Är hon en "fin" Ragdoll?
Vi skaffa vår första Ragdoll hona i början av 2012, då var hon 11 månader. Så vi är ganska nya inom det här o vill gärna pröva ställa ut henne men tänkte höra här om ni kan säga något om henne? För mig är hon ju såklart världens finaste kisse hur hon är ser ut men mena lite mer utställningsmesigt :)
Kan tillägga att hon är dräktig ca 30 dagar :)
Spännande med dräktigheten!
Hon ser jättefin ut tycker jag (som inte är någon expert). Visst är hon väl lila mitted? I så fall undrar jag om hakan är färgad istället för vit?
Sajtvärd Katter iFokus
Hon är fin men det ser ut som om hon har färgad haka vilket räknas som ett fel sen ser hennes mittedvantar ut att vara för höga? För mycket vitt alltså
Jag titta lite p hennes haka o hon hade lite smuts där så tror det bara är det :) (hoppas!)
Jo fast det ser inte ut som smuts är 95% säker på att den är färgad (har en hane själv med färgad haka) sedan saknas de tydliga linjerna med på hakan där det ska vara vitt
Med färgad haka (om det nu är så) är det kanske inte så lyckat att ställa ut henne, men med tanke på den kommande kullen ska det, vad jag förstår, inte spela någon roll om hon är feltecknad eller inte. Chansen/risken att få korrekt tecknade/feltecknade ungar verkar vara lika stor oavsett hur föräldrarna ser ut.
Sajtvärd Katter iFokus
Okej, pappan till kommande kattungar har inte så iaf :) vi ska leta efter en till hona lagom till nästa sommar i slutet. Men ska till dess lära oss mer osv :)
I mina ögon (som iof bara har en katt för att ha en sällskaps katt) så var hon otroligt fin! Gillar att hon ser ut att ha lite kortare päls!! Super söt!!
Känns tråkigt att behöva säga det, men är ni registrerade uppfödare? Har ni testat katten för sjukdomar som går inom rasen etc? Viktiga saker att göra innan man börjar skaffa kattungar efter sitt djur…
Håller med ovanstående. Det är väldigt dyrt att föda upp en kull
Vi har inte registrerat oss som uppfödare, Vi kände att vi provar en kull på våran hona och är det något för oss som vi tyckte var kul att lägga både tid och MER pengar på så gör vi det annars får hon kastreras. Kändes dumt att lägga ännu mer pengar än vad den här kullen kommer kosta om vi inte tyckte om det så mycket. Men annars kommer dom självklart vaccineras och allt annat som dom kommer behöva ha :)
Kan även säga med att vi kommer endast sälja kattungarna till sällskap!
#16 jag förstår. Kommer kattungarna reggas i SVERAK eller WCF? Får man fråga vad målet med er uppfödning är?
Ja dom kommer givetvis att registrerars. Första parningen hade vi inget större mål på nu men om vi fortsätter och blir seriösa uppfödare så har vi mål att får fram friska och harmoniska katter till rasstandarn. Kommer skaffa en kompis till våran hona till slutet av sommaren med för hon gillar inte att vara själv :)
#18 Vet inte hur mycket koll ni har på uppfödning i största allmänhet, men en sak som är jätteviktig med just ragdoll är att blodgruppera sin hona. Det är mycket vanligt jämfört med andra katter att ragdolls har B-blod, hos traditionella huskatter förekommer det knappt alls.
Om man parar en hona med B-blod med en hane med A-blod så löper ungarna mycket stor risk att dö om de diar sin mamma det första dygnet.
Nu är det knappast optimalt att släpa en högdräktig hona till veterinären för att dra blod, om ni inte redan gjort det, men det finns lab som svarar inom en vecka i så fall.
Alternativen om man inte testat är att behandla kullen som en delningskull i alla fall, eller att strunta i det och riskera att ungarna tynar bort och dör. Jag tror det finns uppfödare här på forumet som fött upp delningskullar och kan hjälpa till med praktiska råd om det är så det blir.
http://www.scandinavianragdoll.com/blodgrupper.aspx
Lycka till nu!👍
Vad är en delningskull?
//
Lena
Tror det kallas så just för att man delar på mamma och ungar första dygnet, men i praktiken så delar man nog inte på dem, utan hindrar bara ungarna från att dia med någon form av kroppsstrumpa på mamman, och nappat ungarna istället.
Tror det kallas så just för att man delar på mamma och ungar första dygnet, men i praktiken så delar man nog inte på dem, utan hindrar bara ungarna från att dia med någon form av kroppsstrumpa på mamman, och nappar ungarna istället.