Nån som har dessa kombinationer på katter?
Efter mycket letande så ska jag äntligen få smyga in med nya färger i uppfödningen och jag undrar om det är nån mer här som har kombon hemma som ger i stort sett alla varianter på avkommorna. Ex. brun dilution + blåpadda eller creme + brunpadda dilution. Eller någon annan kombo som ger denna breda variation på avkommor?
Det jag undrar över är hur varierat det har blivit isåfall om man kombinerat dessa fler än 1 gång. Eftersom det kan bli både blå, brun, rött och creme och även blåpaddor, brunpaddor och om nån är tabby så kan det bli det också.
Slumpen är det ju som gäller, men när man har dessa kombinationer så måste det ju vara ännu roligare att se vad utfallet blir.
Såhär ser det ut om man har en brunpadda som bär på blått + en blå tabby hane:
6.3% bruna (n) hanar
6.3% bruna (n) honor
6.3% bruntabby (n21) hanar
6.3% bruntabby (n21) honor
6.3% blå (a) hanar
6.3% blå (a) honor
6.3% blåtabby (a21) hanar
6.3% blåtabby (a21) honor
6.3% röda (d) hanar
6.3% rödtabby (d21) hanar
6.3% creme (e) hanar
6.3% cremetabby (e21) hanar
6.3% brunsköldpadds (f) honor
6.3% brunsköldpaddstabby (f21) honor
6.3% blåsköldpadds (g) honor
6.3% blåsköldpaddstabby (g21) honor
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Och gärna ex. bicolor+mitted så det ger alla tre varianter :)
www.fjarilflickans.se
Jag har kombinerat en blåpadda bicolor med en brun mitted som bär dilution. Det jag kan konstatera är att det alltid blir hälften creme och hälften bruna, och att allihop alltid blir hanar.
Vet inte om du tänkt på det men dina båda exempel, "Ex. brun dilution + blåpadda eller creme + brunpadda dilution", skiljer sig faktiskt åt. Det sista exemplet kan även ge honor som är röda/creme, men det kan inte det första.
Och så blev jag såklart lite nyfiken på vad du pratade om, för det hade jag missat, och hon ser ju jättefin ut!🙂
Ja hanar blir det alltid gott om :D Det verkar vara så rent allmänt världen över. Jodå jag är helt medveten om att det skiljer sig mellan de båda, jag ville skriva iaf två exempel så man inte tog det bokstavligt utan förstår att jag undrar över nån av dessa blandningar som kan ge så många utfall :) Ja gudarna ska veta att inte många höll måttet när jag letade! Så äntligen kan jag andas ut. Det blev två faktiskt, eftersom jag idag sitter med 0 honor, men den andra håller jag hemlig tills jag får hem dom :) Hur många gånger har blåpaddan och brun mitted parat sig? Vart det verkligen bara hanar varje gång? :D
www.fjarilflickans.se
Vad spännande! Ska bli kul att se vad det är för snygga honor du hittat 😍
Jag har en brunpadda mitted som bär på dilution, som jag har parat med en brun bicolour (HM) som bär på dilution. De fick sex kattungar. Alla blev hanar, en creme mitted, två röda bicolour, en brun mitted, en brun bicolour och en blå bicolour blev det.
#3 Jodå, det blev 100% hanar. Men om jag gör om samma kombination fler gånger så närmar det sig nog 50%, precis som det gör rent allmänt världen över. ;)
#4 vad tråkigt att missa paddor när man har en chans att få det :) Nu har jag hört för många säga att det faktiskt föds mer hanar än honor för att jag inte ska tro det. Här hemma har det fötts 16 ungar varav 14 pojkar :D haha Alltid lika kul med slumpen =P
www.fjarilflickans.se