Kastrering hankatt?
Hej! Ny här och har vår första Ragdoll. Han är 17 veckor och 2,5 kg tung. Funderar på det här med kastrering. Har pratat med två olika veterinärer. Den ena säger att vi ska invänta könsmognad och den andra säger att vi inte behöver invänta utan att bara han har vikten inne plus kulorna nere (vilket han har). Vill helst inte att han börjar urinmarkera inne så jag lutar åt att gå på andra veterinärens rekommendation . Men finns det några nackdelar med att kastrera innan han är könsmogen?
Nej, det finns inga nackdelar med det, annat än att veterinärer p.g.a. gamla förlegade rekommendationer kan vara ovilliga att göra det före 6 månaders ålder.
Sajtvärd Katter iFokus
Instämmer helt med föregående talare :)
Du skulle kunna kastrera honom redan nu, men det kan vara svårt att hitta en veterinär som gör det under sex månader. Finns ingen anledning att vänta till könsmognad.
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Vi har precis kastrerat våra två, de var exakt fem månader när det gjordes, det var det tidigaste de kunde tänka sig på djurakuten, stockholm. Det gick iallafall jättebra!
Ok. Tack för era svar!
Veterinär har jag hittat så då bokar jag en tid om det inte finns några andra nackdelar för katten :)
En fråga till då. Hur gör man med fodret. Nu har han ju fri tillgång till kattungefoder. Men det ska väl begränsas efter kastrering? Men fortfarande kattungefoder till 1 år eller?
#4 Så länge katten är normalviktig/normalknubbig och inte fet kan du fortsätta med kattungefodret under tillväxttiden. När jag har kattunge hemma äter t.o.m. mina vuxna kastrater en hel del kattungefoder, så någon större fara är det inte!
Sajtvärd Katter iFokus