Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1740 ggr
raggedolly
0

PeeWee kattoalett?

Någon här som använder PeeWee kattlåda.
Den med pellets istället för sand.

Vad tycker ni?

Jag har vanlig med sand och blir så trött på all sand som följer med ut här hemma och är överallt :) Sen verkar det smidigt att bara kunna spola ner i toaletten.

Lena129
0

Jag har en som jag inte använder. Den fungerar suveränt men katterna har inte varit glada åt den. Pelletsen är så hård.

//

Lena

Myrrami
0

Jag älskar mina Peewee lådor. Jag har bara sådana hemma och alla 4 katter gillar dem. Det känns fräscht och eftersom jag använder 6mm eldningspellets så blir det också väldigt ekonomiskt. 

Jag använde öko+ förut för jag ville ha något mer miljövänligt och som jag kunde kasta i komposten men blev tokig på att de drog med sig det ut ur lådan.

Så eftersom alla mina katter gillar dem så kan jag inte hitta något negativt med dem.

raggedolly
0

Tack för svaren. Är verkligen inne på att köpa en sådan!

Men har inte hört så många som har det.

Luktar det mycket? Elller är det fräschare än med sand?

Myrrami
0

Jag tycker att den luktar mindre kiss och bajset plockar jag bort direkt.

OberonsMatte
2

PeeWee är både ekonomiskt och miljövänligt, men ur kattens synvinkel är det inte en optimal lådsituation. Många katter tycker att det är väldigt påfrestande att ha pellets i lådan och detta kan visa sig genom felkissningar/felbajsningar. Antingen på en gång eller i samband med ytterligare stress och påfrestningar i kattens tillvaro senare i livet.

Vill man prova PeeWee bör man vara väldigt medveten om detta och vara beredd att byta till en mer kattvänlig toalett (med finkornig sand) så fort katten visar tecken på att påfrestningen är för stor.

Sajtvärd Katter iFokus

raggedolly
0

#5 ja, jag kan tänka mig att just pelletsen inte är "naturlig" för katten att göra sina behov i. Man vill ju inte att det ska bli konstigt dör katterna.

Ariess
0

Lånar tråden lite och petar in en fråga jag också, hoppas det är okej! Ni som använder PeeWee lådor till era Ragdolls, hur upplever ni/katterna att storleken är? Får katterna nog med utrymme, även ni med större hanar?

pebb
0

Jag har 3 katter som går på sand och 1 som går på PeeWee, jag brukar säga att det är en låda som är gjord för ägaren, inte för katten, lätt att städa och ekonomisk, men katterna kan inte gräva omkring i den. Några pelletsar åker ju ut men dom kan man lätt plocka i igen. Den är dock värdelös om katten är lös i magen vilken min har varit ibland, blir riktigt äckligt. Annars luktar ju bajset men inte kisset. Luktar däremot väldigt starkt när man tömmer underlådan, men det beror kanske på hur ofta man gör det, själv tömmer jag underlådan 2 gånger i veckan för annars blir det för mycket blött spån under och kommer det upp i höjd med överlådan så suger pelletsen åt sig av det fuktiga och plötsligt var det inte så ekonomiskt ;)

Men jag är nöjd med lådan och hade varit överlycklig om dom andra också ville använda den men icke. jag kör också med 6mm eldningspellets.