Kan inte hitta :(
Kan inte hitta en Ragdoll någonstans, har letat i ragdollklubben och blockeet men alla verkar bockade, tingade eller så är dem på andra sidan av sverige (bor i stockholm). och tiden då vi har chans att köpa katt är från den här månaden till ca 14 janurai (finns en anledning) men vi kommer att ha tid för katten det är bara tiden då vi kan köpa katten…
Några tips?
Får man länka direkt från en uppfödares hemsida till det här inlägget? skulle vara bra om någon vet en uppfödare som har en kull just nu och skulle vilja länka till sidan.
har letat i 2-3 dagar nu
2-3 dagar är ingen tid alls :) Ibland kan det ta ett halvår innan man hittar rätt. Skynda långsamt.
På blocket dyker det dagligen upp annonser från registrerade ragdolluppfödare :)
Jag vet en leveransklar hona, 6 månader, hos en uppfödarkollega i Växjö som söker hem. :)
Kattungen är bruntabbymaskad bicolour.
Hör av dig om du vill ha foto på kattungen och kontaktuppgifter till uppfödaren!
Jag fick vänta i 6 månader på min ragdoll dam! Lugn den kommer att komma när det är dags!
Väntade på min hane i 1 år och honan som kommer nu i december har jag fått vänta på i snart 5 mån och då hade jag verkligen intensiv letat både i Sverige och utomlands. Det tar tid och låt det göra det, inga snabba beslut!
samma här, letar och letar, mailar, ringer utsn framgång. Jsg har även tittat på avgränsande län men icke.. känns inte som det föds så många rsgdolls så här års? kanske man får vänta till vår/sommar…? kan inte vänta så länge heller :-(
Problemet är att det är just den här tiden på året vi '' måste" skaffa katten, eftersom på sommaren reser vi bort och skulle vilja kunna att katten ska följa med oss och då måste man förbereda så många saker. :-)
Fast är det då inte bättre att vänta efter sommaren då ni rest klart? Då hinner katten åka med sommaren därpå? Tycker som sagt inte att ni ska köpa en katt av orsaken att ni måste nu.
#8 Det var så vi tänkte förra året.
#8 det var så vi tänkte förra året och vi skulle ju köpa katt nu på hlstenenligt vad vi planerat då men det ser ut som att inga uppfödare har nögra planer och så. Men sen så är det ju så att jag aldrig haft en raskatt och så gärna vill hitta en så snabbt som möjligt (men så klart så är jag seriös, kansne verkar väldigt oseriös men det är bara för att jag är så nyfiken och vill ha en katt så snabbt som möjligt. Men jag tycker det är viktigt att också tänka på katten och därför har jag läst många böcker om hur man tar hand om katt. Jag har tidigare erfarenhet av att ha katt men det här känns så annorlunda.
Har någon av er körkort finns det ju kanske uppfödare som bor inom köravstånd iallafall? Jag bor också i Stockholm och har inte körkort, men har lyckats få skjuts till både Borlänge och Enköping i kattköparsyfte. Tåg finns ju också.
En av mina katter tog uppfödaren på tåget från Västerås till mig, och min Oberon flögs ner från Umeå.
Sajtvärd Katter iFokus

Som dom andra säger så är 2 dagar väldigt kort tid. Hittar man ingen kattunge får man titta igen när det passar nästa gång. Jag tycker att det är viktigt att man inte stressar fram ett beslut gällande djur, utan att man tar tid på sig och känner efter att det är ju den kattungen som passar en.
Jag tycker inte heller att det är så konstigt att man får söka i hela Sverige. Vem vet, just din kattunge kanske finns i Umeå eller Malmö?
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Få man fråga om Oberons hela namn (stamnamn)?
#13 Jadå, han heter S*Sommarlunds Blue Bical Jr.
Sajtvärd Katter iFokus
ok tackar undrade bara eftersom Ragge oxså kommer från umeå :)
#15 Aha, vad heter Ragge då? Kanske har de gemensamma släktingar i stamtavlan?
Sajtvärd Katter iFokus
S* Gippmokk`s Järvsjöfaks
#17 Hehe, jämförde stamtavlorna på FindUs och såg att det finns ett litet släktskap mellan Oberon och Ragge.
Oberons mormors far (S*Krickelins Nikos) har samma föräldrar och är född i samma kull som Ragges morfars far (S*Krickelins Nike).
Oberon och Ragge är alltså bryllingar om jag förstått den innebörden rätt.🙂
(sorry för OT, TS).
Sajtvärd Katter iFokus
För mig som gärna vill träffa kattungen ett par gånger innsn jag bestämmer mig känns det jättemärkligt att åka tvärs över landet för att bara titta. Visst, känner man till uppfödaren och ungefär hur katterna är eller tom tidigare kullar så kanske man kan köpa på ett besök eller inte ens träffa katten. Men annars, nä. Vad händer om man vill tacka nej och sen åker till nästa uppfödning tvärs nån annanstans? så kan man väl inte hålla på? För mig känns det inte seriöst att göra så. Som förstagångsköpare.
Oftast så säljer man inte katterna utan att säljaren träffat köparen innan:)
Det är väl självklart att man måste åka och titta hemma hos uppfödare innan man köper ett djur som man ska leva med i 15 år. Tycker man inte om det man ser måste man åka till nästa. Djuren ska må bra, vara välskötta, harmoniska. Man ska tycka om uppfödaren så att man känner att man kan vända sig dit i förtroende om man vill fråga något.
//
Lena
Fast är man på jakt efter en seriös uppfödare så får man faktiskt räkna med att åka en bit. Visst vill man inte ha kattungen då känns resan onödig men det ska kännas rätt för båda. Själv så kan jag åka vart som helst så länge katten uppfyller mina krav samt uppfödaren. När jag kollade på hanen åkte jag 60mil T & R och visste inte ens om jag ville ha honom. Som tidigare sagt ingen uppfödare brukar vilja sälja utan att ha träffat köparen först :)
Men jag menar om man inte vill ha den första eller andra osv.. Man kanske måste besöka 4 uppfödare innan man hittar rätt katt som passar, stämmer osv. Då har man åkt 4 resor över hela landet! Det har inte alla människor tid eller pengar för. Det är inte självklart för alla?
#27 Måste man besöka 4 olika uppfödare (eller fler!) för att hitta en lämplig sällskapskatt av en bestämd ras har man nog betydligt snävare ramar för hur katten ska vara än vad jag har haft när jag sökt katt.
Jag har alltid vetat precis vad jag vill ha och det har först varit då jag kontaktat uppfödaren. Ingen kattunge har någonsin gjort mig besviken, och exakt hur en individuell katt är och fungerar i olika situationer visar sig inte på en gång, oavsett hur många gånger man besöker en uppfödare. Katter utvecklas hela tiden och påverkas väldigt mycket av den miljö och kontakt man själv vänjer den vid.
Jag är en erfaren raskattköpare/raskattägare och vid mina 3 senaste kattköp träffade jag uppfödarna först vid leveransen (antingen hos uppfödaren eller hos mig), men då hade jag förstås haft ganska mycket kontakt med uppfödaren innan så att vi "kände" varandra som kattägare rätt väl ändå.
Sajtvärd Katter iFokus
Men de första 12 veckorna spelar så stor roll i en katts liv - anser jag - att man aldrig kan kompensera det hur man än gör. Många uppfödare verkar jätteseriösa på pappret men sen kan det vara helt annorlunda i verksamheten. Köpa ett djur som bara suttit instängt och knappt fått mänsklig kontakt skulle jag aldrig göra. Alla uppfödare av ragdoll kanske är jättebra, det vet inte jag. Det är svårt om man inte är van att se och välja. Går det åt 4 besök så gör det. Kanske hittar man rätt fortare. Jag förstår inte heller de uppfödare som säljer djur utan att godkänna köparen vid ett möte innan leverans. Köpare kan låta hur trevliga som helst. Och sedan inte vara det eller inte passa för den ras man säljer.
//
Lena
Det man ska kolla efter hos en uppfödare är hur är omgivningen, är det rent och fräscht där katterna är och har de klösmöjligheter och rena lådor. Sen över till katterna ser de friska och krya ut? Är dom framåt och nyfiken eller tillbakadragna och gömmer sig? Sen såklart måste man komma överens med uppfödaren och är man osäker på de hon/han säger be om papperna på föräldrarna och kolla så att ingen av dom har något avelsflrbud och om alla hälsotester är gjorda, du har rätt som köpare att kolla sånt.
Oberons matte, må så vara. Det kanske krävs 6 besök eller 8 innan man hittar SIN katt. Jag har hälsat på hos några olika men då har den kattungen jag ville ha redan tingad. Hos nästa uppfödare samma. Hos en annan var djurhållningenvunder all kritik, en annan diktade ihop bån historia sombinte atämde och hos en annan visade kattungen skygghetstendenser. Hade grinat ihjäl mig om dessa besök gjorts genom bil och tåg hundratals mil. Så nej. Det behöver inte alls handla om snäva ranar. Det handlar om att man är noggran med att välja en individ som man tror kommer passa i ens hemmaniljö. har man tex många barn så är det bra med en orädd katt osv. MEN har man inga krav förutom frisk katt så fattar jag hur ni menar att det bara är att åka från tex luleå till skåne. tex
Nu har vi löst det . Vi kan nu ta längre tid på oss. Men min mamma vill inte åka bil så långt men vi har hittat en uppfödare i Stockholm området som vi mejlat. Om den uppfödaren inte har någon kull då så får vi väl vänta till nästa kull. Så vi har inte bråttom lägre :) ny kan vi ta det lugnt och försöka hitta rätt katt och så .
Får man säga vilken uppfödare man tänkt köpa från? För jag tänkte fråga om någon köpt katt från den uppfödaren och så
Ja berätta! Spännande!
Du kan ju faktiskt maila flera om du vill, kanske någon annan får ungar tidigare eller så. De flesta har inga kölistor till sina kattungar vilket innebär att vare sig man väntat ett halvår eller 5 dar så har man samma chans.
Jag tänkte köpa från *NAMN BORTTAGET*, dem har lite dyrare kattungar men det är i Stockholm området vad jag sett på deras blocket annonser. Har någon köpt kattunge från dem? Min mammas kompis gjorde det och hon verkar nöjd men jag vill veta om fler har köpt och vad dem tycker :) Men det ser ut som att det bara finns mitted och bicolor hos dem…är det en "typisk" ragdoll-teckning?
Känner till dem, hörde av mig till dem tidigare men de var redan sålda. Vet inget om dem men jag har många tips till dig som nybörjare då jag själv är relativt ny men hunnit gå igenom en hel del fram tills nu. Har sett både det ena och det andra..
#32 *NAMN BORTTAGET* har ett lite speciellt utseende på sina katter tycker jag. Det och det högre priset beror antagligen på att grunden för deras avel består av importerade katter från USA. Importerade avelskatter är dyra i inköp och har ofta avelsrestriktioner (dvs får endast användas i egen avel) och innebär oftast att de kattungar som säljs till sällskap måste kastreras före försäljning. Att kattungar kastreras före försäljning är såklart positivt, men innebär en merkostnad för uppfödaren.
Angående Mitted och Bicolor är det vitfläcksvarianterna av Ragdoll. Förutom dessa finns Colorpoint som inte har något vitt alls. Alla 3 är lika "typiska" och förmodligen lika vanliga.
Sajtvärd Katter iFokus
Tycker
*NAMN BORTTAGET*
katter inte följer standarden riktigt. För små öron och för fluffiga sen är ögonen oftast väldigt klotrunda och stora. Första gången jag såg dom tänkte jag WOW men nu när jag känner till standarden bättre så ser jag inte på dom med samma ögon som förut.
#35 Ja precis. Med våra svenska ögon ser de lite för perserlika och amerikanska ut, men det verkar gå väldigt bra på utställningar för dem.
Sajtvärd Katter iFokus
Precis och åt det hållet vill man inte att ragdollen ska gå. Ja de flesta går bra på utställningarna och varför vet jag ärligt talat inte de faller väl vissa domare i smaken med sitt docksöta uttryck och är enligt min personliga åsikt fel oavsett hur söta de än är. Men som sagt för mig är det inte så en ragdoll ska se ut.
Menar ni för er eller överhuvudtaget? Det var nog mest min mamma som fastnade för dem. Men jag gjorde det också.
#38 Hur ett "perfekt exemplar" ser ut enligt rasstandarden är en tolkningsfråga. Det är därför katter kan få olika bedömningar av olika domare och orsaken till att raser utvecklas utseendemässigt. Titta t.ex. på gamla raser som siames och perser. De som ansågs perfekta förr skulle inte ha en chans idag på utställningar, trots att rasstandarden är densamma.
Så det är alltså en fråga om tycke och smak. Har man utställningsplaner och framför allt om man har avelsplaner är det viktigt att sätta sig in i hur olika typer skiljer sig åt utseendemässigt, men vill man ha en sällskapskatt behöver man inte tänka på sånt utan kan välja helt fritt.😉
Sajtvärd Katter iFokus
Man tar den uppfödaren man tycker har bra djurhållning och sunda värderingar. Katt väljer man efter eget tycke, ibland är det den mest feltecknade som stjäl ens hjärta, ibland den färg el kön man inte hade tänkt sig. Som sällskap behöver man inte ha perfekta ögon el dyl. Sen tycker jag det är viktigt att kolla upp uppfödaren, googla, ställa "obekväma" frågor för att få veta så mycket som möjligt om hur katterna hanteras och så. Jag har träffat många trevliga men som haft usel djurhantering. Ibland kan jag uppleva att många avlar för att få fram den perfekta katten utseendemässigt och därför inte tänker så mycket på alla viktiga detaljer kring sällskapskatterna, dvs fostra dem till trygga, sociala och vänliga individer. Sen finns det väldigt många fler som lägger sin själ på alla sina avkommor men det är mycket jobb som krävs och har man heltidsjobb, familj etc så har man inte samma möjlighet, tid och energi.
Hej alla som kommenterar i tråden. Håll er gärna från att nämna namn och kritisera en annan uppfödare "bakom ryggen". Ni får såklart prata rasstandard, men på ett lite annat sätt än det ni gjorde tidigare i tråden. // Emma, Medarbetare på sajten
Men är inte Ragdoll rasen från USA?tror någon nämnde att *NAMN BORTTAGET* katter hade ett Amerikanskt ragdoll utseende. Enligt mig är dem jätte söta och så ;) ville bara hör andras åsikter om dem köpt katt därifrån.men det var intressant att få veta lite mer också
Jag menar verkligen inte att klanka ner på någon uppfödare eller på enskilda katters utseende, vad jag tycker spelar heller ingen roll eftersom katterna som sagt både är eftertraktade och framgångsrika på utställningar. Det katteri som nämnts är ett jag sedan tidigare har lagt märke till p.g.a. att katterna (och främst de som är direktimporterade från amerikansk uppfödning) har ett iögonfallande utseende som inte är så vanligt. Jag har sett liknande utseenden även hos andra USA-importerade ragdollkatter, så därför kallar jag utseendet för amerikanskt.
Jag vill också poängtera att det är jättebra att det finns enskilda uppfödare som är beredda att lägga ner de pengar och arbete som krävs att importera avelskatter för att på så sätt få in nytt blod och nya styrkor i avelsarbetet. Om ingen gjorde det skulle rasen inte ha någon framtid. I avel gäller det ju också att avelskatter bör kompensera varandras styrkor och svagheter för att få fram det optimala utseendet i eventuell avkomma. För att avla bort kaninöron behövs kanske ovanligt små öron i aveln.
Sedan är utseendet förstås bara en del av de egenskaper man vill få fram i avkommorna. Temperament och hälsa är ju alltid viktigast, men det tror jag alla seriösa uppfödare är överens om.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag förstår vad du menar, men vill också belysa att även om man menar väl kan det tolkas som annat - beroende på hur man läser det. Det vore bättre att inte nämna namn, utan att istället prata mer generellt om rasstandarden. Detta gäller såklart hela sajten.
Jag gick in och tittade på katterna och tycker dom ser jättefina ut. Skulle gärna ha en. 😃
//
Lena
**Jag har nu tagit bort namnet på uppfödaren som ni tidigare nämnt på ett sätt som kan uppfattas som angrepp mot den nämnda uppfödaren tidigare i tråden.
Jag hänvisar till iFokus skrivregler om det är någon som inte känner att de förstår varför. Dessa regler måste vi som skriver på iFokus känna till och följa!
Läs nedan vad det bl.a. innebär att vara medlem på iFokus (kort utdrag).
**
"Det är inte tillåtet att:
- Bryta mot svenska lagar och förordningar.
- Kopiera upphovsrättsskyddat material.
- Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan medgivande från iFokus.
- Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
- Ägna sig åt personangrepp.
- Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
- Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär."
Nhu har vi ringt flera uppfödare. 3 st svarade men dem hade inte uppdaterat hemsidorna så dem hade visst inte kattungar. Och så var det 1 uppfödare som inte svarade. Men den hade då kattungar som just var födda och hade nog fullt upp
Ett tips är att kolla på facebook istället, jättemånga har slutat uppdatera sina hemsidor för att man istället har en facebooksida. Så hittar du nån uppfödares som du gillar, sök då på stamnamnet i facebook söken och kontakta ex via PM. Det har funkat jättebra för mig! :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Tidigare när jag letade efter en Ragdoll så var jag inställd på en renrasig pojke med fin stamtavla, viss färg osv. Jag åkte och hälsade på en uppfödare som hade haft sitt katteri i ca 10 år. Välkänd inom aveln av vad jag förstår. Valde att hälsa på just denna då hen verkade vara så erfaren och kunnig, och hade dessutom kattungar till salu.
Gissa om jag fick en liten chock! Majoriteten av de vuxna katterna var väldigt tillbakadragna/osociala. Kattungarna hade heller inget intresse i att komma fram till oss utan höll sig undan. Uppfödaren verkade vara en VÄLDIGT upptagen person(baserat på hela kontakten, inte enbart besök). Vi hann knappt prata färdigt, och så stod redan nästa familj i dörren. Jag åkte därifrån med tanken att denna uppfödaren inte borde föda upp katter om hen har så stor brist på tid pga andra saker i livet (nej, det var INTE katterna som tog upp tiden).
Dessutom fick jag även en tråkig uppfattning av rasen då katterna inte stämde in på rasbeskrivningens ljuvliga temperament. Denna uppfödaren är säkert seriös, och jag försöker inte klanka ner på någon. Men jag skulle ALDRIG ha köpt en katt därifrån då det kändes så pass fel. Och känslan man har är viktigare än man kan tro.
Därför tycker jag att det är viktigt att besöka flera olika uppfödare och inte snöa in sig på en som jag gjorde, bara för att hen ansågs vara en av de bästa.
Nu har jag hitta min lilla ängel, som inte har nån stamtavla men är underbart söt och gosig, precis så jag trodde en renrasig raggis skulle vara.
Lycka till med ditt sökande och låt det ta den tiden det behövs. Själv letade jag i ett halvår innan jag hittade rätt. Hade precis samma upplevelse som du, att de kattungar jag var intresserad av fanns på andra sidan av landet.
Om ni är "petiga" som jag var så hade jag inte rekommenderat att köra längre än 500km T/R bara för att titta, jag tittade på många olika både med o utan stamtavla innan jag hittade den som kändes rätt.
Nu har vi hittat katt.
vi har bokat den och ska tinga den när vi hälsar på den om ca.2 veckor. Men såklart om allt känns rätt då ;)
Va roligt att höra! 🙂 Vad valde ni för kattunge? Hur gammal är den?
Grattis! Berätta!!
Det hände ett litet missförstånd när vi bokat katten och så. Uppfödaren fick visst inte våra mejl och vi fick inte uppfödarens mejl så hon trodde vi ej var intresserade längre och bokade katten till någon annan. Så klart blev jag ledsen. Men då hittade den uppfödaren en annan uppfödare som hade en kull då ^_^ väldigt snällt måste jag säga. Nu har vi bokat det kattungen och hoppas att allt går bra den här gången
Vi var med från start på många kullar och hade kontakt med uppfödare innan kattungar var födda.. Men det tog nio månader innan vi hittade rätt!
Gjorde samma som ovanstående var med från att de blev parade och framåt.. Det är en otrolig lång väntan men helt klart värt de :). Och det blev mycket fram ich tillbaka innan jag fann rätt bland alla!
Men nu tror jag att jag hittat rätt : D Hoppas det iallafall
Jösses, så jobbigt det kan bli ibland…
Jag hade sådan tur, världens bästa Panda fanns på en gång hos den första jag besökte! :)
//
Lena
Vill du berätta vilken uppfödare och vilken färg det blev på kissen?
#58 Får man göra det? : )
Ja varför inte? :) vore kul och se om det är någon man känner igen alternativ en släkting till våra katter kanske :)
Vi har bokat en kattunge hos (säger stam namnet då det är enklare) Litlamin's. : ) Tycker att dem har otroligt fina katter där.
#61 Grattis!🙂
Ok henne känner jag till har haft kontakt med henne :) hon är väldigt duktig och mycket trevlig så grattis ;)
Grattis till nya lilla familjemedlemmen 🙂
Anna-Karin är mycket kunnig och har väldigt fina katter. Jag är liiite partisk, då jag har en tjej därifrån. Som jag dessutom tror kan vara helsyskon till er katt.
Skickar en bild på henne, nio månader är hon nu, på bilden ca sju.
Litlamin´s Cheap Monday, en blå mitted med tabbymönster.
Lycka till
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se