Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2253 ggr
Aloe.Vera
2

ang upfödning

hej , har lite smått börjat få egna framtidsdrömmar om att bli en diplomerad uppfödare,men bor dessväre i lägenhet i nuläget. Men under tiden som vi försöker hitta hus skulle jag gärna vilja läsa avel/genetik ang ragdoll… så min fråga blir då .. 

Finns det några kurser man kan gå. distans/online??

… och hur ser man skilladen på ungar som ska gå i avel och ungar som ska ställas ut/ha till sällskap?

en annan fråga,om jag ska köpa in en ny hona..(denna gången reg,med stamtavla) då jag inte visste bättre förr.  .. vad ska man tänka på då.. utseende mässigt?

tacksam för tips och svar om hur jag går till väga för att bli en duktig uppfödare !

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

[Djupdal]
2

Pawpeds har distanskurser som går i 3 steg. Har själv gått de två första, och de är jättebra. Ställ sig i kö direkt för det brukar vara lång kö till ettan. Hur man ser skillnad på en "fin" ragdoll, och en mindre "fin", får man helt enkelt lära sig. Man får utgå ifrån rasstandarden och sedan lyssna på vad duktiga uppfödare och domare säger. När man ska hitta sin första hona är det väldigt bra om man väntar till man har gjort allt som står här ovanför. Då löser det dig lixom av sig självt. :) Men det är mycket som inte har med utseendet att göra som spelar stor roll. Lycka till! :)

Neo033
3

Hej!

Utöver det som Djupdal rekommenderar ovan så vill jag tipsa om Scandinavian Ragdoll Clubs seminarium den 19 januari i Göteborg. Där kommer vi diskutera kring ragdollstandarden och även klämma och känna på "riktiga" katter för att vi alla ska bli bättre på att analysera och få en gemensam bild kring standarden för vår ras. I skrivande stund är vi över 50 anmälda till seminariet och det är många nya uppfödare som anmält sig och också flera som liksom du ännu bara går i tankarna att bli uppfödare i framtiden. Sedan har vi ett gäng med erfarna uppfödare så det är ett bra tillfälle att få kontakter med personer som har hållit på ett tag och kan svara på frågor. 

Varmt välkommen du med! 🙂
Mvh Marie

(Mer information hittar du på www.scandinavianragdoll.com)

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Aloe.Vera
0

#1  o tack så mycket ..kollade igenom sidan och låter hur bra som helst..skrev in mig på kursen för nån sekund sen.. Så vi får se hur långt jag får vänta innan kursstar.. hur länge brukar det ta,ungefär,veckor ?månader?..

#2 a va härligt det låter med seminarium..dock bor jag långt ifrån ,ingen körkort heller så har ingen aning hur jag ska hitta dit om jag väl tar tåget..  är det bara i göteborg..

hade varit roligt o få se de olika typerna..känna på päls etc.sötisarna.

jo det hade varit roligt att komma i kontakt med erfarna uppfödare…kanske går det också via kurserna då man också jobbade i grupp i vissa ämnen.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Stjerngläntans
3

Var bor du då? Kanske går att samåka med någon :) Jag var på seminariumet förra året och det var klart värt att åka ett gäng mil för!!!

SE*Stjerngläntans Ragdoll

www.stjernglantans.se

[Djupdal]
2

#3 Det har kunnat ta ganska många månader att komma med om man haft otur. Nästan år. Vet inte om det ändrats. Men det tar ändå så lång tid att lära sig lite om rasen. Först ska man lära sig hur en "fin" ragdoll ser ut, och sen ska man försöka begripa vad man ska titta efter på den där lilla kattungen man letar efter, för att hitta en som blir sådär "fin" när den blir stor.

Ska man gå fortare fram, och vill föda upp ragdolls som ser ut och beter sig som ragdolls, så är det nästan ett måste att man har en bra "mentor" som kan hjälpa till. Kanske genom att bli fodervärd? :)

En jättebra bok att önska sig i julklapp, för att få lite koll på allt det där andra, är förresten "Praktisk guide om kattuppfödning". Den finns att köpa här>>. 🙂

Neo033
2

Aloe Vera - får jag fråga var du bor? Vi har många som åker långt bort ifrån, både från norra Sverige, Norge, Finland och Danmark, så med lite tur passerar kanske någon i närheten av dig? 🙂

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Aloe.Vera
1

o va tråkigt om det ska behöva ta månader för att ens komma in på kursen =(..

Mariestad bor jag i,går det att sammåka ,hänger jag på.. låter underbart..

Stjerngläntans
2

Jag passerar Mariestad men kommer åka redan under fredagen och hem på söndagen då jag ska ha katt med mig till utställningen också. Så det beror väl på hur länge du vill vara hemifrån :)

SE*Stjerngläntans Ragdoll

www.stjernglantans.se

[Isadolls]
1

Kanske finns det någon kattklubb i närheten av dej som ordnar med uppfödarutbildningar? Går själv en uppfödarutbilding genom Sydkatten i Malmö:) Har gått uppfödarutbildning nr.1 och på söndag är det dax för uppfödarutbildning nr.2. Mycket intressant och många erfarenheter;))

SannnaH
2

#9 Sydkattens kurs går vi också nu, jag och min sambo! Så vi ses på söndag helt enkelt ;) (Förlåt för OT)

Aloe.Vera
1

#8   , o tack så mycket för erbjudandet ,men så länge kan jag inte vara borta.. =(.. men ska se om jag kan ordna skjuts,för det låter jätteskojj.verkligen något man inte vill missa..

#9.. har redan frågar och kollat runt.. har inte hittat något ännu..så då får jag väl vänta på paw peds utbildningen..får hoppas det inte är allt för lång väntetid…annars får det ta den tid det tar. Får läsa lite över nätet så länge =).. 

tack så hjärtligt  för era tips.. det har verkligen hjälpt..

Aloe.Vera
0

hej,har nu bestämt att det är snart dax att köpa in en liten framtida* aveltjej, kommer söka om stamnamn i början på januari och runt februari skulle jag vilja få hem kissen, (om jag hittar en som känns rätt)

därför undrar jag om någon har några kattkullar på gång, skicka gärna med er sida till mig så jag kan kolla upp o känna efter själv.. 

åker ofta neråt landet ,om det skulle vara någon bra uppfödare däråt också.

Jizzla
1

Hej! Jag åker från typ mariestad ner till Gbg i jan. Tanken är att åka tåg för d är ju smidigast :) Hör av dig, aloe Vera om du vill ha sällskap! :)

Aloe.Vera
0

låter intressant. vill gärna se på utställningarna och vara med på seminariumet,,men övernattar  man på någon speciell plats då eller..

hittar man från gbg tåg till seminariumet då? hihi

Neo033
3

Roligt att ni kommer! :) Många kommer att bo på hotell Odin! Det är gångavstånd dit från tågstationen och från hotellet till utställningshallen också. Jättesmidigt! Det är 10% rabatt på hotellet om du ringer dit och uppger koden RAGDOLL och kvällsbuffé ingår i priset också! :D Ũdet viset kan man sitta och tjöta med massa goa raggismänniskor på kvällen också! 😃

Välkomna! :)

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se