Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2551 ggr
FurryJax
2013-12-22 23:49
0

kattkompis?

Hej! Står lite i valet och kvalet om jag ska skaffa en till katt till Jax. Så tänkte be er om tips och råd. Jax är cirka 1,5 år, han ligger för det mesta och sover känns det som. Visst springer man efter och jagar honom så blir det ju fart på han då det är bland det bästa som finns men han tröttnar rätt fort på att leka, även fast man testar nåt annat.. känner att han borde vara rätt uttråkad om dagarna försöker att aktivera honom genom att gå ut men det är inte så populärt utan han står då och jamar och ska in.. visst följer han efter om man byter rum (beroende på hur skönt man ligger). Så frågan är om han vill ha en kompis eller inte.. han har träffat några katter och han har inte tyckt om nån av dom. Är även lite inne på att testa en annan ras då sambon gärna vill ha en knäkatt så att säga. Tips på raser som kan passa ihop med ragdoll? Sen vet jag inte heller om man skaffar en mer sällskaplig katt så kanske jax blir avundsjuk på den? Åh.. blir inte klok på detta, förlåt för långt inlägg men hoppas på svar :)

OberonsMatte
2013-12-23 08:40
1

Jag har Norsk skogkatt och Helig Birma ihop med Ragdoll och vet att de raserna funkar väldigt bra ihop eftersom jag har haft flera olika individer av varje ras.

Både Norsk skogkatt och Birma har mer fart i sig än en Ragdoll och framför allt Norsk skogkatt är mer gosig enligt min erfarenhet, men eftersom de är lagomkatter är de det ändå på ett relativt sansat sätt.

Vill man ha en jätteintensiv och påträngande katt får man leta bland korthårsraserna. Är man bara van vid ragdoll finns nog risken att man är lite oförberedd på hur intensiv, aktiv och gosnödig en sådan katt kan vara alla tider på dygnet, så det gäller att inte ta sig vatten över huvudet när man väljer ras.

Sajtvärd Katter iFokus

FurryJax
2013-12-23 09:26
0

Okej, men tror du att han kan känna sig utanför om man skaffar en mer kelig ras? :)

Junkan
2013-12-23 09:55
0

Min erfarenhet av Birma är att de är extremt mycket mer kärleksberoende, mina hängde på mig hela tiden så var beredd på det. De var även mycket mer intresserade av aktivt lekande, min raggis vill helst titta på när jag leker och slutar jag så jamar hon.

OberonsMatte
2013-12-23 10:00
1

#2 Nej, det tror jag inte. Eftersom han själv inte vill ha den typen av uppmärksamhet som närkontakt innebär kommer han vara nöjd så länge han själv slipper det. Uppmärksamhet kan man ge på så många andra sätt och så länge han får uppmärksamhet på det sätt han uppskattar kommer han att vara helt nöjd med det.

För de flesta katter räcker det med att man bekräftar dem då och då med en snabb klapp på huvudet eller ett "hej" när man möts. När mina katter möter varandra bekräftar de sin relation på samma sätt genom att lyfta svansen eller utbyta dofter genom att stryka sig mot varandra en gång innan de går vidare.

Ibland ligger katterna och myser längre stunder med varandra, men alla katter kan inte ligga så med vilken katt som helst (även om de är kompisar). Ålder, status och personkemi spelar stor roll, precis som kontakten mellan ägare och katt kan se olika ut och ändras när katten blir äldre.

När det gäller lagomkatter får man ofta en närmare relation ju äldre katten blir och när man lärt sig på vilket sätt katten vill mysa/ ha uppmärksamhet och man utvecklat gemensamma vanor.

Sajtvärd Katter iFokus

Lena129
2013-12-23 12:15
0

Tänk så olika det tydligen kan vara. Min Panda sitter ovanpå mig så ofta han kan och i vilket fall så är han med mig varje steg på vägen vad jag än gör. In och ut ur alla rum med mig. Ändå är han en helt annan typ av katt än en som timme ut och timme in kan springa omkring och klösa och klättra och fara. Jag tycker det är jätteskönt med hans lugnare sätt att vara. Han har tid att ta in saker. Förstå och relatera på ett helt annat sätt.

//

Lena

OberonsMatte
2013-12-23 12:40
0

#5 Ja, min erfarenhet av lagomkatter (både ragdoll, birma och skogisar) är att de absolut kan vara väldigt sociala och gosiga, men att de är det på ett lugnare sätt, dvs. ligga still på armen eller bröstet eller i knät. Tycka om att bli upplyfta, pussas och gnugga nos några gånger, men inte så mycket att behovet känns stressat och omättligt (vilket jag ibland kan känna med aktivare raser eller individer).

Min nuvarande birma är ung och har lite av det där omättliga i sig när han blir gosig. Han ska då sitta uppe i ansiktet och gosa så mycket att han ofta slår över och biter mig i läppen eller i näsan bara för att han blir så till sig. Likaså när han svansar kring benen går han som en åtta precis framför fötterna och stryker sig eller slänger sig på golvet så att man snubblar på honom. Som tur är(!) blir han så bara ett par gånger om dagen. Hade han varit sån jämt hade jag nog blivit stressad av honom.

Min förra birma var gammal och därför minns jag henne som betydligt lugnare av naturliga skäl, men hon hade ett lugnare tempo i sig redan från början tror jag. Hon gosade genom att ligga på mitt bröst i timmar och på natten låg hon alltid tätt intill mig på huvudkudden och spann.

Sajtvärd Katter iFokus

[Skörbjugg]
2013-12-23 15:37
1

Många som har ragdoll har även brittiskt korthår och tycker att det fungerar bra, och eftersom det sägs att brittiskt långhår ska vara ännu lugnare än korthåret borde det gå minst lika bra, i såna fall. 🙂

Själv har jag en huskatt tillsammans med min ragdoll och kommer snart att få hem en liten Selkirk rex. 😃 Selkirken får inom en begränsad period blandas ut med perser och britter (för att bredda genbasen), vilket kan ge ett hum om ungefärligt temperament.

Lena129
2013-12-23 18:32
1

Väldigt intressant att höra om era erfarenheter och vilka raser som kan gå ihop med Ragdoll.

De vuxna barnen har kommit hem över helgen och Panda - som normalt är hur social mot främmande som helst! - tycker att det är väldigt konstigt och har faktiskt reagerat med lite stress. Det gör att jag kan tänka mig att en överaktiv kattkompis skulle kunna innebära totalkaos för en lite lugnare katt, plus stress i längden över att kanske inte få sova ifred.

//

Lena

Hildepilten
2013-12-24 13:18
0

Jeg ville nok vurdert en Britisk Korthår eller en Ragdoll til, slik at kattene har ca samme aktivitets nivå.

Har 2 Ragdoll frøkner, og har veldig lyst på en pus til, og da vil det bli en Britisk Korthår.

FurryJax
2013-12-24 16:39
0

Tack för alla svar, kul att höra andras erfarenheter! Får tänka lite till.. visst är man sugen på en liten men vill ju göra det som är bäst för Jax :) får fundera lite till helt enkelt :)