Försäkring?
Har en liten fundering kring försäkring, vad det kostar osv. Så vad betalar ni i försäkring för er ragdoll om året? :)
Jag betalar 1800:- för min lille kille, då har jag det bästa plus en medicinförsäkring!
Jag har min snart 6-åriga ragdollhane försäkrad i Agria. Veterinärvård 50.000 (som Agria låter honom behålla hela livet, till skillnad från andra försäkringsbolag), tilläggsförsäkringen Medicin samt livförsäkring (7000).
Självrisk 1600 + 15%.
För allt detta betalar jag 1659 kr/år (138 kr/mån som dras via autogiro varje månad). Eftersom jag har fler katter försäkrade är dock samlingsrabatten på 15% avdragen.
Sajtvärd Katter iFokus
En intressant sak i sammanhanget kan vara att Agria har delat in raskatterna i olika "riskgrupper" som premien bestäms efter. Min ragdolls försäkring är därför billigare än både birmans och skogisarnas försäkringar.
Sajtvärd Katter iFokus
Agria fullt it för 1600:-
Jag har sveland men skall titta över det och jämföra lite nu.
Har folksam till mina katter:)
Betalar ca. 4000 om året för 4 ragdoll men då har man rabatt
när man är registrerad uppfödare och plus att man har andra försäkringar
hos folksam.
Ha varit väldigt nöjd med folksam.
Har också Folksam på alla katterna men betalar inte 4000kr om året, vad dyrt! Betalar ca 1700 kr och då är alla maxförsäkrade och har uppfödarrabatt på det :o
#7 Har du koll på hur länge de kommer att kunna vara maxförsäkrade?
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Hur många har du?
Har du dina livförsäkrade med?
Mina har även livförsäkring alla 4.
Men guuuud nu räknade jag åt skogen haha räknade bara en katt! Har 4 så sammanlagt bli det runt 3500 kr om året :) har liv och 50 000 kr i veterinärvård
Angående Folksams veterinärvårdsförsäkring om man valt maxbeloppet 50 000:
"Från och med det försäkringsår som börjar det kalenderår då djuret uppnår åtta års ålder sänks högsta belopp med 5 000 kronor per år. Beloppet sänks dock inte under 15 000 kronor."
Viktigt att tänka på tycker jag, eftersom alla katter (förhoppningsvis) blir gamla en dag…
Sajtvärd Katter iFokus
Jo det är jag medveten om
Det är därför jag har Agria från dag 1 i min ägo, 50000:- livet ut är guld värt. Veterinärkostnader är inte att leka med, 2-3 dagars inläggning är 20000:- direkt med lite prover. Man kan inte byta till Agria och få det skyddet senare i livet, värt att tänka på. Av mina 1569:- avser 399:- livförsäkring och 100:- är medicin, resten är veterinärvård 50000:-. Är man medlem i vissa kattklubbar tror jag ,an får 15% rabatt också, det betyder att du troligen kan vara medlem gratis i praktiken, rabatten blir lika stor som medlemsavgiften. En del av premien på Agria blir en slags bonus också som kan användas för att reducera självrisken. Självriskrabatt Om du inte har utnyttjat försäkringen under minst två år får du rabatt på självrisken vid en kommande skadereglering. För att självriskrabatten ska ges måste kostnaderna komma upp i din valda självrisk. Självriskrabatten som ges är: 300 kronor under det tredje skadefria år 600 kronor under det fjärde skadefria år 900 kronor under det femte skadefria år Maxrabatten är 900 kronor
Jag har IF, en stor anledning var att man har möjligheten att välja fast självrisk. Det är väl inget agria har va? Jag har varit väldigt nöjd med IF då dom alltid har betalat ut det dom ska och alltid är trevliga, men jag kan tänka mig att byta om jag hittar något bättre.
Tyvärr står det ju inte ens hur IF:s försäkring fungerar när man valt 50000:- För den vanliga försäkringen är det riktigt dåliga villkor: För varje behandlingsperiod (en behandlingspe- riod är 100 dagar räknat från första veterinärbesö- ket/fakturan) avräknas en självrisk per hund/katt. Självriskens storlek framgår av försäkringsbrevet. Högsta ersättning per försäkringsår är 20 000 kr. Det beloppet sänks fr.o.m. det försäkringsår djuret fyller 7 år med 3000 kr/år till lägst 6 000 kr. Hög- sta ersättning för valp/kattunge är 3 000 kr. För en 10-årig katt kan du alltså få max 8000-självrisken i ersättning vilket inte räcker långt idag. Fungerar deras 50000:- som deras äldre variant så drar de 5000:- per år from år 7, det betyder att max ersättning för en 10-åring är 30000-självrisk. Lägsta nivån var tidigare 15000:- minus självrisk när katten i så fall fyller 13 år. Med Agria är det 50000:- även om katten är 20år vilket för mig personligen är en stor trygghet. De sista tre dagarna för min 17-åring kostade över 20000:- om jag minns rätt men det kunde snabbt blivit mycket mer.
#15 om man har "stor" kattförsäkring hos IF då? Det är ju så luddigt alltihop tycker jag.
Se mitt tidigare inlägg, IF är allt annat än tydliga med sin stora. Tillägg IF:s stora funkade som jag skrev ovan: Högsta ersättning sammanlagt är 50 000 kronor per försäkringsår. Det beloppet sänks fr.o.m. det försäk- ringsår djuret fyller 7 år med 5 000 kronor/år till lägst 15 000 kronor. Se exempel ovan. Om man drar det till sin spets så kan alltså med IF får 12500:- för en gammal kall maximalt i ersättning medan Agria kan bli ca 42000:-
Jag kör Sveland. Har blivit så extremt illa behandlad av Agria att jag aldrig mer kommer att anlita dom. Deras försäkringsvillkor brukar ändra sig efter hand. Det betyder att den försäkring man en gång tecknar inte alls behöver gälla när man verkligen behöver använda den. Dom kan ha ändrat villkoren under tiden. :( Sveland däremot har jag fått all hjälp av och upplever att dom verkligen är intresserade av att göra det bästa för sina kunder.
//
Lena
Sveland har liknande villkor: Högsta ersättning per försäkringsperiod är 20 000 kronor alternativt 40 000 kronor fram till huvudförfallodagen det år då katten uppnår sju års ålder. Därefter sänks årligen högsta ersättningsbelopp med 2 000 kronor respektive 4 000 kronor från försäkringsperiodens början. Högsta ersättningsbelopp sänks inte under 8 000 kronor alternativt 16 000 kronor. Gällande ersättningsnivå framgår av försäkringsbrevet. Att jag tycker detta är extra viktigt är för att man inte kan byta till Agria när katten är några år och få det bättre skyddet för en åldrande katt. Edit: Eller så kan man det, de verkar ha tagit bort kravet på att man ska ha haft Agria sedan kattunge, men ersätter inte kända sjukdomar… Är inte säker här, men ngn kanske kan?
Att man ibland känner sig orättvist behandlad av sitt försäkringsbolag tror jag inte man slipper undan, oavsett vilket försäkringsbolag man har. De har regler och undantag allihop som "känns" fel ibland. Att många verkar missnöjda med Agria tror jag beror på att de är de överlägset största försäkringsbolaget.
Jag är nöjd med Agria och har t.o.m. blivit positivt överraskad flera gånger över hur mycket, och utan betänketid, de har ersatt vissa saker, t.ex. ersättningen av en helt ung katts vård och provtagningar som kostade Agria ca 50.000 + livvärdet på 6000 när han avlivades knappt 2 år gammal. Att de var medkännande och började med att beklaga det som hänt i brevet där de redovisade ersättningen efteråt uppskattade jag också mycket.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har också bara positivt att berätta om Agria efter två större kostnader + det extremt tråkiga att få ta bort två kattungar med FIP. De har gjort exakt det som står i försäkringsvillkoren utan knot. Problemen tror jag uppstår av två orsaker, de är störst och har därför självklart också fler missnöjda till antalet och det andra tror jag är att man inte läser försäkringsvillkoren utan istället tecknar den billigaste försäkringen.
"C MR- och CT-undersökningar (magnetresonans och
datortomografi)
Kan ersättas efter godkännande av Agrias veterinärer"
Detta känns jäkligt luddigt. Ersätter dom någonsin något av detta? Kan man ens komma undan med att skriva såhär?
#22 Ja, det betyder väl bara att de själva vill avgöra från fall till fall om det är en befogad undersökning eller inte. Att veterinärkliniker ibland vill göra dyra saker som egentligen inte är nödvändiga har det ju stått en hel del om i massmedia.
Sajtvärd Katter iFokus
Den skrivningen är inte bra självklart, ingen försäkring är bäst på allt tyvärr. Jag tror tyvärr att vi kommer få mer och mer av sådant här pga att riskkapitalbolag har köpt upp väldigt många djurkliniker vilket har lett till höjda kostnader och överbehandlingar, Agria begränsar dock inte till 5000:- per år som IF gör.
Men om du har 50.000 i försäkringsbelopp så är det vad du får ut som max. Sen får du betala självriskerna själv. Det är så jag förstått det hela.
Japp det var därför jag skrev ca 42000:- efter det att självrisken är betald tidigare. 42000:- i ersättning mot 12500:- maximalt för en åldrig katt är dock stor skillnad.
# 26 Instämmer men får jag inte ut 50.000 om det kostar 60.000?
Funderar starkt på att byta bolag nu. Ska dock vänta tills min raggis ögoninflammation har gått över, sen äre byebye med IF :)
#27 tänkte inte på det men så kan det ju faktiskt vara.
"B.2 Veterinärvård
Du kan få ersättning med upp till försäkringsbeloppet för
dina kostnader när veterinär undersöker, behandlar eller vårdar
din katt på grund av olycksfall eller sjukdom, som inträffat
under ansvarstiden och som omfattas av försäkringen."
Så står det i villkoren och det tyder jag som att jag kan få ut maximalt 50.000 kr .
http://www.agria.se/images/pdf/se-villkor-katt-villkor-katt.pdf
Läste även detta som man inte får ersättning för
"Beteenderubbningar, lynnesfel eller ovanor 😂
Angående maxbeloppet räknas inte självrisken med i det. Min katts veterinärkostnader översteg 50.000, men det var vad Agria ersatte.
Sajtvärd Katter iFokus
#31 Haha, undrar vad det kan vara för ovanor? Skulle nog vara lite roligt att läsa en del ersättningsansökningar…
Eller kanske inte, vid närmare eftertanke, om det är ersättningar från livförsäkringen det handlar om, typ att katten klöser på soffan.
Sajtvärd Katter iFokus
# 32 Det var det jag tänkte.