Pälslängd?
Gillar ni Ragdolls med lång päls eller med lite kortare päls? Det finns ju stora variationer inom rasen. Vad tycker du bäst om?
Tråkigt svar, men jag tycker lagom är bäst. Gillar varken för lång eller för kort. Men huvudsaken är att den är silkig, mjuk och kall. Det ska kännas att det är en ragdoll man klappar. :)
Det var inget tråkigt svar. :)
Har du kanske någon bild att dela på en Ragdoll som har, vad du kallar "lagom" pälslängd? :)
Absolut att den ska vara silkig, mjuk och kall! Det får vi uppfödare inte avla bort på något vis.
Jag tycker precis som Djupdal. Jag tycker att pälsen ska vara lång, men inte så katten "drunknar" i kragen etc. Det är fint att de har sina "äppelknyckarbyxor" osv osv.
Håller helt med ovanstående att det är känslan som är allra viktigast, men utöver det föredrar jag låååång päls. Framförallt kragen tycker jag blir så maffig och effektfull då.
Jag gillar att de har variationer i längden med markerad krage (helst utvuxen och lång), "äppelknyckarbyxor" och buskig svans. Det har väl iofs alla fullvuxna ragdolls i mer eller mindre utsträckning och är katten yngre än 3-4 år kan det ju vara så att kort päls beror på att den inte är riktigt färdigutvecklad ännu.
Beroende på vinkel och kattens position kan en ragdoll med välutvecklad päls också ibland se "bolligare" ut än de är, vilket inte alltid är så snyggt.
Sajtvärd Katter iFokus
Nu har jag inte bra bilder på vuxna för jag törs inte låna från nätet (det får man väl inte va?)
Men om ni tittar på dessa två av mina egna uppfödningar, två kattungar som är 11 veckor på bilderna och har helt olika pälsläng, vilken föredrar ni då? Om ni bortser från typ, färg och allt annat och bara ser på pälslängden, vilken av kattungarna skulle DU köpa om du hade dessa två att välja mellan?
1. "Pälsmonstret" ;) Sally
eller
2. "Kort/Lagom pälsade" Ronja
Kommer två bilder var på de båda, en sittande och en gående. Båda har bra pälskvalitet, kall, mjuk och silkig.
Här är sittbilden på nr 1 Sally:
Pälstrollet helt klart <3 Även om båda är jättefina. Att de dessutom är sköldpaddor gör ju inte saken sämre ;)
[Edit: halva inlägget försvann..]
Tänk nu inte show eller nåt sånt, utan rent personligt, vad föredrar du? Vilken av dessa olika pälslängder skulle du välja om du skulle köpa en Ragdoll till sällskap? Kanske har du bild på en 11 veckors unge med ytterligare variation på pälslängd och som du föredrar mest, lägg gärna upp den här. :)
Själv är jag lite kluven, gillar att ungarna har lite mer lagom päls och att den sen växer ut, men pälsmonstret är också väldigt tilltalande tycker jag. <3
(Rent avelsmässigt tänker jag att Ragdoll är en semilånghårig ras och det tycker jag den ska förbli, vill inte att den avlas till att bli långhår.)
Tack #12, ja Sally är <3 men hon är väääldigt fluffig….
Kanske behändigare med en lite mer lagom pälsad Ragdoll? ;)
Hon är min första unge som är sådääär långhårig, nästan som en perserunge. De övriga i kullen har också rejäla pälsar men inte den här längden!
#13 Min Oberon som verkligen är ett pälsmonster nu i vuxen ålder såg mest ut som Ronja när han var i den åldern. Min förra ragdoll som inte var riktigt lika långhårig som Oberon såg också ut som Ronja, så jag skulle nog välja Ronja faktiskt. Känns mest som "min" typ av ragdoll.
Sajtvärd Katter iFokus
Om det BARA är päls man väljer mellan skulle jag valt den med bäst kvalitet, dvs rätt kalla, silkiga känsla. Jag skulle nog kikat en del på föräldradjurens päls också för att se hur de är. Om båda kattungarnas kvalitet var exakt lika bra och föräldrarnas med hade jag valt den långpälsade. 🙂
Fast min gissning från fotona är att pälskvalitén på den korthåriga är bättre? 🙂
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Man blir nyfiken på hur pälsmonstret Sally kommer se ut som vuxen! Pälslängden är ju inte alls färdig i den åldern och kan kanske ändra sig åt båda hållen?
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, jag är också jättenyfiken! Jag hoppas den inte blir superlång, ullig och varm…
De är halvsystrar och har samma pappa och hans päls var lagom i 12 veckorsåldern när jag fick hem honom. Mamman till Sally har jag köpt in som vuxen så hur hennes päls var som liten vet jag inte. Ronjas mamma har jag fött upp själv och där har pälsarna varit lagom i 3 generationer.
Pappakatt tycker jag har en helt lagom pälslängd som vuxen, här är en bild strax innan 1 årsdagen tror jag:
#13 Håller helt med dig om att till avel är det "lagom" pälslängd som lämpar sig bäst. Är överlag anti mot att avla på extremer. Spännande att se hur Sally utvecklas! Finns det någon som har äldre katter dokumenterade, som hade mycket päls som små och är vuxna idag? Skiljer nog mycket mellan olika individer, men hade varit kul att se :)