Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1363 ggr
Mirre89
2

Studerande & ragdoll

Jag har en ragdoll, henne skaffade jag när jag jobbade heltid, sedan efter bara några månader slutade jag jobba och började plugga hemifrån. Och nästa år kommer jag börja jobba heltid. Och jag har lite dåligt samvete för det, för går jag hemifrån nu i några timmar så är min katt så himla pratig och social när jag kommer hem. Jag har haft funderingar på att skaffa en katt i samma ålder som henne nästa år när jag börjar jobba, men jag brukar ta med min nuvarande katt till vänner, föräldrar, stallet (hon älskar det, hon har en ryggsäck som hon åker i och ÄLSKAR) och har man två katter så blir det svårare. Är detta bara spöken i mitt huvud om att hon känner sig ensam?! Hur skulle ni göra?

anno1
0

Hejsan förstår att du känner så. Har haft en ensam katt tidigare och han gilla det men nu när jag läst om ragdolls så skaffar vi oss två samtidigt tror dom är mer sociala av sig och behöver sällskap, tror en till är lösningen inget som säger att du inte kan ta med båda två :)) Lycka till!

OberonsMatte
0

Min erfarenhet är att ragdollen som ras är så pass nyfiken och social av sig att de har stor glädje av kattkompisar. Min Oberon har 3 kompisar (birma och norska skogkatter) och jag märker tydligt att deras närvaro betyder väldigt mycket för honom. Är både jag och de andra katterna ute blir han olycklig och gråter vid dörren, men är åtminstone en kompis inne är han lugn.

Det blir förstås bökigare att resa med två katter jämfört med att bara ha en, men med lite god vilja brukar det ändå gå bra. Man kan t.ex. spänna fast två burar på en tranportpirra.

Ett annat tips är att skaffa en annan mindre ras som sällskap till raggisen, men en ras som ändå har ett liknande temperament och aktivitetsbehov, t.ex. en birma. En birmahona väger ofta bara runt 3 kg. Min birmahane (knappt 4 kg) väger 2 kilo mindre än min ragdollhane.. Ett par kg mindre att släpa på gör stor skillnad.

Sajtvärd Katter iFokus

Trasan08
1

+1 på #2

Jag tror att dom flesta katter mår bra av en kattkompis. :)

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge