Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1951 ggr
Anhna
0

Normalhull på kattunge?

Jag har två ragdollkattungar på 5 1/2 månad, tyvärr är de båda rätt tjocka, det konstaterade även veterinären när vi kastrerade dem för två veckor sedan. I samråd med uppfödaren har vi nu påbörjat att fasa in vuxenmat och jag kommer nog även öka på blötmaten så att de förhoppningsvis äter mindre torrfoder som de har fri tillgång till. Men, nu till min fråga. Hur vet man när de är i bra hull? Ska man kunna känna deras revben när man klappar dem som jag läst någonstans? Eller är det ok att man får trycka en del för att känna revbenen när de är kattungar?

Lena129
0

Mindre mage skulle jag säga. Plus mindre hull över revbenen men katter lägger på sig liksom undertill.

//

Lena

Anhna
0

När man klappar våra dunbollar, med betoning på boll ;-) så känner man knappt deras revben plus att båda har en riktigt go tjockmage. Men ni som vet, en kattunge i perfekt hull hur ser en sådan ut och hur känns det att klappa en sådan katt? Med tanke på att de växer är det då ok att de har lite mer hull än en vuxenkatt? Att de har sin hängmage har jag förstått är rätt normalt?

Denna kommentar har tagits bort.
Anhna
0

Vad de väger säger ju inte er någonting då ni inte vet storleken, men vid 5 1/2 månader väger honan exakt 4 kg och hanen 4.5 kg. Honan är tjockare än brorsan.

Anhna
0

Även vår veterinär slängde fram dietmat men det kommer jag inte heller ge utan de äter eukanuba kitten som vi nu blandar upp med eukanuba vuxenfoder, sedan får de bozita blötfoder. Tyvärr är nog mina lite för runda framför allt honan och IOM att de nu är kastrerade så lär de inte bli smalare tyvärr. Sen är frågan hur runda de kan vara innan det blir en hälsorisk?

Linika
0

Veterinären som kastrerade min grabb vid 4mån ålder sa även han att bebisen var på väg att bli överviktig och att jag borde begränsa maten. Min bebis hade förvisso en liten fettklump på magen, men var i övrigt i väldigt fint hull. 

Med tanke på ålder och dåvarande fodersituation (vi satt fast med torrfoder pga att mamma inte ville byta foder till gammelkatten, snar flytt och foderbyte stundade, nu äter han enbart bozita) struntade jag blankt i veterinären. Det fick mig också att överväga om jag ska gå till den veterinären igen. 

Begränsa maten till en 4mån kattunge som tillhör en ras som ska växa sig stor? nje… kändes inte bra. 

Nu äter han som sagt bara bozita. Fettklumpen har väldigt långsamt krympt. Och han äter sig mätt och nöjd hela tiden. Nästan så jag tror att han äter för lite, tyvärr. 

Skulle jag varit du skulle jag fasa över till bra blötmat. Då behöver man inte tänka på kattunge/vuxenfoder och det är inte jobbigare eller svårare än torrfoder 8D Det är dessutom lätt att ge för mycket torrfoder när de även får blötmat. 

Men för att svara mer på den faktiska frågan. Så som det sägs överallt ska man ju kunna känna kattens revben utan problem (fluff ej inräknat). Med det sagt ska de väl inte vara beniga heller iof. Men måste man trycka mycket för att hitta revbenen tror jag det är för mycket. Sen finns det ju fettet på magen med. Det har jag ingen aning om :) 

Om möjligt är det nog bäst att hålla katten i bra hull hela tiden. Att den ska bära runt på extravikt är ju väldigt onödigt.