Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3491 ggr
pebb
2013-09-15 20:32
4

Bra profiler

Jag skulle jättegärna vilja se bilder på katter med bra profil eftersom jag känner mig lite osäker på hur en sådan eg ser ut, både kattungar och vuxna och väldigt gärna på samma katt både som liten och stor :)

[[pimey]]
2013-09-16 10:10
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker min kille har rätt bra profil hade dock önskat mer panna :) här är han 10 v

[Skörbjugg]
2013-09-16 10:43
2

Har ingen bild, men senaste numret av SVERAKS tidning har en ragdollspecial där de visar ett exempel på en bra profil och skriver lite om det… Skulle kunna se om jag skulle kunna scanna in sidan eller något liknande, om det vore intressant?

pebb
2013-09-16 11:40
0

#1 Sötnos :) Är det mer höjd på pannan du skulle vilja ha?

#2 Jag har den men måste erkänna att jag inte har hunnit läsa än utan bara bläddrat lite i den Generad

[[pimey]]
2013-09-16 12:42
1

1# ja precis där ser höjden bra ut men det var mest bebisfluff haha nu är den inte lika hög men det är jag som är lite petig ii överlag så vill jag att ragdolls ska se ut sådär :) tänkte också precis tipsa om sveraks tidning där finns det bra och tydliga bilder så kolla i den ;)

[Djupdal]
2013-09-17 07:01
1

Här är en gammal tråd som återupptogs i somras med bilder på bra profiler: http://ragdoll.ifokus.se/discussions/4d713d07b9cb462233053e43-hur-kort-ar-for-kort Något att tänka på, tycker jag, är vad det står om nosen i standarden. "The nose is straight and shows a slight curve in the upper third." Det är alltså ganska glasklart att böjen ska vara lätt, och att den ska sitta på den övre tredjedelen. Nu gillar, och jagar, ju ganska många uppfödare krokiga näsor och höga profiler. Med all rätt tycker jag, för det är snyggt och det finns fortfarande alldeles för många "gäddor" i aveln. Men just det där med att böjen ska sitta på övre tredjedelen gör ju att den nedre delen av noslinjen, det som utgör själva den raka näsan, inte får bli för kort. För då hamnar ju böjen på mitten, istället för på den övre tredjedelen. På samma sätt, men tvärt om, är det med höjden. Standarden säger ju att det ska finnas höjd i profilen. Men den får inte sitta i den övre delen av näsan, ovanför böjen men under "ögonbrynen". För blir den delen för hög krävs ju en jättelång näsa under böjen, om böjen ska hamna på den övre tredjedelen. Höjden ska alltså till största delen sitta i pannan, ovanför "ögonbrynen", och den raka delen av nosen får inte vara för kort! Och en krok ihopvikt till under 90 grader kommer man med all vilja i världen aldrig att kunna kalla för "slight curve", även om sådana katter absolut kan göra nytta i aveln. Så tycker jag. :)

[Djupdal]
2013-09-17 12:16
4

Tog mig friheten att rita lite på en (ung) favoritprofil från den gamla tråden, så att jag själv begriper vad jag menar med ovanstående. ;)

[Litlamins]
2013-09-17 12:56
1

Såhär ser min ena hona ut 5 månader på ena kortet och 3 år på andra. Den här bilden är med i tidningen våra katter som exempel på bra profil. min profil bild här på i fokus är samma katt vid 1 år

[[pimey]]
2013-09-17 14:23
0

6# detta är en perfekt profil enligt mig :)

pebb
2013-09-18 11:36
0

Ok, tack! :)

[Djupdal]
2013-10-02 23:28
1

Nu är jag visserligen självutnämnd profilexpert här ovanför, 😉 men hur tusan ska profilen se ut när de är riktigt små, för att bli sådär fin när de blir stora???

När de föds ser de ju helt tillplattade ut, och sedan verkar näsan bli krokigare en liten tid, innan det vänder igen. Men hur länge blir den krokigare, och hur mycket? Om de ser ut som killen här nedanför vid 1 vecka, kan det då bli bra till slut, eller borde han ha haft skarpare knyck på näsan redan nu för att kunna bli riktigt bra?

"Vänta och se" är nog inte min grej riktigt tror jag…

Och man får såklart gärna vara kritisk. :)

Neo033
2013-10-03 22:06
3

Nja, en vecka är ju kanske aningens tidigt att säga hur de blir 😉 tycker jag iaf, men man kan ju ana. 🙂Jag gjorde en liten serie på min senaste kattunge och här ser man utvecklingen från 1 vecka till 6 veckor (tog inget foto på 4v). Hade jag tänkt lite längre kunde jag gjort på någon som jag har som vuxen, men jag orkade inte göra om. Här tycker jag att hon är som mest "bullig" vid 3 veckors ålder, men det kan nog vara olika på olika katter.

Tycker hon än så länge har bra profilkurva och höjd i huvudet, men jag är ganska säker på att hakan inte kommer bli så stark som jag vill ha den. 🙂

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Djupdal]
2013-10-04 13:55
0

#11 Tack! :)

Ja, den där profilen har man ju spanat in några veckor nu. Som det ser ut på bilderna så skjuter pannan fram lite till den närmsta veckan, men sedan händer inte sådär jättemycket. Jag får nog lära mig leva med det jag har helt enkelt.

Nu tycker jag visserligen att profilen i #11 är alldeles för skarp i böjen för min smak, så jag är inte sådär jätteavundsjuk som jag vanligtvis brukar vara på dina katter. Hoppas jag får säga så utan att du blir sur och slutar säga hej, men jag är inte supernervös för den saken i ditt fall. ;)

Jag utvecklar lite till när vi ändå har en extraordinär profil i bild. Det jag gillar med profilen i bildserien är just att pannan skjuter fram sådär fint, så att man får de där parallella linjerna som jag ritade i #6. Och så gillar jag såklart höjden i pannan och nospartiet. Men just själva näsan tycker jag inte ska sitta som en "stegpinne" i 90 grader mellan de båda parallella linjerna, utan det blir mycket snyggare om den sluttar lite nedåt. När den sluttar lite så kommer de parallella linjerna närmare varandra, och ansiktet ger ett kortare intryck.

Så tycker iallafall JAG, men jag vet att några tycker annorlunda och det gör kanske du också. :)

Snyggingen i #6 såg ju ut precis på det viset som liten, och var minst lika perfekt då som nu. Tror faktiskt att det här var den "wow-igaste" bild jag någonsin sett, när jag såg den första gången. :) Och så får jag väl be om ursäkt för att jag lånar en massa bilder utan lov…

Neo033
2013-10-04 22:54
1

Haha, ja låna på du! 🙂 Bara kul att "nörda loss" lite ihop! 

Jag förstår precis vad du menar, för när jag såg hennes mamma som bebis tyckte jag att hon såg helt vanskapt ut, eller åtminstone lite krockskadad 😉 med en 90-graders bebisprofil. Jag undrade då om hon skulle kunna se normal ut som vuxen, och det där knixiga försvann faktiskt ganska snabbt. Jag ska visa dig ett foto på Belinda (mamman till den i bildserien ovan) som 5 veckor och 5 månader. Som du ser har hon bara en normalbra profil med inte det minsta extrem panna och definitivt utan en 90-graders kurva. Men hon har en profil som jag gillar mycket ändå. Sedan har ju hennes huvud såklart ändrats lite till sedan dess, men jag ville ändå visa dessa två foton som bara är tagna med 4 månaders mellanrum bara för att visa vad som hände med henne. Visst är det otroligt hur katterna växer! 🙂

Jag håller verkligen med dig om profilen (och resten av honom också) på #12. ❤️ Jag hade svårt att inte börja gråta när jag såg honom som bebis! Den största skillnaden på hans profil och bebis i bildserien ovan är att han har en mycket bättre panna, höjd i huvudet och starkare haka, tycker jag. Han hade ganska länge en väldigt rund topp/välvd panna men har ju satt en skarpare profil som vuxen än bebisen i bildserien kommer att göra. Tror jag. 🙂

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Djupdal]
2013-10-05 17:25
1

#13 Tack för att du tar dig tid, jag snappar upp så gott jag kan. :) Ska bli kul att följa den lilla, för jag antar att hon blir i aveln hos någon lycklig. Tycker ju ändå att Belindas böj såg betydligt mjukare ut, dvs den hade en mycket större radie, men det är möjligt att du har rätt i att även bebis skarpa radie blir en fin "slight curve" med tiden. Eller det är väl till och med troligt att det är du som har rätt, jag skulle absolut tippa emot mig själv om jag blev tvungen att välja. ;)

Neo033
2013-10-05 19:58
3

Hihi! Du är rolig du! 🙂 Nej, hon kommer att få nöja sig med att bli kelgris! 😉 Jag har haft en så mysig sällisfamilj som väntat på en kattunge till och hon är så underbar i sättet så det blir bra för dem alla. Men hade hon varit rättecknad hade jag nog inte klarat av att släppa henne. 🙂

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Djupdal]
2013-10-06 07:50
0

:)

emimollie
2013-10-27 01:18
0

Ni är roliga ni ;) Så kul diskussioner ni fått igång.. Måste helt klart börja hänga här lite mer igen! Och vi är sååå inne på samma bana så det inte är klokt, bara jag som inte lyckats få ner allt i ord så bra som ni gör :P

Änglakatten
2013-10-27 20:48
0

Profiler tycker jag är kul, nu när jag letat hona så har jag säkert kollat 5 profiler om dagen och jag måste nog säga förrutom några undantag så har vi starkast profiler här i Sverige :) Av säkert 50 honor så var det bara 3 som höll måttet och detta var inte i Sverige. Men jag ser ändå ofta dåliga profiler hos många uppfödare, hos de vuxna alltså. Hur viktigt är det egentligen? Och hur mycket gör det att avelsdjuren har dålig profil om föräldrarna har bättre profil och att de lämnar bra profiler till avkommorna? Just nu är jag insnöad på öron men återkommer alltid till profilerna :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

[[pimey]]
2013-10-27 21:02
0

Jag håller med dig ser väldigt många som avlar på (enligt mig) för svaga katter. Dåliga profiler och dåliga öron. Själv så ser jag först till profilen sen öron, jäger har nu för dålig bas på öronen men istället mycket bra bredd därför var det extra viktigt nu att honan jag tingade hade öron som var breda till basen och satt brett isär.