Ragdollsjukdomar
Hej!
Jag har en jättefin ragdollkisse (S*Louisedolls Replay) f.10 som tyvärr har haft problem med öronen (kliar och kliar i panik) vi har dock fått örondroppar så det är lugnt. Två gånger i år har han även haft problem med urinvägarna, en gång var det som urinvägsinfektion och den andra gången var det helt stopp. Vi har nu bytt foder och allt är bra.
Senast han var hos veterinären hade han under natten kliat/rivit upp ett stort sår, ungefär vid skuldran (om man nu kan säga så) och han fick både kortison (som sprutor i flera dagar) samt antibiotika i pastaform.
Tasse, som han kallas, är världens goaste och mysigaste men det är så hemskt och se när han blir sjuk. Ni som har ragdolls har ni erfarenhet om detta? Är de här problemen vanliga? Tacksam för allt ni vet :)
/ Nina
Vad fick han för diagnos när det gällde öronproblemen? Kliande öron och uppkliat sår på skuldran låter lite som allergi tycker jag…
Min ragdoll har inte haft några problem med vare sig hud eller kisseri, men han har faktiskt haft öroninflammation en gång. Den behandlades med örondroppar och försvann.
Sajtvärd Katter iFokus
Har inga erfarenheter från mina egna, men alla tre symptomen du beskriver är nog ganska vanliga. Inte just bland ragdolls utan bland katter i allmänhet. Gemensamt för alla tre är också att de kan vara foderrelaterade, så blötmat av god kvalité kan vara ett sätt att minska risken.🙂
#1 Hur upptäckte du öroninflammation?

#3 Först höll han örat nedvikt lite då och då i ett par dagar utan att jag tänkte så mycket på det. Sedan upptäckte jag plötsligt en morgon att det runnit var ur örat, luktade pyton och var fullt med en massa gojs när jag tittade efter. Ingen tvekan om att det örat behövde behandling!
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Han fick egentligen ingen diagnos, utan fick testa två olika droppar innan vi fick de här som hjälpt. Ja veterinären är också inne på allergi men att få reda på vad är inte lätt. I somras bytte vi foder (för urinen) och om det är fodret han är allergisk mot får vi byta igen. Men nu har det vart lugnt (peppar, peppar) så får hoppas på det bästa! :)