Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett07-ragdollbilder
Läst 5119 ggr
Aloe.Vera
1

bruntabby bicolor bilder?

hej.. tänkte fråga..hur vanliga är bruntabby bicolor ragdolls.. lite sugen på att skaffa in en sån sötis.. några som har före och efterbilder..lite nyfiken på färgen..

hur blir den i övriga pälsen..lite tigrerad då också eller?..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Lena129
1

Ja…. jag är också nyfiken, så vackra dom är…

//

Lena

[Djupdal]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Av de 1847 st raggisar som föddes förra året var 39 st bruna bicolor tabby. Inte så många alltså, utan att de egentligen är speciellt ovanliga. Men ragdolls finns ju i så många varianter att det inte blir så många av varje, och har man bestämt sig för en viss färg och teckning så blir urvalet alltid litet.

Skickar med en bild också, inte min katt tyvärr :P, men en favorit som jag fotade i höstas. 🙂

Lena129
0

Jag blir alldeles kär…

//

Lena

Jizzla
1

Planerar en kull med möjlighet till bruntabby bicolor till våren :) hör av dig om du vill veta mer!

Annelie70
1

Då har jag ett gäng ovanliga raggisar hemma hos mej. Har en kull som är 8v snart och av 4:a så är 3 st brun tabby bicolor😻,ska försöka samla dom på en bild..vilket inte är helt lätt och lägga upp senare😺

Lena129
0

Ja ja ja! :)

//

Lena

Aloe.Vera
0

#2 djupdal vilken vacker tabby ,,så rund o fin..

#4 #5 

jag är också intresserad av bruntabby hona.. eventuellt till avel i framtiden..ansöker om stamnamn i januari.. vill att det står 2014 inte 2013 hhihih därför jag har väntat..får hoppas namnet godkännes bara också =)… 

glöm inte kontakta mig om det finns en lämlig hona =D

väntar gärna på rätt hona..och kan nog tänka mig åka långt om det skulle behövas.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Aloe.Vera
0

#4 jizzla..var inte du också typ från samma ställa som jag ??.. skrev ti mig ang samåkning till seminariet i gbg..  ..har du inte bilder på dina katter så man kan få se.. lägg upp i albumet annars..hur många har du?..ganska nu på sidan också vad jag ser?..välkommen föresten.

[Djupdal]
2

#7 Risken är att du får vänta väldigt länge på en urmoder som håller, om du inte prioriterar ner färg och teckning långt ner på listan. Max var tionde katt håller för avel, och hälften är ju hanar. Så av de 39 som föddes förra året höll i genomsnitt bara 4 för avel, och 2 av dem var hanar.

Bara 2 brun-bicolor-tabby-honor kvar alltså, i hela Sverige. Troligen hos ganska väl etablerade uppfödare med många ragdoll-vänner…

Då återstår problemet att övertyga någon av de båda honornas uppfödarna att sälja sin finaste kattunge till just dig, en nybörjare som de kanske inte känner alls, istället för till någon annan.

Menar inte att låta negativ på något sätt, men det är ju så verkligheten ser ut.🙂

Du gör såklart precis som du vill, men om man ska komma med någon slags råd så är det att strunta i färgen. Börja istället med att läsa på riktigt ordentligt, och försök sen få kontakt med några uppfödare som du tycker verkar bra och berätta att du också tänker bli uppfödare. Gör du saker i den ordningen är min erfarenhet att de flesta är väldans hjälpsamma och välkomnande, och chansen att hitta en bra hona ökar massor.

Om du har för bråttom eller prioriterar fel för att hitta en viss färg inom överskådlig tid är risken stor att du sitter där om ett år med en undermålig hona, köpt av en annan nybörjare som inte visste bättre och som inte kan hjälpa dig. Då är du en nybörjare med en undermålig honkatt som letar en uppfödare som vill placera dig långt fram i kön till sin fina hankatt. Det är nästan hopplöst, det är bara att tänka sig själv hur man skulle resonera om man satt där med en fin hankatt och en kö…

Men du gör såklart precis som du vill, gillar du en viss färg så gör du ju det. Lycka Till oavsett!🙂

LoAEmma
0

Usch känns ju nästan hemskt att jag har kastrerat min hona när det föds så få "perfekta" honor per år…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Skörbjugg]
0

#10 tänk inte så, det tjänar inget till att grubbla :)

[Djupdal]
1

#10 Var tionde hona blir ju ungefär 100 nya avelshonor varje år, så det räcker nog gott och väl även utan din hona.😉

Men med 60 olika färgvarianter så blir det inte så många av varje att välja på.🙂

[Djupdal]
0

Och så får vi inte glömma att #5 lovat bild. Tjuvkikade lite på hemsidan och de ser verkligen fina ut.😉

Lena129
0

Jag försökte hitta hemsidan - men nej?

//

Lena

Junkan
1
Lena129
0

Där var dom! ♥♥♥♥ SÅ söta!

//

Lena

Annelie70
0

Jovisst är det dom Eurovisions bebbar,är en av deras fodervärdar. Här kommer bilden jag lovade…

Annelie70
0

Va upp och ner..hur blev det så😺😺😺 Nån som vet hur man vänder den rätt?

[ElisabethYL]
1

#18 Hoppas inte detta gör något…

Lena129
0

Nä såna sötisar kan man titta på hur många gånger som helst! ♥♥♥

//

Lena

Annelie70
1

#19 tack..så slipper man få nackspärr😺 #20 visst är dom goa,dom har en bror som är brun bicolor också,så här är det full fart😸