Allergi ragdoll.
Hejsan! Det är så att min mor är allergisk mot katter. Så tänkte höra om ragdoll eller bengal är några allergivänliga katter? Jag såklart bor ihop med sambon men mor min hävdar att katter kan vi inte skaffa då hon är allergisk och kommer må dåligt när hon ska vara hos oss eller sova hos oss. Är dessa två katter allergivänliga eller finns det något man kan göra för att minska allergin? Tacksam för svar!
Kan bara svara för ragdoll, men enligt mina erfarenheter är de inte särskilt allergivänliga tyvärr. Vissa personer klarar vissa raser bättre, som exempelvis sibirisk katt, men det är inte heller någon garanti tyvärr.
rexkatter är det bästa valet om någon har allergi, andra raser skulle jag inte överväga tyvärr.
I dagsläget finns flertalet rex raser i olika former, storlekar och hårlag, kanske en laperm eller selkirk rex skulle passa er?
här kan du läsa mer om de olika rexraserna och hitta uppfödare!
lycka till!
Sajtvärd på Perser iFokus
och kan tillägga att både laperm och selkirk rex finns som maskade varianter med blå ögon om man skulle vilja ha en färg som liknar ragdoll.
Sajtvärd på Perser iFokus
Det finns inga allergivänliga kattraser, men Sibirisk katt är en långhårig ras som är lite speciell ur allergisynpunkt eftersom den avger mycket lite (eller inget alls?) av det ämne som de flesta allergiker reagerar på. Är man allergisk mot andra enzymer reagerar man dock även på Sibirisk katt.
Ragdoll och Bengal är dock lika allergiframkallande som vilken katt som helst.
Sajtvärd Katter iFokus
Sibirisk katt är det många som skrivit om att de kan ha o även uppfödare. Är dock väldigt individuellt så måste testas o finns speciella testhem på sibiriskkatt. Sedan är fertila katter värst o kattungar så kanske en omplacering vore något. På Sibirisk katt finns också en maskad variant som heter Neva Masquerade.
Okej, tack tipset allihopa :)
Det beror på om man är allergisk mot katthår eller mot vissa ämnen i kattsaliv. Är det hårallergi, då kan möjligtvis katter utan underpäls eller nakenkatter vara en lösning. Är det däremot salivallergi, då är det i princip kört, skulle jag tro, eftersom katten slickar sig en tredjedel av sin vakna tid. Det finns särskilda våtservetter att köpa, som man kan torka av katten med inför besök av salivallergiska personer, men det är ytterst tveksamt hur väl de fungerar.
Åååå…. - jag måste medge att jag är fruktansvärt sugen på sibirisk katt…. så vacker där den ligger….
Var kan jag ställa mer frågor till folk som har denna katt?
//
Lena
#8 du kan ju alltid prova att kolla på kattforum.se, där hänger otroligt mycket kunnigt folk, eller facebook kanske, jag är inte så insatt i den rasen. 🙂
Bland de mer "allergivänliga" katterna hör Sibirisk katt och Devon Rex, kanske t.o.m. Devon Rex.
Alla rexkatter är dessvärre inte allergivänliga, om du blir intresserad av en kattras så hör av dig till en uppfödare som förmodligen kan svara på hur det är.
Vill du testa ifall ni reagerar på en kattras? Besök då en uppfödare av den ras ni är intresserad av så kan ni ju känna efter ifall reaktionen blir stark eller helt uteblir.