Dum fråga...
…men vad är mankhöjden på en ragdoll?
Berätta gärna vad de väger också.., för även det är jag nyfiken på…
Funderar på att köpa en hona i början av 2015, men inte helt säker än..
Mankhöjd varierar på alla katter men vet dock inga mått. Vikt på honor ligger väl mellan 3,5-6 kg. Där är det också svårt att säga då det årsåldern inviduellt vissa kan nå en vikt på 8 kgoch andra blir mindre och hamnar på 3 kg. Ragdollen i sig är en stor katt och det borde man ha i åtanke. Min 10 månaders hane väger 6 kg snart och honan tippar jag på att hon landar på 4 kg.
Oj ska stå "är så" inte årsåldern haha
Tycker sånt är intressant att veta…
Mina två katter här hemma växer så det knakar, skulle gissa att de landar på 4-6 kg var (fast de är ju bondisar, men ändå)
Såg att nån hade mätt sin ragdoll hane och han var 35 cm i mankhöjd :) Huskatter kan se ut hur som helst och väga så olika så 4-6 kg låter fullt normalt :)
Finns en tråd om de på katter.ifokus, mina små ögonstenar :)
Idag galopperade de på promenaden, fick springa efter..
35 cm, låter ungefär som Artur :)
Jag har en kille på 1,5 år och han väger 5,6 kilo..
Min Lykke är 10 månader, kastrerad och väger 4,4 kg i dag. Skulle gissa på att hon kommer att bli en 5 - 5,5 kg katt som vuxen. Men det är bara en gissning.
Både Oberon och min förra ragdollhane vägde 5,5-6 kg, och jag tror att det är en relativt vanlig slutvikt, även om det såklart alltid är individuellt. Honorna är dock oftast mindre än hanarna. Eftersom ragdollen är en relativt kraftigt byggd och långhårig ras ser de oftast större ut än en korthårig katt som väger lika mycket.
Sajtvärd Katter iFokus