Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett07-ragdollbilder
Läst 1348 ggr
annaspi
0

vi letar efter en Ragdoll tjej ;)

Hej alla Ragdollälskare! Jag / vi letar efter kattungar, en Ragdoll tjej i Stockholmsområdet eller inom 20- 30 mils område. Ska vara registrerad med stamtavla och utan anmmärkningar. Tack på förhand Anna.

Love Cat´s
0

Hej!

Ja då var det lite långt till mig..44 mil!

Letar du sällskapskatt eller ska du börja med uppfödning?

Love Cat´s
0

Kom på att transport ev kan ordnas! :) Men beror ju förståss på vad du söker!

annaspi
0

Hej!Tack för ditt svar🙂

Vi letar efter en katt inte för uppfödning … men kanske i framtiden skulle vi vilja ha små katter. . Vi skulle vilja köpa en katt utan några restriktioner.

44 mil- vilken stad är det?

[Djupdal]
5

#3 Det är väldigt, väldigt svårt att hitta en ragdoll utan restriktioner, som samtidigt är lämplig för avel. Ragdollen har ju blivit den friska, vackra och underbara ras det faktiskt är, just genom att duktiga uppfödare genom åren valt rätt katter att avla på. Det är själva idén med organiserad avel.

Därför brukar seriösa uppfödare, de som har katter lämpliga för avel, inte släppa iväg katter utan restriktioner om man inte först visar att man satt sig in i vad det innebär att vara uppfödare. Det är egentligen inget konstigt med det, för det krävs en del kunskaper för att inte riskera både mammans och ungarnas hälsa. Liv i värsta fall. Dessutom vill alla såklart att ragdollen ska fortsätta vara den där friska, vackra och underbara rasen, och då behövs lite kunskap om rasen också, hos de som föder upp.

Nu har jag ingen aning om hur insatt du redan är, och om du redan kan allt det här så är det bara bortse ifrån det. :) Men en katt som inte ska användas i avel kastreras normalt vid 6 månaders ålder. Den är minst 3 månader vid leverans, så det är alltså bara 3 månader mellan leverans och normal kastration. En väldigt kort tid att komma på att man vill bli uppfödare…

Så mitt råd är att vänta några månader med kattköpet, om du tror att du vill föda upp, och lägg den tiden på hitta en katt lämplig för avel. Helst från en duktig uppfödare som kan fungera som mentor. Det blir mycket roligare på det viset, både för dig och alla andra uppfödare. Och framför allt blir det bättre för katterna och alla framtida ragdollköpare. :)

Lycka Till!🙂

Love Cat´s
1

Ja det bästa är ju att man vet från början om man vill bli uppfödare/ta en kull..för typmässigt måste de hålla för den saken. En hona kan heller inte gå flera år på p-piller i väntan på att de kanske ska bli avelskatt då de riskerar att få livmodersinflammation!

Om du är intresserad så har jag en blå colorpoint hona på 6 månader som blev kastrerad tidigt! (Har hanar för sällskap också.) Givetvis vill jag veta mer om vad hon får för ett liv hos dig! Alla mina katter är djupt älskade och jag vill ju veta lite hur de får det!  Ev.kan jag ha någon avelskatt också…men behöver fundera på det!

Alla har vi varit nya…men fundera lite på vad du är ute efter och när du skulle vilja ta en kull isåfall. Kanske du ska börja med en sällskapskatt och bli uppfödare om några år…kanske det passar dig bättre just nu!

Jag bor i Vänersborg!

Selma67
1

Mycket bra skrivet. 

Vad man än tycker om det så är det allt fler som kastreras idag redan innan leverans, om katten inte är såld till avel.

Ett alternativ är ju att ta en katt på foder. Då har man möjlighet att få pröva på det här med uppfödning under stöd av en mer erfaren uppfödare. Och efter överenskommet antal kullar så tilfaller katten dig. 

Vill inte på något sätt frånta någon glädjen över ett framtida kattköp. Men det som vi alla älskar så mycket; temperamentet, de vackra blå ögonen, den stora tillgivna människovänliga katt som ragdollen är, så har vi alla ett ansvar att det avlas på rätt individer. 

Lycka till, och hoppas ni kommer fram till att en ragdoll får flytta in hos er.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

[Isadolls]
1

Då får du köpa till avel, ifall du med tiden vill ta nån kull 😉