Nattro
Hur gör ni som behöver nattro, med era katter? Har ni vant dem vid stängd dörr från start eller ligger de och sover med er utan att väcka? Jag har sömnproblem och måste sova utan uppvak, annars blir jag sjuk. Samma med resten av familjen, barnen går gärna upp för tidigt men blir sen hysteriskt trötta på kvällen. Så det känns viktigt. När vår busunge flyttar hem till oss är jag orolig att det blir hålligång eller andra vanor samtidigt som det känns hemskt att stänga ute en nykommen kattunge som säkert saknar mamma och sina syskon.
Vi bor i en del av vardagsrummet med bara ett draperi som avskiljare, så det finns inga möjligheter att stänga katterna ute. Min son har dock sin dörr stängd.
Katterna har ett busrace ganska sent på kvällen, men vi är en familj som är uppe ganska sent så det stör inte så mycket. De lugnar sig ett tag efter att vi lagt oss. Ibland ligger de hos oss, ibland inte. Man vänjer sig. Oftast stör de oss inte alls, men skulle man gå upp på toaletten får man räkna med en liten stunds gos innan alla kommer till ro igen :)
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Min raggis ville inte låta oss sova helt igenom nätterna fram tills för ca 6 månader sedan. Nu ligger han och sover hela nätterna med oss i sängen istället.
Det är nog väldigt individuellt bland katterna hur det blir. 🙂
Jag har medvetet valt raser som är lagom aktiva och lagom sociala, men ändå varit beredd på individuella skillnader. Visst kan det ta ett tag innan en kattunge faller in i samma dygnsrytm som jag och de övriga katterna har, men nu när de är vuxna sover vi gott om nätterna allihop. De två yngsta (2 och 5 år) kan busa omkring lite i lägenheten precis när lampan har släckts, men det är inget som stör mig. När alla kommit till ro ligger de oftast i sovrummet hela natten, men bara en av katterna ligger hos mig i sängen. Att stänga ute katterna bäddar för störande beteenden som jamanden och krafsanden tror jag.
Vill man (som du?) ha en kattunge och en individ som är väldigt social, nyfiken, aktiv och människoorienterad på dagtid får man nog räkna med att den kommer att vara det även på natten.
Sajtvärd Katter iFokus
Våra katter brukar sova på kvällen, men när vi släcker och ska lägga oss vaknar de :)
Då blir det ofta nån timme bus, innan de kommer till ro igen.
De sover oftast inte i vårat sovrum, men det händer ibland. Och jag önskar det vore oftare <3
När vår första katt var unge sov hon mellan våra huvuden hela nätterna, mysigt.
Går jag på toa på nätterna kommer den "lilla" och piper, vill ha lite gos.
Älskade katter!
Vi har sovrumsdörren på glänt och de har lärt sig att där inne är det sova som gäller. Tog lite tid i början men ignorera, ignorera, ignorera, så lär de sig till sist. Att ryta till ser de bara som en lek och kommer fortsätta. Lycka till med den lilla :)
Till skillnad mot alla andra katter som jag har haft så sover Panda på natten. Han får ett race när jag går och lägger mig och han tycker om att kliva omkring på mig framåt morgonen och spinna - men i övrigt sover han gott. Det är så skönt!
//
Lena
Trevligt att höra att det ena inte utesluter det andra. Man ska väl inte behöva köpa en osocial, lat och icke nyfiken katt för att få nattro?! :-o
Enzo är lugn och fin på nätterna. Somnar oftast utanför sovrummet någonstans för att komma in och lägga sig på kudden någon timme senare. Framemot morgonen kan han ibland trampa runt lite och spinna, men brukar komma till ro igen tills jag (oftast) går upp: feeding time!
Mina har sovit bra på nätterna enda från början. Dom brukar få ett litet bus-ryck när vi ska gå och lägga oss men det brukar inte vara så länge. Den ena av dom brukar sedan lägga ca 15 minuter på att komma och mysa lite med husse och matte innan det är dags att sova :) Dom är välkomna att sova i sängen men för det mesta väljer dom att sova på andra ställen för tillfället.
Det händer då och då (ett par gånger i månaden kanske) att dom lever rövare framåt morgontimmarna, men då brukar dom hålla sig utanför sovrummet och inte terrorisera oss (jag som är lättväckt vaknar dock av det…). Då brukar som rejsa runt i lägenheten och Charlie har mani på att flytta på och montera isär vattenfontänen…
Lek med katten innan ni går och sover så att den är ordentligt trött, då kommer den att vilja sova med er sen. Sen lägger du leksaker i ett rum en bit ifrån sovrummet, jag har i köket, så blir katten leknödig mitt i natten går den förhoppningsvis dit och leker och låter er vara :)
Detta har fungerat utmärkt för mig i alla fall.

I somras jobbade min sambo mycket natt och behövde då få sova ostörd i sovrummet på lite udda tider. Så för att vänja vår nyinflyttade lilla vid att sovrummet inte också var lekplats, så hade vi konsekvent dörren till sovrummet stängd. Och det blev aldrig ett problem. Nu har vi förvisso inte alltid dörren stängd längre, men när vi har den öppen så sover hon inte inne hos oss ändå. Hon tycker vi buffas och knuffas för mycket tror jag. ;)
Vi leker med henne en del på kvällen och särskilt innan läggdags. Då säger hon inte ett pip förrän hon hör att väckarklockan ringer inne hos oss.
Vi har egentligen aldrig haft problem med lekfulla nätter, de sover när vi sover och är vakna när vi själva har vakentid.
Jag är säker på att nonchalerar ni er katt OM han vill leka på natten så kommer det bara ta några nätter innan den lärt sig hur familjen fungerar. Ofta ligger de på morgonkvisten och småtittar på oss, börjar vi röra oss och titta upp,eller när klockan ringer så vet de att det är ok att komma med morgongoset 😍
För min del skulle jag inte kunna tänka mig att stänga ute katterna på nätterna.
Tänk även på att den lille nya kattungen blir jätteledsen om den blir lämnad ensam och kan då föra mer liv i form av "gråt" än vad en katt i sängen gör så man kan inte lämna en liten unge ensam på nätterna.
Leker mina katterna loss på nätterna så att det stör beror det alltid på att de inte blivit tillräckligt aktiverade på dag och kvällstid.
Lycka till!
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Vill inte låsa honom utanför, har nog inte hjärta till det. Jag tänker skaffa nån mysig bädd el liknande som han tycker om, så kanske han kan ligga där men i vårt sovrum. Men risken är väl att han vill upp till oss och gosa ändå.. Om man ignorerar och bara lyfter ner honom igen, kan det kanske funka eller går det bara på hundar :-D
#13 Jag personligen skulle inte lyfta ner katten. För min katt är all uppmärksamhet bra uppmärksamhet. Om jag lyfte ner honom skulle han bara få bevis på att jag vara vaken och vilja gosa. Bäst är att låtsas sova och ignorera katten. :-)
Hehe jaa.. Men låta honom trampa runt och spinna ? Han är en liten spinnmaskin så med lite otur kommer han att valsa runt i våra sängar..
Hos oss är sovrumsdörren stängd på natten eftersom sambon inte vill ha katter i sängen när han sover, men dom är vana så dom bryr sig inte förrän på morgonkvisten när dom anser att det är frukost då börjar det kraffsa på dörren. Är jag själv en natt så är dörren öppen men det varierar om dom ligger i sängen då.
Annars är det ju bra att aktivera kissen på kvällen så den är trött (är ju bra oavsett öppen eller stängd dörr)