Biter vid kloklippning!
Hej!
Har ett problem med min katt.
Hon har väl aldrig "gillat" att klippa klorna, men det blir bara värre och värre.
Jag är försiktig, men ändå så reagerar hon. Först ett litet morr, sen nafsar/ biter hon och nu har hon också börjat med att avsluta det hela med att fräsa. Ibland försöker hon också få bort min hand genom att sparka med bakbenen.
Tycker att det verkar som att dom små nafsen blir mer ett bett också. Idag gjorde det riktigt ont, men det gick inte hål.Läskigt att fortsätta klippa tycker jag. Blev rädd helt enkelt :( Samtidigt vet jag inte om jag ska släppa iväg henne när hon gör sådär?
Hur ska jag göra när hon beter sig så här?
Kom med tips och råd.
Tack!
När jag ska kloklippa bråkiga katter brukar jag vänta tills katten sover. Då klipper jag försiktigt (stressa inte) en klo. Katten brukar nästan alltid vakna och då gosar jag massor med den och är den lugn och det känns bra klipper jag en klo till, aldrig mer. Jag vill inte att katten ens ska börja streta emot lite, för då blir kloklippningen någonting negativt. Sen gör jag om det hela nästa gång katten somnar tills alla klorna är klippta. På det här sättet blir kloklippningen inte någonting stressande eller negativt utan en mysig gosstund när katten är avslappnad. Oavsett hur snäll eller oberörd katten är så klipper jag aldrig klorna när den är på bushumör eller klarvaken. Utan jag klipper när katten vilar och är helt avslappnad. :)
Okej, det ska jag prova :)
Fler tips!
En av mina katter tycker verkligen inte om kloklippning men om jag lindar en filt runt honom lugnar han sig.
Jag virar den bara runt kroppen och plockar ut en tass i taget. Så klipper jag lugnt och systematiskt en tass i taget.
Min ena katt får man ta när hon sover. Snabbt och enkelt tar vi hennes klor då (vi är två som hjälps åt, en som håller och en som klipper) så hinner hon inte vakna tillräckligt mycket för att orka streta emot. Är hon vaken kan vi glömma det :P Det är även bra att pilla henne på tassarna lite då och då för att avdramatisera området.
I början tog vi en klo i taget på vår lilla. Ibland gick det timmar emellan tills nästa klo och ibland en hel dag. Men nu har hon vant sig och man kan ta alla på en gång. Jag brukar satsa på när hon är lite sömnig!
Och som #4 sa är det ett supertips att pilla på tassarna lite när man myser också. :) Det är vad som funkat här i alla fall!
Hur gammal är hon? Luke hade en riktig trotsålder mellan 6-8 månader då han var riktigt tjurig vid kloklippningen. Sambon fick hålla och jag klippa för att det skulle funka. Nu har han lugnat sig igen. Han nafsar lite fortfarande men det låtsas jag inte om. Vill inte att han ska tro att han slipper ifrån bara han nafsar. Men är du rädd skulle jg hellre köra på sovtekniken, aldrig bra att hantera djur om man känner sig stressad eller rädd, det smittar så lätt av sig. Lycka till!
Jag har lite tur, min kisse ansar sina klor alldeles själv.
Min hankatt gillade inte att bli kloklippt i början när han kom till mig. Men jag klippte ofta och lite. Var också bestämd. Jag bestämde när han fick gå, om han stretade imot eller försökte med något annat så höll jag kvar honom tills han lugnat sig och då fick han gå.
Visa att du belönar bra beteende och "straffar" dåligt. Sedan fick han alltid godis efteråt. Nu när han är äldre tycker han inte om det men han sitter snällt i mitt knä och väntar tills han är klar. Han vet att de inte är någon idé att bråka för han får inte gå innan han är klar :)
En annan katt jag hade förut fick smått panik när han skulle klippa klor så honom klippte jag när han sov som jag såg att andra skrivit. Tillslut sov han igenom hela när han insåg att de inte var så farligt och man fick en massa gos efteråt.
Mitt främsta tipps är att vara fast och bestämd men lugn. Är du rädd/stressad känner katten de på en gång.
Lycka till!
Vi har hittat en konstig teknik på vår 4 åriga tjej.
Vi hänger henne först över axeln, det älskar hon och börjar spinna direkt, efter ett tag håller vi henne i famnen lite "hängande" med huvudet nedåt, det älskar hon. Att huvudet är mer neråt än kroppen.
Då hinner man med några klor, sen upp påaxeln igen, samma visa och tillslut har man fått alla klor klippta och hon får godis bitar efteråt som hon vet om och blir helt till sig! ;)
Men jag kan tänka mig att "sovtekniken" kan vara den som fungerar bäst!
Hade samma problem med min hund faktisk.
Det du kan försöka är att sätta katten på en hög bänk eller nåt, så att du själv kommer längre ned än katten. Stå FRAMFÖR katten, inte sätt henne i knät så att hon inte kan se dig.