Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett07-ragdollbilder
Läst 2194 ggr
Junkan
0

Längre päls på gång?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Foxy är 15 månader och det ser ut som det är längre päls på gång. När fick eta ragdolls den slutliga pälslängden?

OberonsMatte
1

Oj, jag såg först knappt vad som var vad av katten på den bilden! Bara ett runt lurv!

Min Oberon blev långhårig på riktigt först när han var drygt 2,5 år.

Sajtvärd Katter iFokus

Junkan
0

Ok, så lång tid. Förstår att du inte såg, bilden ligger åt fel håll och är utdragen när man klickar på den. Tog inte med huvudet heller, ville få med de fem cm längre hårstråna som sticker ut istället.

Junkan
2

Kanske bättre bild, hoppas…

OberonsMatte
2

Han ser redan väldigt lurvig och långhårig ut tycker jag! Det som förändrade utseendet mest på min Oberon var dock när kragen plötsligt blev jättelång och det blev den som sagt vid 2,5 år, men det är säkert individuellt också. Så här såg Oberon ut när han var 15 månader:

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
8

Och här är han 2,5 år:

Sajtvärd Katter iFokus

Junkan
2

Tack, det var ju en ganska stor skillnad det.

TessieTuss
1

#5.. Jisses vad vacker han är Skrattar

LoAEmma
1

Oberon är såååå stilig!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

OberonsMatte
4

Oberon tackar för komplimangerna!

Jag tycker också att han är vacker och är helt fascinerad över hur han plötsligt förvandlades till en "riktig" ragdoll.., men det är ju en av sakerna som är roliga med raser som tar lite tid på sig att utvecklas. En ragdoll brukar iofs inte ha överdrivet bråttom med någonting!😉

Sajtvärd Katter iFokus

thorntagg
4

Jag har en ragdoll som heter Molly. Hon är knappt ett år gammal och ser ut så här. Så här såg hon ut för en månad sen också. Hon väger bara 3,7 kilo så det som syns är ju mest hår.

OberonsMatte
5

#10 Ja, hon har betydligt längre päls och krage än vad Oberon hade i den åldern! Undrar hur hon kommer se ut när hon är 2,5…?

En till bild på Oberon för att visa hans vuxen-krage när den är som längst och når nästan ända ner till tassarna (tror han är 4,5 år här):

Sajtvärd Katter iFokus

Junkan
4

#10 Så lik min 15 månaders hon var.

thorntagg
0

Fina bilder på Oberon och Junkans katt! Den katten ser ut att säga något också - blir ju roligare när dom gör något. Jag har svårt att fota mina två raggisar. Mollys halvbror är bara 4 månader och sjövild, så det går knappt att få med honom på en bild. Molly brukar i allmänhet se till att vända ryggen till när jag kommer med kameran…

OberonsMatte
4

#13 Ja att fota när de gör något är svårt. Som exempel på det kommer en bild på Oberon när han i samband med tvätt fastnat med tungan i sin omnämnda krage:

Sajtvärd Katter iFokus

Junkan
3

Ja ansiktutrycket brukar bli så här

OberonsMatte
0

#15 Fiiin! Är Foxy en hona eller en hane?

Sajtvärd Katter iFokus

Junkan
0

Foxy är en liten hona på 3,5 kg

thorntagg
2

Vad söta dom är! Finns det något finare än en ragdoll?

OberonsMatte
0

#17 Kanske är det så att honor utvecklas lite snabbare än hanarna när det gäller pälslängd…?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
5

#18 Ja, en ragdoll är svårslagen både när det gäller utseende och charm. Så här ser Oberon ut när han tar sig en liten tupplur:

Sajtvärd Katter iFokus

LoAEmma
0

Åååh hoppas min lilltjej får sån där lång fin päls också!
Men mamman var ganska korthårig så jag får väl vara beredd på att hon kanske inte blir så långhårig….

*Det blir som det ska*

OberonsMatte
2

#21 Ja, hur pass långhårig en individuell ragdoll blir beror ju främst på genetiska förutsättningar, men sedan är ju avelskatter ofta relativt unga och deras fertilitet påverkar ju också pälskonditionen. Dräktighet och diperiod brukar inte heller vara någon skönhetskur direkt…  så angående din katts mamma kanske hennes päls just då inte var helt rättvisande.

Sajtvärd Katter iFokus

LoAEmma
0

Nä det är ju helt sant!
Då hoppas vi vidare på lilla Eliza då :)

*Det blir som det ska*

Junkan
3

Rejäl krage nu!