skulle jag vilja visa ett jämförelsefoto på profilerna hos en vältypad UNG ragdoll med en perser. Jag ser inga direkta slående likheter. 😉

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Neo033
2

#46 och 49: Kan inte ni lägga ut ett foto på er idealragdoll, dvs en som är så nära er idealbild som möjligt? Gärna både profil och framifrån! Då är det lättare att förstå hur ni vill ha  dem! 🙂

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Litlamins]
1

Sen kan man ju fråga sig hur långt är för långt? Då menar jag inte kroppar. Jag tycker man ser många katter med långa huvuden långa nosar o så gott som raka profiler. Öronen på dessa är ofta smala o spetsiga och oftast högt sätta med dålig tiltning. Katterna kan ju vara stora och höga men sakna den sk balansen i kroppen. Snipiga nospartier som inte är utfyllda faller mig heller inte i smaken. Dessa är för mkt liknande skogis för min smak. Att Magic skulle se ut. Som en perser är helt uteslutet för mitt öga. Om man läser och. Jag tycker han stämmer mot den skrivna standarden i mycket enl mitt sätt att

[Litlamins]
0

Surfar fr mobilen o stavar som en kråka sorry

[Isadolls]
1

Ja jag tycker pannan är för rundad, tycker det ser ut att den har små öron, och på gränsen till för platt ansikte. Jag säger att hur mkt perser skall avlas in i dessa katter? Jag ser skillnaden på ragdoll och på en perser men när är det för mkt perserkatt över dessa ragdoll? ? Någon stans tycker jag man får dra en gräns, annars har vi snart ragdoll som ser ut som en perser i stället. Detta är min åsikt av det hela:) Och mer perser i ragdollen så kommer säkert snart deras problem med sjukdomar oxå dyka upp.

Neo033
3

Ok, ja vi har olika åsikter beträffande typen. :) Fast det är inga perserkatter inavlade i rasen här, men jag kanske missförstod dig. Men återigen: Kan inte ni lägga ut ett foto på er idealragdoll, dvs en som är så nära er idealbild som möjligt? Gärna både profil och framifrån! Då är det lättare att förstå hur ni vill ha dem!

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Änglakatten
2

Här är en profil jag gillar som visar lite av längden på nospartiet som jag tycker om. Vill inte att det ska vara för kort. Lånade den ifrån en profil-tråd här på forumet så jag har ingen bild framifrån. Ang "inavlat" så hade jag en dam hos mig i studion som ville få sin birma fotad. Jag tittade på den och frågade om det verkligen var en renrasig Birma varpå hon svarar att uppfödaren hade fått godkänt att para en perser med sin hona. Gör man sånt alltså? Har aldrig hört talas om detta nämligen..

www.fjarilflickans.se

[Isadolls]
0

Min Loretta. Rag c04. Vad tycker ni om hennes profil?

[Isadolls]
0

En bild till:))

[Djupdal]
1

#56 Ja, det där är är ju också ett jättebra exempel på att det inte alls handlar om kort nos eller små öron. Tvärt om så har ju alla katter som visats här en lika lång nos som Shinto, och förmodligen en större area på sina öron.

#54 För små öron är absolut inte heller något att sträva efter. Däremot ska öronen vara bredare i basen än vad de är hos både Shinto, min egen Violeta, och en väldig massa allmänt snipiga katter . Det är inte snyggt när de är längre än breda, och speciellt inte om de sitter högt. Framifrån vill jag ha dem som liksidiga trianglar, alltså lika breda som långa, och eftersom man strävar efter en ordentlig bredd i basen så följer det automatiskt att man vill ha en bra längd på dem också.

Katter med kilformat huvud och så där mycket höjd som katten i #48 har, får ju automatiskt öronen på sidan om huvudet om de sitter brett, som de ska göra enligt standarden, och då kan de nog se mindre ut än de i själva verket är. Men hur det är med den saken spelar mindre roll här, bilden skulle bara visa hur ett perfekt nosparti och haka i profil ska se ut, enligt mig.

Jag vet inget om perserstandard, men den har ju ett runt huvud, kort nos, små öron och stora runda ögon, och inget av detta stämmer ju på de katter som visats. Och framför allt är det inget att sträva efter. Hur hög panna som är lagom och hur skarp profil som är lagom kan man såklart tycka olika om, men ragdolls med långa snipiga nospartier som helt saknar både profil och panna är absolut inget jag skulle använda i aveln. Det är tillräckligt gott om dem ändå, och de får nästan alltid ett oerhört tråkigt och livlöst uttryck. Tycker jag. Ungefär så här. ;)

[Isadolls]
0

Jag fick inget riktigt svar av dej tycker jag ang.hennes profil? ? Upplever inte stt hon har kilformat huvud som du uttrycker….. Upplever att hon har bra noslängd……men frågan är vad ni tycker?? Är intresserad av ett ärligt svar#59. Denna tjejen är bara ett år gammal, så hennes huvud kommer säkert utvecklas ännu mera:)

[Isadolls]
0

Vill bara tillägga att hon väger 5 kg vid ett års ålder, Så hon lär bli en stor hona:))

Neo033
3

#56 Roligt med foton! Ja, det där tycker jag också är en bra profil. Om du menar att noslängden är detsamma som näsans längd, så kan det vara intressant att jämföra med det tidigare fotot som Djupdal lade ut. Jag monterade ihop dem för att det skulle vara lättare att jämföra. Näslängden ser väldigt lika ut, tycker jag. Den vänstra katten har lite starkare panna, höjd i huvudet och lite starkare haka. Man skulle också kunna ana att den högra kattens öron sitter aningen högre än den vänstras, men det kan också bero på att fotovinklarna inte är helt identiska. Men - fina profiler tycker jag att båda har. 🙂

Jo, man kan få godkänt att göra utparningar med annan ras om man har ett tydligt mål. Men det är en liten process att få det godkänt och jag tror att man gör det oftare på små raser (dvs inte birma eller ragdoll).

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Neo033
0

#60 Kan du ta ett foto rakt från sidan på henne? Lite svårt att se när det är taget snett ovanifrån.

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Isadolls]
0

Den vänstra tycker inte jag alls om för platt enl.min smak;)

Änglakatten
0

För mig är den högra mer ragdoll-pluffsig som jag gillar än den vänstra :) Den vänstra har nog inte så breda kinder heller?

www.fjarilflickans.se

Neo033
1

#64 Med "platt" - menar du att hakan är stark och går i linje med nosens  kant (i profil)?

#65 Hur tänker du med "ragdoll-plufsig"? Många nya begrepp för mig. 😉 Jodå. Den vänstra har kinder. Nu vet jag inte om den högra har starkare, förståss. Hittade en framifrånbild på den vänstra.

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Neo033
0

(Ff en ung katt, 7 månader gammal.)

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Änglakatten
0

😍 säger jag nu till båda 😂

Med pluffsig så menar jag att om man tittar i profilen så är den vänstra inte lika rund om kinder och nosparti, men jag har nu svårt att underteckna detta efter att ha sett den vänstra framifrån :) Men som sagt i profilen endast.

www.fjarilflickans.se

Neo033
2

#68 Ja det kan vara förädiskt att bara se en katt från en vinkel. Och det här med ålder är ju oerhört avgörande för hur profilen ser ut. Den lägger sig undan för undan och för att få en bra höjd som vuxen behöver man ha lite höjd i panna och huvud som bebis. Men allt beror ju såklart på vad man själv har för målbild. 🙂

Under ett av de uppfödarseminarium Scandinavian Ragdoll Club arrangerat tränade och diskuterade vi bl.a. på att titta på foton av katter tagna i en serie: rakt från sidan, rakt framifrån och rakt ovanifrån. På det sättet kan man skaffa sig en helhetsbild lättare av kattens huvudform som är mer rättvisande än en enstaka bild. 

När jag kom hem gjorde jag ett försök på min då ca 7 månader gamla hona. Den blev lite misslyckad för ni ser att på ovanifrånfotot böjer hon ner huvudet för mycket för att man ska se helt hur nospartiet ser ut och hon blundar för mycket för att man ska se ögonform, men jag tror att ni förstår vad jag menar. Här ser man tydligt ändå tycker jag hennes styrkor och svagheter i huvudets teknik. Jag kan verkligen rekommendera att göra det på sina katter hemma! Kanske får man syn på något nytt man inte tänkt på tidigare!🙂

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Djupdal]
1

#60 Du ska inte lyssna på vad jag säger, jag är ju bara nybörjare och det är bara en bild. ;)

Men jag kan gissa lite ändå, det är kul, 🙂och då tycker jag att din hona på många sätt är lik Shinto i huvudet. Lite dålig höjd och lite långsmal. Så om det är så du vill ha dem så är hon nog riktigt bra. Det som framför allt saknas för att vara en bra profil i Shinto-stil är en stark haka som går ända fram. Men då kommer du att få det där platta kantiga intrycket i fram, och det gillar du ju inte, så då är väl hakan också bra. ;)

Men som sagt, lyssna inte, för det är bara en halvtaskig bild och jag är bara nybörjare.

[Isadolls]
0

Djupdal:) Jag är ju oxå nybörjare, just därför vill man ha lite respons ifrån andra, dålig eller bra; )) Tack ändå, vi vill ju bara lära oss mer och mer:))

Neo033
0

#71 Kan du inte ta några fler foton på henne på samma sätt som jag visade i inlägg 69, så kan vi hjälpas åt allihop att analysera? 🙂

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Isadolls]
0

Ok ska försöka en dag;) Inte så lätt alltid att få bra bilder:))

emimollie
1

Oj va ett bra tag sedan jag hängde här. Kul att tråden lever :) Jag är inne på Neo033 och Djupdals linje och håller med i allt! Vore intressant att se bild av hur ni andra tänker att en ideal ragdoll skulle se ut ist.