Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2748 ggr
bebbles
2013-04-10 09:42
0

Blodgruppering

Blodgrupperar ni era katter

Hur och var?

[Raggababa]
2013-04-10 10:43
0

Ja, det gör jag. Jiri skickat provet till Finland. Jag DNA testade en i Australien.

HeleneAndreasson1988
2013-04-10 11:46
0

Kan göras hos veterinären också, när man ändå ska skicka in för DNA HCM 🙂 behövs ju en veterinärunderskrift för att rätt katt blivit testad om det ska skrivas in i Pawpeds.

Så den extra kostnaden är det värt tycker jag allt.

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

[Norrtassen]
2013-04-10 12:07
0

#2 Det behövs ingen veterinärunderskrift för att skicka in DNA-HCM resultatet till pawpeds och få det registrerat där. 

Blodgruppering tas via blodprov hos veterinären och skickas in. Jag använder mig av genoscoper i Finland. Vad jag har förstått så bör man inte blodgruppera våra raggisar via dna-test eftersom forskarna inte kommit på ett tillförlitligt dna-test för det ännu…

[Djupdal]
2013-04-10 12:54
0

Min vanliga veterinär fick dra ett rör blod för serologisk test. Det användes samtidigt för dna-test av hcm1. Det har fördelen att dna-testet blir ID-verifierat av veterinären, och att köpare av framtida avelskatter slipper testa om samma gener för hcm1 om ett par generationer, pga att de inte vågar lita på mina gamla hemma-svabbningar.

Men blodgrupperingen måste man såklart ändå göra om med ett nytt blodprov i nästa generation, eftersom det inte går att upptäcka bärare av b, om jag fattat rätt…

Svar från Laboklin kom på mindre än en vecka.🙂

amadeusdolls
2013-04-10 17:25
0

Genoscooper i Finland.

Man kan göra de på vissa större djursjukhus som i Göteborg och i Malmö har jag hört men priset blir betydligt högre då

[Litlamins]
2013-04-10 18:07
0

Jag drar blod hos veterinären och skickat till Finland. Man kan inte DNA testa tillförlitligt via svabb hos raser där den ovanliga 3e blodgruppen AB finns. Det är oxå anledningen att vi inte kan via dna se om vår A katt bär blodgrupp B dolt. Det brukar bli billigare att sända till Finland själv även om de flesta veterinärer kan själva sända för gruppering. Jag testar även för fiv och Felv på samma blodrör hos genoscoper. De har super service och ursnabba svar.

ProvinsiaRivers
2013-04-10 22:49
0

Genoscoper.

raggorgeous
2013-04-11 00:05
0

Genoscooper (fd Laboklin) tar ett blodprov och testar blodgrupp, fiv/felv och hcm dna genom detta lab.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ProvinsiaRivers
2013-04-11 06:26
0

Glömde nämna att hos veterinär och bloddragning och sen till Genoscoper:) Samtidigt görs fiv/felv.

SannnaH
2013-12-04 15:28
0

Puffar upp den här tråden då ämnet dök upp i en annan tråd.

Det verkar som att Genoscoper inte utför tester för katt längre, utan de hänvisar numera till Movet Ltd, också i Finland.

http://www.genoscoper.com/en/products/tests-cat

Någon som skickat till dessa än och har erfarenheter att berätta om?