Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3517 ggr
whiteangel2
0

Gillar rasen men...

Har läst mycket om rasen och känner en på jobbet som har en ragdoll. Verkar verkligen vara en underbar ras med sitt lugn och fina päls. Men finns det några nackdelar med denna ras? Är det vanligt att dom river på väggar och klöser på möbler och annat? Eller är dom lugnare på den fronten än andra raser? Någon som vet???

Marre

OberonsMatte
7

Hm…nackdelar med en ragdoll? Ja, att de oftast är ganska tunga att bära och att de oftast är så matglada att de dessutom lätt lägger på sig lite extravikt.

Angående att klösa har de precis som alla andra katter behov att att hålla klorna i trim och doftmarkera genom klovässning. Genom att erbjuda stabila och strategiskt utplacerade klösalternativ sparar man dock på möbler och inredning. Likaså om man skyddar soffan till vardags med ett överdrag/överkast eller liknande.

En ragdoll hör till de lugnaste raserna när det gäller att hoppa och klättra, men när de gör det är de oftast ganska osmidiga, så man  bör definitivt ställa undan ömtåliga saker från hyllor som finns inom möjligt hoppavstånd.

Sajtvärd Katter iFokus

Myrrami
6

Håller med #1 men du glömde en sak

Ragdollen är väldigt beroendeframkallande och risken är stor att du inom kort kommer att skaffa fler.

Fingerprints
0

Angående klösande på fel ställen så är det en uppfostringsfråga och väldigt lätt att lära katten. Det som krävs är minst en klösmöbel för katten att klösa på, skulle katten trots klösträd klösa fel så bär du bort katten och sätter kattens klor mot klösträdet. Börjar katten klösa så ger du beröm. Det gäller bara att vara envis och att alla i huset gör likadant. De flesta katterna behöver inte ens speciellt mycket träning på detta så länge det finns ett klösträd som de gillar. 

Angående ragdollen så är det generellt en väldigt lugn ras som är lik hundar i temperamentet. De är framåt, följer gärna sin ägare och ligger på golvet och myser istället för på höjden. Men sen är ju allt detta individuellt, det finns ragdoller som är busiga och älskar att klättra, medan det finns ragdoller som allra helst bara ligger och myser om dagarna. Vill du att katten ska vara på ett visst sätt så ska du leta efter uppfödare som avlar på temperament och ta en unge från en kull med lugna föräldrar. Men sen ska du aldrig glömma att det är små individer med olika personlighetsdrag precis som oss människor. Och glöm inte att även lugna ragdoller behöver en vardag med aktivering och bus :)

Men ja, ragdollen är oftast väldigt lugn. Jag är själv jätteintresserad av rasen men för mig lutar det åt en helig birma istället pga ragdollens storlek och att jag skulle vilja ha lite mer drag i katten men vill ha det där framfusiga och lugnare temperamentet.

Regnbåge

Lena129
0

Det är drag i en raggis också, men Panda har bara haft sönder 1 sak sen han kom t ex. Han har inte klöst sönder något och han har inte jagat livet ur kanariefåglarna. Hans aktivitetsnivå ligger miltals under en norsk skogskatts eller en bengal - men är fullt tillräckligt för en katt som är behaglig att ha som innekatt. Jag känner inte att jag får ångest av att ha Panda som innekatt, att det han behöver mer än vad jag kan ge. Alla är vi nöjda med hur vi har det och Panda leker med både mig och hundarna.

//

Lena

OberonsMatte
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att visa vilka krafter det handlar om och poängtera vikten av att ha bra, stabila och rätt placerade och rätt utformade klösalternativ måste jag få visa den här bilden även i denna tråd. Så här såg mitt hållbara, slitstaka och stabila (och dyra) Kattens No 1 Rundetorn ut efter ett par års flitigt kloande av 4 katter. Tack vare den här klöspelaren (vars sönderklösta del nu är utbytt) och några mindre, är min soffa och fåtölj nästan helt orörda.

Sajtvärd Katter iFokus