Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 7757 ggr
dinamnam
2013-07-27 13:06
0

Trimma ragdoll?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej! När jag ser alla bilder på era ragdolls så ser dom väldigt fina ut i pälsen och då menar jag inte pågrund av att ni borstar dom etc..utan att dom ser trimmade ut..trimmar ni era katter? För min ragdoll…han är bara en stor fluffboll med blåa ögon…det är därför jag undrar..era ragdolls ser ut att ha en fin lejon man osv osvensk Hoppas ni förstår va jag menar X)

Med vänliga hälsningar 

OberonsMatte
2013-07-27 17:24
3

Fin fluffboll! Jag kan inte tänka mig att det är någon som trimmar sin katt, men visst kan en ragdollpäls se olika ut. Hur markerad kragen är beror på kattens individuella pälsanlag och även på ålder och årstid. Vikten på katten kan också spela in. En överviktig katt ser oftare ut som en boll.

Kattens position och kameravinkeln kan också ha betydelse för hur kattens och pälsens form framträder.😉

Sajtvärd Katter iFokus

dinamnam
2013-07-27 17:27
1

#1 haha jo visst är han en fin fluffboll! Lite övervikig är han..men inte mycket..det är bara det att man blir så himla vad ska man säga..chockad av att se alla ragdolls med sån fin päls medans min fluffboll är..en boll haha men tack för svaret! Då vet jag!

Med vänliga hälsningar 

[Litlamins]
2013-07-27 17:43
3

Hej.

Man brukar aldrig trimma pälsen på en ragdoll :) Olika individer har olika pälskvalitet, den som ser så där slät o välputsad ut på bild är säkerligen kall o silkig o homogen i sin yta,

Brukar du bada/föna honom? Om inte så testa, när de blir sådär skiviga i pälsen som din ser ut på bilden, så blir det mkt bättre med ett bad. Det är lite mer arbete med en kisse som har ulligare/varmare känsla i pälsen, än en som är född med den kalla silkiga sorten.

Jättesöt kisse iaf! Och han har ju massor med päls :)

dinamnam
2013-07-27 17:53
0

#3 åh jo vi här badat honom! Du ska bara se hur han drar in klorna i huden på en haha! Men okej vi får ta och göra det' tack för tipset!

Med vänliga hälsningar 

Martyparty
2013-07-28 11:11
0

Sköljer du tillräckligt? Min ragdoll har sån naturligt fin päls, så jag knappt ens behöver bada inför utställning. Gör det ändå dock. Min birma däremot får lätt skivig päls. Då kan ett bad nästan bara förvärra om man inte sköljer i typ en kvart efter att man haft i schampo x2. Men pälsen är väldigt individuell som tidigare sagt… Men inget trimmande, utan bara lite kärlek :)

SE*Astinis Ragdoll

dinamnam
2013-07-28 11:57
0

#5 vi gör det! Men..det är konstigt att pälsen inte blir "bättre" min andra katt får sån fin päls (vi badade båda igår) och ena katten får sån fin silkespäls medan Sigge (ragdollen) får såhär skivig :3

Med vänliga hälsningar 

FurryJax
2013-12-08 00:54
0

Jag använder espree silky show cat shampoo och sen espree silky show cat conditioner, funkar kanon :) testade ett "vanligt" shampoo innan men jag märkte verkligen skillnaden :) luktar otroligt gott gör den också ;)

LoAEmma
2013-12-10 19:40
0

Min raggis är helt omöjlig att bada!
Hon får ibland bajs i rumpan och på bakhasorna så jag måste tvätta bort det på henne men stackars lillkatten blir HEEEELT vettskrämd! Håller till i handfaten på toaletten bara. Men alltså det går inte! Jag får hålla i henne jättehårt så hon inte ska klösa sönder mig och hoppa iväg och det känns inte alls bra. Så att bada hela henne med schamponeringar och balsam och en massa skölj…nä då måste jag nog söva henne först! 😕

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

OberonsMatte
2013-12-10 19:44
1

#8 Att tvätta i handfatet är nog betydligt svårare än att ställa katten i duschkabinen eller i badkaret och duscha med hand-duschen. Då får de ju "fast mark" under tassarna på ett annat sätt.

Sajtvärd Katter iFokus

LoAEmma
2013-12-10 19:46
0

Åhå! Med risk för att bli helblöt och riven själv så ska jag testa det nästa gång… Att inte vara upplyft och hållen kanske hjälper! *hoppas*

*Det blir som det ska*

FurryJax
2013-12-10 21:29
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ajdå.. lägg en blöt handduk i badkaret, har hört att många djur blir lite lugnare av att dom inte halkar runt, brukar ju vara rätt halt :) Jag har lärt Jax sen han var liten att det ska göra ibland och han ser bara fruktansvärt sur ut men annars funkar det med att bara stå ivägen och ha stängd badrums dörr :) bjuder på en väldigt sur Jax ;)

LoAEmma
2013-12-10 22:26
0

Hehe ja han såg inte glad ut!
Ja hade hon blivit arg hade jag kunnat ta det, men det är så hemskt att hon blir så totalt vettskrämd stackarn!
Jag har en vanlig dusch så får testa med det då… Men ska jag låta bli att hålla fast henne?

*Det blir som det ska*

OberonsMatte
2013-12-10 22:53
0

#12 Du ska hålla fast henne så lite som möjligt. Om katten står på ett begränsat utrymme kan det räcka att hålla ena handen på ryggen eller framför katten för att hindra den från att gå iväg, medan man har duschen i den andra. Duscha på golvet och smyg upp duschen på tassar och rumpa.

Jag har inget badkar utan en duschkabin istället, så jag sätter mig på huk i öppningen så att jag blockerar utgången och sedan duschar jag bara av kattens bajsiga rumpa eller leriga tassar, motar katten lite fram och tillbaka med ena handen så att jag kommer åt med duschen och så att katten lyfter på tassarna. Det brukar gå snabbt och odramatiskt till.

Man får vara beredd med en handduk på golvet så att man hinner torka av det värsta innan katten springer iväg med sina blöta tassar bara!

Sajtvärd Katter iFokus

LoAEmma
2013-12-10 22:58
0

Jättebra tips, Oberons matte!
Min dusch är dock helt öppen så jag kommer inte kunna blockera nåt direkt. Men ska bli intressant att testa hur hon reagerar!

*Det blir som det ska*

[Skörbjugg]
2013-12-11 16:34
0

#14 jag tror också att dusch är bättre. Jag föredrar "vanlig" dusch istället för badkar. Tycker det är lättast. Är du rädd för att bli blöt kan du ju ta av lite "utsatta" kläder som brallor och strumpor :)

SannnaH
2013-12-11 21:03
1

Hos oss har vi jobbat för att duschandet ska bli en mysig stund. Tog några bad men fungerar nu fint. Jag går med i duschen och sen sitter vi på golvet tillsammans med duschmunstycket. Hon vill gärna sitta i mitt knä nämligen. Behöver då inte hålla i henne utan bara sätta handen framför när hon visar tecken på att vilja gå. Blir en del blöta kläder men det tycker jag är värt för att undvika stress :)

LoAEmma
2013-12-12 12:41
0

Ska absolut testa det här!

*Det blir som det ska*