foder fråga
jag ger nu rc kitten till våran kattunge på snart 7 månader.. har ganska mycket kvar, men när det tar slut tänkte jag vänja henne vid nytt (lite billigare torrfoder)
men min fråga är finns det torrfoder som är minst lika bra för en mindre summa..??
tycker rc är ganska dyrt endå,då hon bara äter sheeba som blötfoder,vägrar allt annat..både sheeba och rc blir dyrt i längden.. hon är väldigt matglad dessutom.
är mjau torrfoderr något bra?
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
RC är inget direkt bra torrfoder, dyrt pris för det innehållet.
Hur mycket är du beredd att ge?
Jag kör med Applaws till mina huskatter, 7,5kg för runt 500 kr.
Samt mjaus mjukmat.
Porta 21 är spannmålsfritt samt billigt men inte alla katter som tål det.
Sedan finns Acana, Orijen (dock ganska dyrt), Tase of wilde med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
nja men 60-70 kr kilot.. rc ligger ju på 300 kr för 2 kilo. köpte dock 10 kilosäck med rabattkupong så det blev lite billigare.. har nog hälften kvar fortfarande. men endå dyrt om det inte är något speciellt bra foder? hörde något om james wellbeloved.. samma prisklass men mycket bättre än rc.. någon som kanske kan det här bra?..
mjua o purina one är ju dock väldigt billiga torrfoder.. finns dem som säger att de är minst lika bra som rc.. kan det värkligen stämma.?.
vill ju få det bästa för pengarna..ingen ide att betala för ett varumärke..
är sheeba något bra?..finns ju spannmål i..men hon vill inte ha något annat.. kan det vara dåligt för henne..finns det något som kan vara liknande i smaken.. gås är favoriten..utan spannmålsmämnen då
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
Hej!
Jag köper Eukanuba torrfoder till min honkatt, vilken även min lillkille kommer att få när hans babyfoder är slut.
Eukanuba ligger i den dyrare prisklassen, men det är väldigt drygt! Då det innehåller högt köttinnehåll så blir katterna mätta och äter inte lika mycket. Dessutom tycker jag att magen blir bra och bajset luktar inte lika illa som med annat foder som innehåller mycket spannmål.
Eukanuba har dessutom fått bäst i test vad gäller torrfoder.
Håller med #3 om att Eukanuba har bäst köttinnehåll av de "vanliga" märkena, notera att det inte gäller steril-maten, där är det lika mycket spannmål som i andra märken.
Har testat Canagans torrfoder (och Taste of the Wild, nästan samma sak, men Canagan fungerar bättre för mättnaden verkar det som) som alltså ska innehålla noll spannmål, däremot innehåller den sötpotatis eller liknande (inte optimalt, men det är mycket mindre än spannmålet är i andra produkter).
För 4 kg får du betala ca 450 kr (på grizzly zoo). Det finns andra märken som har inriktat sig på spannmålsfritt foder (aka grain free), som Orijen, Acana m.fl.
Det kan vara billigare att beställa hem torrfoder från den tyska sajten zooplus.com också och få det hemlevererat än att köpa det i butik. Lite konstigt, men så fungerar världen tydligen.
jag använder Four Friends och Applaws.
Är nöjd med dessa foder.
Betalar 699kr för 12kg four Friends och
Applaws ligger på 459kr för7,5 kg.
#5 Ja beroende på vart man köper/beställer, och om frakt tillkommer mm. Jag räknade in med frakt och det brukar ju ligga på mellan 459-500kr där jag kollat 🙂
#6 Beställer man Applaws ifrån zooplus så kostar dom 459kr
för 7,5kg. Beställer du 2x 7,5 kg så kostar dom 879kr (15kg) :))
Kostar inget för frakt!
#7 Jag brukar beställa från Zooplus.dk 😉
Men enbart 7,5 kg åt gången, och då tillkommer frakt också.
(för dyrt för min del på en gång att beställa 2x7,5kg samt att 7,5 kg räcker ett tag till 2 katter som jag har eftersom de äter mjukmat med) 🙂
#8 Handlar man för mer än 500kr är det fraktfritt:))
#9 Ja då ja 😉 Men jag beställer ju inte för över 500 kr i regel så.
Fast när jag tänker efter, jag och syrran fick betala frakt trots att vi beställde för över 500 danska kronor. Varit så varje gång jag beställt för över 500kr (vilket inte är så ofta dock).
Så vet inte om det är annat till Sverige då?
(aldrig beställt från svenska sidan).
Men det är inte så relevant i trådens ursprungsfråga 🙂