Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 7805 ggr
Anhna
4

Vid vilken ålder får de sin vuxenpäls?

Jag är lite nyfiken när vi kan förvänta oss att våra två små dunbollar hemma kommer att tappa sin kattungepäls och få sin vuxenpäls? Från att de knappt tappat ett hårstrå har de nu börjat fälla, de är nu sex månader. Frågan är om de har påbörjat att tappa sin kattungepäls eller om det bara är vanlig fällning och vuxenpälsen kommer senare?

OberonsMatte
1

Oberon fick sin fullt utvecklade långhåriga päls först när han var drygt 2,5 år! Innan dess var han relativt korthårig.

Sajtvärd Katter iFokus

Anhna
0

Hade Oberon kvar sin ulliga kattungepäls hela tiden till 2.5 år?

MissLindiz
1

Min kille är 1,5 år och först nu börjar den duniga pälsen bytas ut!

OberonsMatte
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Nä, pälsen var varken ullig eller dunig, utan bara kort under ungkatt-tiden som jag minns det. Här är en bild på hur Oberon såg ut när han var ganska precis 7 månader:

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

Jag är så fascinerad av Oberons pälsutveckling att jag lägger in en bild på när han var 15 månader också:

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

Och så här har han sett ut sedan han var 2,5 år ungefär:

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
3

Och så här ser min Enzo ut vid 7 månader, mycket päls redan nu:

OberonsMatte
0

#7 Haha, ja då får man nästan hoppas att hans päls inte utvecklas lika långsamt som Oberons!😃

Sajtvärd Katter iFokus

Anhna
0

Våra småttingar ser ut som ett mellanting mellan oberon och enzo. De är fortfarande rejält fluffiga vid sex månader. Otroligt hur oberons päls har ändrat sig! Men då verkar det som fluffigheten kommer vara kvar ett tag till och bara att börja vänja sig vid att de fäller. De har ju knappt tappat ett hårstrå innan. :-)

[trh]
0

#8 Haha ja jag hoppas att det mesta börjat komma på plats ;)

raggedolly
0

Oj jösses vilken skillnad på oberons päls! Häftigt! Ser ut som pälsen är hur lång som helst framtill!

[trh]
0

#11 Instämmer med dig, jag hade nog trott att han skulle förblivit korthårig om jag sett honom vid 1,5 år :D En hel del att borsta ;)

Anhna
2

Här är lilltjejen, sex månader. Hon blev kastrerad för en månad sen, så håret på magen har inte vuxit ut fullt än, så hon är egentligen ännu fluffigare.

Martyparty
1

Det är katter som oberon som får mig att ha tilltro till min tjejs pälsväxt. Hon är väl snart 1,5 år, och har lite mer päls än oberons 15 månadersbild.

SE*Astinis Ragdoll

Sploutt
1

Min ena som är ca 3,5 år ser ut som oberon gjorde vid 15 månaders ålder ungefär. Jag tycker iofs att det är väldigt skönt att han inte har längre päls ändå ;) Men är det så att vissa är väldigt korthåriga och andra stora fluffbollar? Jag har faktiskt aldrig tänkt i dom banorna (konstigt nog).

OberonsMatte
1

#15 Ja, visst är det så att den slutliga pälslängden är individuell. Alla blir definitivt inte stora fluffbollar och "ska" väl egentligen inte vara det heller eftersom ragdollen trots allt är en semi-långhårig ras.

Sajtvärd Katter iFokus

Sploutt
0

#16 Där ser man! Pälsen på mina katter är väldigt olika. Sheldon har längre och mjukare päls med en ganska stor krage. Han fäller väldigt mkt. Nilo har kortare päls, inte alls lika mjuk, men Sheldon känns lite mer smutsig i pälsen än vad Nilo gör. Liksom helt olika kvalitet på hårstråna! Dom är lika olika i pälsen som i personlighet ;)

Lena129
0

Vilken pälskvalitet anses vara korrekt?

//

Lena

[Skörbjugg]
0

#18 den ska vara silkig och sval när man rör vid pälsen, enligt rasstandarden. Längd tror jag inte det står så mycket om. Rasen ligger inom kategorin semilånghår, så det ska vara lång päls i alla fall. Nu till 2014 gör de om kategorierna litegrann och "byter" kategori på en del raser. T.ex. ragdoll kommer att hamna i kategorin långhår då. 🙂

Martyparty
1

De ska dock ha krage, så lite längre går runt halsen bör de i alla fall ha för att vara korrekta.

SE*Astinis Ragdoll

[Skörbjugg]
0

#20 exakt, de ska ju ha "pälsbyxor" också.

Lena129
0

Så det är bara längden på håren man bryr sig om och inte så mycket kvaliteten på pälsen, förutom att den ska kännas sval vilket låter som en ganska diffus beskrivning… (funkar det för er att sätta in smilisar, det gör det inte för mig…)

Tänker att mer mjuk päls skiljer sig från mer "stritig", strävare - både när det gäller vardagskötsel och hur lätt det är för katten att hålla sig ren?

//

Lena

[Djupdal]
1

#22 Det är snarare tvärt om, att man bryr sig mer om kvalitén än längden. Jag är själv ganska dålig på pälsar, men jag vet att om jag känner på en kall silkig päls samtidigt som en varm och ullig, så är det inte det minsta diffust. Det kan vara jättestor skillnad.🙂

LoAEmma
2

Här är min lilltjej Eliza i somras, ca 9 månader. Inte så lång päls….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LoAEmma
3

…och här är  hon för en månad sen, 1 år och två månader. 
Det bara small till så kom det en härlig krage på henne! Ska bli så roligt att följa utvecklingen :)

*Det blir som det ska*

OberonsMatte
2

#18 En ragdollpäls ska kännas len, sval och liksom lite silkig och "hal". Eftersom pälsen har den strukturen och är lång utan underull blir den också betydligt rörligare än t.ex en birmapäls eller en skogispäls. När min Oberon travar böljar liksom pälsen, och det tror jag att den "ska" göra. Pälsen kan också ligga platt mot kroppen när katten är stilla och avslappnad. (Oberon burrar gärna upp sig när han är ute så att han ser extra rund ut).

Angående pälslängden behöver den inte vara jättelång ens på en fullt utvecklad vuxen katt, men det ska finnas en markerad krage (vilket det brukar göra även på "korthåriga" ragdolls), likaså att svans och bakbyxor är tydligt semi-långhår.

Angående Oberon måste jag också berätta att även om hela han ibland ser ut som en enda stor boll, så är han väldigt korthårig över skuldrorna. Det ser man om han böjer ner huvudet och hela kragen faller framåt.

Sajtvärd Katter iFokus

[Skörbjugg]
2

#22 Här finns rasstandard för ragdoll att läsa. Som man ser längre ner på samma sida finns en poängskala där man enkelt kan se att t.ex. pälsen på ragdoll inbringar 30p av totalt 100 möjliga p. 

Pälsfärg och -kvaliten är alltså bland det som väger tyngst i bedömningen av en ragdoll (utöver de kilo katten väger, hihi 😉)

OberonsMatte
1

#27 Kvalitet, struktur och längd på pälsen ger t.o.m. bara 10 poäng (av totalt 100).

Sajtvärd Katter iFokus

[Skörbjugg]
2

#28 tror de flesta förstod att det jag syftade på var päls som helhet. Läser man ser man att pälsbedömningen är uppdelad.

OberonsMatte
2

#29 Eftersom färg inte ens har diskuterats i tråden tidigare tycker jag inte att du behöver svara snorkigt för att jag gjorde det förtydligandet.

Sajtvärd Katter iFokus

[Skörbjugg]
5

#30 Jag skrev om pälsen i helhet och poängterade att den "kategorin" hör till den större. Om man jämför mot t.ex. ögonfärg som ger 5p som mest kan man se att det är större vikt på pälsen.
Jag tycker att jag var väldigt tydlig med att jag kommenterade hela kategorin och tycker däremot att det är du som är snorkig. 😉

OberonsMatte
1

#31 Det jag skrev var ingen "rättelse" av det du skrev (om det var så du uppfattade det), det var bara ett förtydligande om hur många poäng enbart det som diskuterats i tråden kan ge.

Sajtvärd Katter iFokus

[Kavring]
3

Tycker knappast inlägg #30 tillför någonting till debatten, förutom väldigt otrevlig stämning i tråden.

Respektera gärna TS frågeställning istället för att diskutera inbillad attityd.

[Skörbjugg]
2

#32 Om det var så du menade missuppfattade jag dina intentioner, och om jag får säga det själv, så missuppfattade du även mina i mitt svar till dig i #29.
Skriv gärna ett PM om du vill diskutera detta vidare.

OberonsMatte
1

#33 Nä men tjena! Vad trevlig DU var då!!

Sajtvärd Katter iFokus

[Kavring]
2

#35 får man fråga vad du är ute efter med detta..?

Lena129
0

Oj, nu blev jag svettig . när jag läste allt detta…

Ingenting i svaren som ges på min fråga kan egentligen utlösa denna irritation, utan det måste vara andra orsaker, som jag inte har en aning om.

Hoppas allt ändå är bra - jag frågar "dumma" frågor för att jag vill lära mig…. :)

//

Lena

[Skörbjugg]
0

#37 Nejdå, det är inget fel med att ställa frågor. Fortsätt gärna att göra det, det är precis därför det finns forum. 🙂

LoAEmma
0

Inga reaktioner på min missa? 😊

*Det blir som det ska*

[trh]
1

#39 tycker hon är grymt vacker! Älskar bruna colorpoints :)

LoAEmma
0

Tack! 😃

*Det blir som det ska*