Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1113 ggr
raggedolly
2013-12-15 16:52
1

kastrering?

Nu är ragge lite över 5 månader.

Och nu är det väl dags för kastrering snart.

Är det bäst att kastrera så fort som möjligt innan dem har hunnit bli könsmogna? eller har det ingen betydelse?

[Wraith]
2013-12-15 17:06
0

Könsmognad eller inte spelar ingen roll. Om katten dock hinner skapa ett mönster med hankattsbeteende tex med att markera lite var stans så kan det vara svårt att bryta ju äldre katten blir, men då talar vi om en längre period. Men långt ifrån alla katter börjar markerar där de inte ska, hanar är det dock en större risk med.

Men det är ju absolut inte skadligt att kastrera tidigt, yngre katter återhämtar sig snabbare. Nu tror jag dock inte skillnaden är så stor mellan en 5 månaders och en 12 månaders. Så ta du och kastrera så snart du kan.

Lena129
2013-12-16 05:12
0

Panda kastrerade jag när det fattades 1 vecka fram till 6 månader. 6 månader var en gräns påstod veterinären. Irriterande. Hur som helst gick det jättebra. Hämtade så tidigt som jag fick. Panda satt och lekte med allt han hittade utanför buren. Alla älskade honom. Ingen tratt. Läkte snabbt.

//

Lena

MissLindiz
2013-12-16 09:40
0

En hankatt bör kastreras innan de blir könsmogna då urinen inte luktar speciellt gott när de blir könsmogna.

Dessutom finns risken att de börjar markera revir och det är inget som bara försvinner om man kastrerar en katt.

Jag kastrerade min kille vid 17 veckor.

OberonsMatte
2013-12-16 14:45
0

Ja, väntar man så länge att katten börjar urinmarkera p.g.a hormonerna kan beteendet bli svårt att bryta trots att man kastrerar. Jag väntade lite för länge med att kastrera min Oberon, som var 15 månader då. Han urinmarkerade ingenting p.g.a. fertiliteten, men däremot utvecklade han så kraftig fetsvans att en stor del av hårsäckarna på svansen förstördes permanent.

P.g.a. den där fetsvansen han hade som fertil är hans svans nu flera år senare fortfarande oproportionerligt fjuttig och tunn.

Sajtvärd Katter iFokus

raggedolly
2013-12-16 16:30
0

Han blir 6 månader 9 januari. Tror ni det är ok att vänta tills slutet av januari då?

[Wraith]
2013-12-16 18:22
0

Absolut, så länge han inte visar några fertila beteenden nu som du inte "gillar".